Motorsåg och handhållet

Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

31 inlägg 8856 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645046 Montera det igen och var noga o se till att svärdsspännaren går i hålet. Är det torrt/nytt kan det ta en stund innan den blir blöt nog o kasta av sig.
Kör lite med svärdstip lite nedåt o gasa lite.
Smörjer den inte blir det varmt på nån minut.
Blir det inte varmt så gasa lite till ska du se det blir mättat efter en stund.
Tankas olja samtidigt som bränsle ska det inte gå torrt. Det ska heller onte räcka två tankar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#645224 Nu har jag monterat bort koppling och täckplåt och visst var det lite skit, men inte alltför farligt. Gjorde rent och monterade ihop. Dessvärre hjälpte det inte. 😢 Provade att montera på originalsvärdet, men med samma resultat. Svärdet blir hett så det knappt går att ta på efter ha kört bara 30 sekunder typ. Och det dräller ut olja på alla ställen utom på svärdet. Har nyligen bytt kedjeolja till Q8, men det ska väl inte ha med saken att göra?

1589830016_koppling.png


1589830017_oljepump.png


1589830016_oljedraell.png


1589830014_kedjeolja.png


Och slutligen en liten video som visar hur det droppar olja.



/F

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#645231 Ojdå, det var ett rejält läckage. Jag tror fortfarande att det är gummit i pickupen som blivit hårt och inte trycker tätt mot chassit. Ibland kan man också hamna på att byta täckplåten om den blivit böjd av yttre åverkan så den inte trycker mot mot gummit. Hur ser pumpen och pumpdrevet ut, är de okej? Funderar om det kanske finns komplett helronoveringsats ifall grejerna börjar bli slitna och du hamnar att riva. Vinterröjarn eller Mange kanske vet nåt om det?

Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645236 Ta och byt oljan, se om det blir skillnad.
Det har jag varit med om tidigare...

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Nyborg  
#645237 Jag tror att oljeledningen är förtorkad. Både insidan innanför pumpen och ytterdelen. Då läcker det ordentligt. Jag köpte nytt till 346:an på maskinklippet. Funkar perfekt och läcker inte nåt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645240 Möjligt att ledningen är skadad, men drev och pumpen verkar ju pumpa så då är de nog hela..

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#645243 Håller med Nyborg, är gummit hårt tätar det inte och oljan söker sig andra vägar än ut i smörjkanalen. Nytt mjukt gummi tätar bättre än gammalt och hårt.

En bushfix kan vara att ta loss allt och tvätta rent med med T-sprit och sedan limfoga gummibitarna försiktigt så man inte får lim i hålen.

Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645248 Går ju att testa, det är värt det.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#645251 Ja, drev och pump är hela vad jag kan se. Gummit i pickupen känns inte jättehårt, men det är inte helt mjukt och smidigt heller. Kanske skulle ta och byta dessa. Har svårt att tro att bytet av oljefabrikat skulle ha någon påverkan, men kanske värt att testa att byta tillbaka. Synd bara på 20 liter olja om det nu skulle vara det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645256 Det räcker med någon dl så har man uteslutit det iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#645269
1589835652_bestaellning.png


Ja, gräsklipparen behöver också service... För att inte tala om traktorn som läcker flera liter hydraulolja från stickcylindern under ett tvåtimmarspass. Suck. Det är ju inte så att man har tråkigt i Coronatider direkt...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645325 Jag har svärdsbit jag sätter dit och spänner kåpan på utan kedja så jag ser det inte är nån spännings grej. Då kan man vända o vrida lysa o kolla.
Funkar jättebra.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#647673 Så, nya delar monterade och det fungerar! Gummit i trycktätningen och sugslangen klart mjukare än de 10 år gamla originaldelarna. Ny täckplåt och kedjeledarplåt rakare än gamla. Tack för hjälpen!

1590943085_img_20200530_091311.jpg
1590943086_img_20200530_092038.jpg
1590943086_img_20200530_092249.jpg
1590943086_img_20200530_092509.jpg

1590943084_sword_oil.jpg


F

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#647675 Snyggt jobbat! Nu går sågen 20 år till...

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

totte  
#647676 Bra! 55:an är en mycket slitstark och bra arbetshäst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).