Öppna kategorin

Virkesbörsen?

168 inlägg 41862 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

mb-man  
#545809 Om bolagen bara fick köpa virke när skogsägarna ville sälja skulle de ju inte på långa vägar få tag i tillräckligt. Därför måste det finnas en inköpare som trycker på.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Signofthecross  
#631036 Lyfter denna tråd igen.

Hur ser erfarenheten ut på forumet? Virkesbörsen har ju ändå fått lite mer genomslag nu.

Läste igenom deras villkor och blev lite fundersam. Där står att de har rätt att begära ut information från Biometria om alla mina virkesaffärer. Förstår syftet men känns ändå inte helt bekvämt. Någon annan som reflekterat över detta?

"3.7 Du accepterar att Virkesbörsen äger rätt att begära ut information i form av mätintyg och annan dokumentation från BIOMETRIA ek. för. om alla dina virkesaffärer i syfte att tillse att Virkesbörsens exklusivitet i punkten 3.4 efterlevs. För det fall BIOMETRIA ek. för. inte godtar detta avtal som grund för att lämna ut sådan dokumentation är du skyldig att skicka in en fullmakt till BIOMETRIA ek. för. av vilken det framgår att Virkesbörsen äger rätt till samtliga mätbesked för de affärsled som avser dig samt i övrigt medverka till att Virkesbörsen får ta del av sådan dokumentation."

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Fredrik Reuter  
#631043 Hej,

Det var riktigt intressant, vad bra att du kollat detta.

Baserat på hur man läser avtalet så finns några saker som kan kännas direkt oroväckande:

Dels så ger du som skogsägare, från och med första affären, rätten till Virkesbörsen att hämta all information, även om dina tidigare avverkningar, från Biometria/SDC. Detta är data som i skogsvärlden betingar ett högt värde.

Den köpare som vinner anbudet får ta del av vilka andra som varit med och budat i affären.

Har du fått in ett anbud på en annons du lagt ut så är du förpliktigad att sälja via Virkesbörsen. Går du utanför dem så skickar de en faktura på 7.500 kr + moms för kontraktsbrott.

Här kan man läsa deras villkor: https://www.virkesborsen.se/terms/

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#631081 Hej

Adam VD på Virkesbörsen här!

Va kul att ni tittar igenom våra användarvillkor alltid bra för oss att höra och se hur vi kan bli bättre.

Angående 3.7 står det att vi har rätt att begära ut om vi misstänker att punkt 3.4 efterlevs det vill säga vi har inte rätt att begära ut på affärer som inte gjorts på plattformen etc :)! För att lugna er lite mer så har vi aldrig använt oss av punkt 3.7 :)!

Vidare, så är punkt 3.4 där så att man inte använder Virkesbörsen på fel sätt det vill säga lägger upp sin post tar in anbud och säljer till någon utanför Virkesbörsen. Det vill säga att man försöker sälja något som inte finns. Våra användarvillkor finns där för att skydda oss, skogsägare och virkesköpare på bästa sätt. Men vi jobbar väldigt mycket med att ärlighet varar längst. Vi strävar hela tiden efter att bli bättre och tar gärna förslag och tips på vad vi kan göra bättre.

Vidare, Varför vi har ett villkor att vi kan om vi vill men inte tvungna till att ge ut vem som lämnade anbud på en post är för att ge köparna en säkerhet att inte vi eller någon annan lämnar anbud på Virkesbörsen för att få det att se ut som att flera anbud har kommit in etc. Idag har vi aldrig behövt ge ut vilka som lämnat anbud och kommer inte göra tills den dagen någon misstänker att något är "fel" med anbuden.

Hoppas detta förklarar lite mer. Ni är alltid välkomna att kontakta mig om ni har några frågor eller funderingar.

Allt gott!

Adam

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

hfab  
#631087 @AdamVB Då jag går in och ex jämfört massavedpriser får jag upp ett diagram med olika köpare. Men för att se vilka köpare det är måste jag betala!
I virkesbörsens tidigaste version var denna mycket uppskattade tjänst gratis.

Jag ger er ett stort minus då ni uppenbarligen skapar tjänster som ni kräver betalt av markägarna för att använda.

Att virkesköparen måste betala för att använda era tjänster är helt OK, dom tjänar in på gungorna det dom förlorat på karusellen.
Men den lilla markägaren kommer aldrig att tjäna varken på gungor eller karuseller.

