Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165358 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645343 Ok, tack för svaren. Jag vill inte verka otacksam men vill gärna få lite mer allmänna kommentarer kring hur ni resonerar kring däckbyte. 🙂

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

halvproffs  
#645344
Uvskogen skrev:Ok, tack för svaren. Jag vill inte verka otacksam men vill gärna få lite mer allmänna kommentarer kring hur ni resonerar kring däckbyte. 🙂


Vet inte riktigt hur du menar? Diagonaldäck ska du ha. Radialdäck har för klena/mjuka sidor.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Avslutat-02  
#645345 Sprickor är ingen fara egentligen.
Men om de blir förstora så kommer korden fram och däcket blir till skräp..
Det går ibland att lägga kappa på insidan, men det lönar sig sällan.

Jag byter hellre däcket.
Ibland har man ju tur och vissa däckfirmor har däck hemma som stått en stund som man får bra pris på...
Eller från demonterade maskiner.

Har ju några på forumet som kör inom jordbruket, där är det viktigt med vikter och rätt ringtryck på hjulen vid t,ex plöjning.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

alias  
#645368
Bert1 skrev:Vart ju problem på en del med bromsarna när dom va nya kom en ombyggnadssats och då blev det bättre men hört dom som strular ändå
Sen är handbromsen ett känsligt kapitel och stort jobb och göra vid
Motorvärmare är ett måste på en sån för under några minus går det knappt och få igång trots fungerade thermostart
Ang växellådan så är det nog mest det mellan spak och växellåda som kan ställa till det bla var det lätt och få i både Hög framåt och backen när man hade backat
Sen går dom sakta på vägen med


Känner igen att jag har läst något om länkaget mellan lågan och spaken. Bakaxel och växellåda är väl en inköpt IH-konstruktion som man sen skulle montera en Volvo BM-hytt på och då tror jag att man förlängde länkarmarna lite jämfört med när IHs egna hyttmodell monterades.

En bekant hade en BM 500 länge som lastartraktor när han hade mjölkproduktion, och jag har inte hört honom klaga på konstruktionen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Avslutat-02  
#645373 En bra och trevlig motor.
D39 Perkins.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Avslutat-02  
#645380 De traktorer som inte blivit servade eller efterhållna brukar krångla, gå sönder i förtid mm.

Så det kan vara ursprungliga defekter, men sedan dåligt med just det ovanstående som gjort att traktorn gått sönder...

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645443
Uvskogen skrev:Ok, tack för svaren. Jag vill inte verka otacksam men vill gärna få lite mer allmänna kommentarer kring hur ni resonerar kring däckbyte. 🙂


Jag köpte en Valmet 6400 med riktigt illa spruckna framdäck -12, tänkte att de skulle få gå så länge de gick.
Först använde jag traktorn väldigt lite och en punktering hade typ kvittat, -14 blev jag oplanerat hobbybonde och köpte då en till Valtra med väldigt frächa däck, på så sätt kändes det som att reservhjul alltid fanns att tillgå.
-16 köpte jag huggarvagn och började köra i skogen, tänkte att däcken borde gå sönder, men de höll och höll och höll tills Mars i år med proppfullt lass efter väg.

Hade knappt 2 km hem och gick genom skogen för att slippa skämmas, mötte dock folk där jag aldrig mött folk :oops:

Bökade loss ett framhjul från den andra traktorn och körde dit det, bytte utan hjälp även om det gick lite trögt.
Körde hem traktorn, gick och hämtade bilen. Tog nog max 2-2,5 tim extra.

Beställde två nya BKT diagonal från "MEP batterier och fritid" för 2825 kr/st och slang för 325 kr/st, krängningen kostade bara 800 kr inkl moms.
Passade på att byta inre och yttre styrled när det ändå var servicevänligt.

I din situation utan något hjul att byta med så hade jag nog bytt däck, du kan ju bli stående i flera dagar på en tomt eller utefter väg i värsta fall.
Eller liera dig med någon generös granne som har passande hjul på sin traktor :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Vardon  
#645460
Uvskogen skrev:Ok, tack för svaren. Jag vill inte verka otacksam men vill gärna få lite mer allmänna kommentarer kring hur ni resonerar kring däckbyte. 🙂


Jag dröjde tills det blev punktering på ett bakdäck. Då hade framdäcken varit utan mönster i flera år. Ångrar att jag inte bytte tidigare pga grepp. Men det var inte ditt problem. Jag hade nog bytt just för att det är så mycket lättare att köra till däckverkstaden då jag hade bytt alla 4 pga 4wd om jag byter.

Du måste nog bestämma själv hur ett driftstopp påverkar dig, Det blir säkert stopp på nått dumt ställe Och så blir det examen i skolan för däckbyte när det ska göras i skogen, lossar muttrarna, funkar domkraften, räcker pallningen etc

Men du har ju en bison att hämta däcket med, och så komplicerat är det ju inte.

Jag tror inte du höjer värdet med vad däck kostar men då slipper du förhoppningsvis bry dig mera.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

halvproffs  
#645461 Håller med övriga. Jag bytte på alla 4 hjulen för 2år sedan pga av slitage och sprickor.
Kedjorna passar perfekt också! Kostar en del men är värt det.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645474 Blir nytt på båda fram. Bra ÅF som vanligt.
Avvaktar med bak ett tag, de ser bättre ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645527 LRF Samköp har en drive nu med billigare traktor och vagnsdäck.
Kan vara värt att kika på.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#646751 Är på gång att beställa så sista kontrollpunkten blir här.
Har fått ett väldigt bra pris på Taurus runt om. Blir radial då jag prioriterar komfort på väg före hållbarhet i skog.
Är det ett märke som funkar ok för mestadels körning på väg och i snäll skogsterräng samt på vintern?

Viktig att det är hyfsat bra på vintern då jag kommer "skotta" en del snö med traktorn. Inte ploga vägar eller så men en och annan gårdsplan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657410 Vad är ett "bra" hydraultryck på en normal traktor, sä 10 år gammal?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

ss0803  
#657451 200 bar

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#657512 👍 😀

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).