Motorsåg och handhållet

Jonsered RS44 startar inte

25 inlägg 5071 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS44 startar inte

Avslutat-02  
#646325 Det duger med tändkabel på metervara.
Tror till och med Biltema har...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS44 startar inte

halvproffs  
#646342 Köpte en Volvo en gång som var väldigt svår att starta så till slut blev det verkstadsbesök. Där konstaterade meken Biltema tändkablar, bytte dessa, inga mer problem.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS44 startar inte

HansW  
#646344 Tändkabel på metervara hos Biltema är nog för grov. Tror den är 7 mm i ytterdiameter, Den jag behöver skall vara 5 mm. Men jag funderar på om det går att ta vanlig ledningskabel. Jag har 6 kvadrat liggande, den borde ju tåla belastningen, men om det finns några andra nackdelar, det förstår jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered RS44 startar inte

HansW  
#646345 Det finns 5 mm på nätet, typ moppereservdelar. 1 meter kostar 25 sek, men sedan kostar frakten 79 sek. Då betalar jag hellre 75 sek över disk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS44 startar inte

bmbamse  
#646347 Jag tror nog inte isoleringen är tänkt att klara någon kV... Kan funka ett tag, men... Prova en FK då möjligen tror deras isolering är lite bättre än bil-eltråd... Och arean behöver inte vara 1mm2 ens.

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS44 startar inte

Avslutat-02  
#646351 Ska ni inte hoppa över älven tre gånger för att hämta vatten..också?

Byta kabeln är inga problem.
Inga problem med Biltema eller jula eller Mekonomen eller vart nu kabeln kommer ifrån.

Sågen är en eftertraktad såg som man lätt får ge ca 2500-3500 kr för på nätet.
Så att snåla över något under 100 kr skulle jag då inte göra.

Jag har en ny spole med en ny kabel, återförsäljare pris på detta är 780 kr exkl moms och frakt.
Därför så vill då jag ha någon kr för den, hade jag haft en såg liggande så hade jag skänkt en spole eller kabel...men som sagt det är eftertraktade maskiner...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS44 startar inte

bmbamse  
#646353
vinterrojarn skrev:Ska ni inte hoppa över älven tre gånger för att hämta vatten..också?

Byta kabeln är inga problem.
Inga problem med Biltema eller jula eller Mekonomen eller vart nu kabeln kommer ifrån.

Sågen är en eftertraktad såg som man lätt får ge ca 2500-3500 kr för på nätet.
Så att snåla över något under 100 kr skulle jag då inte göra.

Jag har en ny spole med en ny kabel, återförsäljare pris på detta är 780 kr exkl moms och frakt.
Därför så vill då jag ha någon kr för den, hade jag haft en såg liggande så hade jag skänkt en spole eller kabel...men som sagt det är eftertraktade maskiner...

Tycker som Du, röjarn... Känns mycket udda att backa från en Biltema-kabel för att i nästa andetag börja fundera över bilel-snöre...
Lägg ut sågen på tradera så kan jag köpa den och så kan du lägga de pengarna i en ny...

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS44 startar inte

HansW  
#646354 Tror jag missar något, kanske. Biltemas kabel är 7 mm i diameter, min kabel är 5 mm. Tror inte jag får in den i tändenheten med mindre än att jag skalar i isoleringen. Men det är kanske OK. Det är ju den enklaste lösningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered RS44 startar inte

totte  
#646355 Jamen det är väl inget att snacka om. Det finns handlare/verkstäder för trädgårdsmaskiner och motorsågar lite överallt, bara att knalla in och köpa en bit tändstifts kabel i rätt dimension. Några tior hit eller dit, so what?

Avatar Fallback

Re: Jonsered RS44 startar inte

HansW  
#646357 Problemet är hanterat, beställning lagd. Inget som behöver skapa mer irritation.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).