Låt er inte luras in i villfarelsen att det finns obegränsat med kapital i skogen,
och att alla skogägare är miljonärer som kan mjölkas som en juverstinn kossa.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#631090 Hej @hfab

Vi vet att prisjämförelsen har varit gratis i många år nu, nästan 5 år samt att den varit väldigt uppskattad, tack för att du använt den :)!

Att göra Virkesprisjämförelsen, hålla den uppdaterad, etc tar väldigt mycket tid och det ligger väldigt mycket arbete bakom den. För att vi ska kunna driva den vidare bestämde vi att vi tar ut en liten liten kostnad per månad eller år som du kan hitta på sidan. Detta är absolut inte en stor kostnad och vi tror och hoppas att eftersom skogsägare tycker att den varit så uppskattad och att tjänsten skapat värde för skogsägarna så kan man tänkta sig vara med och bidra för att hålla den levande. En betalversion lanserade vi i förrigår och det är redan väldigt många skogsägare som valt att bli betalande medlemmar :)!

Vidare så har vi lagt till många bra funktioner och tillägg på prisjämförelsen som t.ex att man nu jämföra massavedspriser i en egen graf, Jämföra timmerpriser i tabell och graf, kvalitetsutfall per kommun, se antalet köpare i kommunen, virkesprisindikatorn, automatiska mail när virkespriset förändras och mycket mer.

Virkesbörsen försöker inte "mjölka" Skogsägarna och kommer aldrig att göra det. Vi startade Virkesbörsen för att skapa en mer transparent, rättvis och effektiv virkesmarknad och lyckats skapa till de tusentals skogsägare som är medlemmar hos oss.

Tack för dina synpunkter uppskattar det väldigt mycket :)!

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

hfab  
#631093 Att göra skogsdagar, skriva reportage om göra intressanta filmer mm tar också väldigt mycket tid. Allt detta och mer därtill hittar jag på SFO, utan att det kostar mig ett öre.
Nu blir väl inte Fredrik och Torbjörn miljonärer just idag, men dom ökar ständigt intäkterna och medlems antalet.

Där har ni en förebild att se upp till.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#631111 Hej @hfab

Absolut skogsforum är väldigt bra. Nu har vi olika affärsmodeller och överlever på olika sätt, men hoppas att vi kan lära mycket av varandra.

Vi gör väldigt mycket kul och nyttigt som är gratis också t.ex. skogskompis, virkesstudion etc på Virkesbörsen. Hoppas att det kommer till nytta :)!

Allt gott!

Adam

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631238 Vad jag förstått så är man inte alls tvingad att sälja en post som man har lagt upp på Virkesbörsen om man inte får något acceptabelt bud. Däremot så vore det rätt så fult att sälja posten direkt till en köpare som hittat den genom börsen. Vi måste göra vad vi kan för att få en ärlig prissättning på virket. Idag har många sågverk slutat med öppna prislistor. De agerar mera som maskinhandlare. När de tror att de fångat dig som leverantör så halar de fram en usel lista. Så viskar de i ditt öra att du får ett påslag på 100 kr om du skyndar dig att skriva kontrakt.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

Hunnern  
#646336 Förstår fortfarande inte vilket problem virkesbörsen löser. Om jag tar i riktigt stort kanske jag avverkar 2000 m3. (I så fall får jag hålla upp nåt år efteråt) Skulle inte tro att någon långväga intressent bygger upp logistik för detta...?? Alltså är det ett antal lokala aktörer som kan vara intresserade, verkar för mig vara ett dyrt sätt att ge dessa budskapet att jag har skog/virke för avsalu. Om jag däremot vore en stor aktör med rejäla volymer ( + 10000 m3) årligen. Då är jag rimligen känd av/och intressant för ett stort antal av de på köparsidan. så snälla någon, vilket problem löser virkesbörsen?

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

ÅsaNisse  
#646349 Jag väntar med stort intresse på svaret till Hunnern.
Har inte heller förstått

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646367 Hej @Hunnern och @ÅsaNisse

Va kul att ni är intresserad av Virkesbörsen.

Här kommer några punkter som kanske kan förklara värdet med Virkesbörsen.

