ons 20 maj 2020, 01:45#645443
Uvskogen skrev:Ok, tack för svaren. Jag vill inte verka otacksam men vill gärna få lite mer allmänna kommentarer kring hur ni resonerar kring däckbyte. 🙂
Jag köpte en Valmet 6400 med riktigt illa spruckna framdäck -12, tänkte att de skulle få gå så länge de gick.
Först använde jag traktorn väldigt lite och en punktering hade typ kvittat, -14 blev jag oplanerat hobbybonde och köpte då en till Valtra med väldigt frächa däck, på så sätt kändes det som att reservhjul alltid fanns att tillgå.
-16 köpte jag huggarvagn och började köra i skogen, tänkte att däcken borde gå sönder, men de höll och höll och höll tills Mars i år med proppfullt lass efter väg.
Hade knappt 2 km hem och gick genom skogen för att slippa skämmas, mötte dock folk där jag aldrig mött folk
Bökade loss ett framhjul från den andra traktorn och körde dit det, bytte utan hjälp även om det gick lite trögt.
Körde hem traktorn, gick och hämtade bilen. Tog nog max 2-2,5 tim extra.
Beställde två nya BKT diagonal från "MEP batterier och fritid" för 2825 kr/st och slang för 325 kr/st, krängningen kostade bara 800 kr inkl moms.
Passade på att byta inre och yttre styrled när det ändå var servicevänligt.
I din situation utan något hjul att byta med så hade jag nog bytt däck, du kan ju bli stående i flera dagar på en tomt eller utefter väg i värsta fall.
Eller liera dig med någon generös granne som har passande hjul på sin traktor