sön 24 maj 2020, 20:02#646384
Viktor89 skrev:Är det någon som vet vilka vinklar man ska slipa en B8HC kedja i? I min anvisning som var med till min slip tecomec jolly evo Fanns inte den kedjan med.
I de två Carlton-handböcker jag hitta, för
Maintenance manual sedan 2013 resp
Forest sedan 2006 så finns inte den kedje-koden med. Troligen så är kedjan nyare än sedan 2013.
"
B" står för .404-delning .
"8" anger drivlänkstjockleken .08" eller 2mm
"HC" står för "Harvester Chain"Ser ingen anledning till att denna B8HC skall filas/slipas annorlunda än motsvarande kedjor av andra fabrikat. Carlton har väl idag samma ägare som Oregon., dvs Blount Inc.
Carlton B8-kedjan fanns med i en Skogforsk-utvärdering 2016och där angavs att man hade en filningsvinkel på 32° och en eggvinkel på 44° grader, direkt från tillverkningen, och att man sedan gett den som jag fattade det 43° filningsvinkel resp 36° eggvinkel. Jag har inte lusläst rapporten men det ser ut som att stötvinkeln inte är omnämnd alls. Trenden på motorsågskedjor verkar gå mot mera "höknäbb", Oregon rekommenderar numera generellt ca 55° stötvinkel men jag antar att det gäller för handhållna motorsågar men hittar inget annat för maskinkedjor .
Kanske den rapporten kan vara till vägledning. Annars så skulle jag köra med std-vinklar för Chamfer Chisel kedjor
Carlton B8 länken ser väl ut så här, Chamfer Chisel profil
$matches[2]
1590346883_carlton_b8hc_chainprofile_300px_web.jpg
30°-35° filningsvinkel
ca 35° eggvinkel
och 80°-85° stötvinkel
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A