Nå alla potentiella bolag - när du använder Virkesbörsen säkerställer du att du når alla potentiella köpare med digitaliseringen försvinner det ”lokala”. Flera kan veta att du vill sälja virke. Stora som små köpare. Vi ser att väldigt många skogsbolag inte har en lokal person som jobbar i ett område men köper virke där ändå. Dala sågverk köper i Värmland. Entreprenörer köper Virke. Finska köpare köper i Norrbotten, Norska köpare köper i Värmland och mycket tid. De kanske inte syns i din lokal tidning eller står på den lokala skogsmässan men kan köpa ditt virke för ett bra pris.

Samkörning Tänkt om skogsbolag A har köpt en post på grannfastigheten och ska avverka den exakt när du vill avverka? Med Virkesbörsen ger du möjlighet till alla skogsbolag att se ditt virke. Ska de köra en post i närheten? Bra, lägre avverkningskostnader för dig eller ett bättre pris. Vi ser t.ex att allt fler grannar går ihop och kommer ut på Virkesbörsen 😊

Fick du rätt pris? när du använder Virkesbörsen och tar in anbud och ska sedan jämföra anbuden kan du se tidigare avslut i ditt område för att jämföra och säkerställa att du gjort en bra affär!

Tid är pengar Ju längre tid det tar att köpa ditt virke (fältbesök, träff, diskussion, avtal, etc etc) ju mer kostar det för skogsbolaget. När du genom Virkesbörsen presenterar sin försäljning på ett snyggt digitalt sätt med avlägg, kartor, sortiment, trädslag, areal, certifikat och mycket mer så kan skogsbolaget göra bedömning/räkna på ditt objekt mycket mer effektivt och spara tid! Vidare så kan köparna genom integration mot Virkesbörsen ta in all information i sina system och lättare räkna på det. Istället för att ha papper som de sen ska mata in i sina system etc.

Avtal När du använder Virkesbörsen och väljer en köpare genereras ett avtal på din affär som du kan använda som mall/underlag till avtalet du ska skriva med skogsbolaget dvs så du får med allt och är säker.

Gratis och fri prövningsrätt Virkesbörsen är helt gratis för dig som skogsägare och du har fri prövningsrätt det vill säga om du inte är nöjd tackar du bara nej till anbuden. Så med andra ord har du inget att förlora.

Minskad administration och enklare jämförelse Större skogsägare som Svenska kyrkan, statens fastighetsverk etc använder Virkesbörsen för att minska sin administration och minska pappersarbetet. Detta kan också vara en bra grej för en mindre skogsägare. Ska du sälja ditt virke som AU, LRK, Rotpost eller leveransvirke att jämföra anbuden digitalt genom vår plattform är mycket enklare än på papper eller Mail det lovar jag 😊

Osv osv listan kan bli väldigt lång 😊

Ursäkta att inlägget blev långt men hoppas detta ger en lite bättre bild om värdet. Vid felstavningar eller liknande skyller jag på att detta skrevs från mobilen 😅.

Bara att höra av er om ni skulle ha några fler frågor eller funderingar 😊!

//Adam på Virkesbörsen

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

Axl  
#646388 Hur många bud får ni i genomsnitt på de avverkningar ni förmedlar? Och vilken typ av affär är vanligast? @adamvb

Användarvisningsbild

Re: Virkesbörsen?

AdamVB  
#646395 Hej @Axl

Det varierar väldigt mycket faktiskt. På väldigt fina och bra poster kan det komma in 6-8 anbud på andra mer vanligare poster kanske 3-5 anbud på t.ex poster där man behöver hjälp med granbarkborre eller liknande så är det kanske 1-2 anbud. Så det varierar beroende på storlek, geografi, underlag i annonsen etc. Men vi säkerställer att alla ser annonsen 😊

LRK och AU är vanligast. På gallringar är det vanligast med AU. Men leveransvirke förekommer också t.ex så säljer Göteborg stad väldigt mycket leveransvirke hos oss då de har egna maskiner. Under visa perioder blir det mycket rotposter t.ex när Växjö stift går ut med hela sin Rotpost katalog.

Trevlig kväll!

//Adam

Avatar Fallback

Re: Virkesbörsen?

hfab  
#646397
AdamVB skrev:Men vi säkerställer att alla ser annonsen 😊


Hur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).