Motorsåg och handhållet

Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

31 inlägg 8858 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#644998 Hej!

Oljepumpen fungerar, men kedjan får knappt någon olja. Det mesta av oljan läcker ut och kletar ner allt under kåpan. Även ljuddämparen får olja på sig så det ryker härligt efter ett tag. Har blåst rent allting och hittar inget uppenbart fel. :???:

1589727386_kedja_motorsag_02.png


1589727387_kedja_motorsag_01.png


/F



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645000 Det ser ut som om du enbart har ett oljehål i svärdet..

Är det så eller är det en hägring?
Isåfall förklarar det varför oljan sticker fel väg...

Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

tallen100  
#645003 Nja, oljehålen sitter ju inte på samma sida så det finns säkert ett till som man inte ser :d

Antar att du gjort rent oljehålet i svärdet så oljan kommer ut i spåret....

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#645007 Ja, det finns ett till! Som ligger an mot oljekanalen. Det verkar som att det inte tätar tillräckligt bra mot svärdet. Metallbläcket på kåpan måste ju "täppa till" det övre hålet på svärdet. Kan dock inte se att det inte skulle täta tillräckligt bra. Svärd och kedja är nästintill nya och det är renblåst så det är rent och fint. När jag tänker på det så har nog denna svärd-kedjekombination aldrig smörjt riktigt bra och nu blev det väldigt påtagligt av någon anledning. Konstigt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645009 Ligger verkligen oljekanalen emot oljehålet på svärdet då? Det har hänt att man köpt svärd som det inte stämt riktigt...

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#645011 Kan inte se att den inte skulle göra det. Jämför jag med originalsvärdet så är hålmönstret detsamma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

bmbamse  
#645012 Det är ju i alla fall ett oregon-svärd, så hålen borde ju sitta på rätt ställe... Och svärdfästet är K095 ser jag på svärdet så det är väl också rätt... Mysko.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#645021 Hej! Jag håller på att byta koppling på min 55:a och den har också drällt lite olja. Jag tror du behöver lossa på kopplingen och plåten som täcker oljepumpen och kolla hur oljepickupen ser ut. När jag lättade på locket såg det ut så här....
$matches[2]


Antar att det ser likadant ut i din såg. Om sågen dräller olja så kan det dels bero på att klägg täpper igen eller att pickupen som är av gummi har hårdnat och inte håller tätt. Pickupen på min såg verkade vara okej så jag nöjer mig att limfoga halvorna när jag rengjort. Och om du ändå lättar på kopplingen så glöm inte att fetta nållagret innan du sätter ihop igen.

Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645038 Var då väldigt mycket skit under till där...
Inget vidare för smörjningen...

Bra att det blir åtgärdat.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

FredH  
#645039 Intressant! Ska kolla. Har dock kört utan svärd och kåpa och då trycker den på rätt bra med olja från hålet i oljekanalen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#645041 Ja men då har du fritt flöde, med svärdet och kedjan på plats blir det lite mottryck på flödet och är pickupen otät eller full med klägg så tar sig oljan ut den lättaste vägen.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#645042
vinterrojarn skrev:Var då väldigt mycket skit under till där...
Inget vidare för smörjningen...

Bra att det blir åtgärdat.


Ja ser nästan lika jävligt ut som under sängen, kanske mest beroende på att man rengör där ungefär lika ofta... :d

Kedjesmörjningen har dock funkat helt okej men man kan se på ljuddämparen att det sipprat ut lite olja där det inte borde ha gjort så.

Avatar Fallback

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Avslutat-02  
#645043 Det är som vanligt med olja..
Det är väldigt lite i koppen men häll ut det på golvet så blir det jävligt mycket överallt.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645044 Montera det igen och var noga o se till att svärdsspännaren går i hålet. Är det torrt/nytt kan det ta en stund innan den blir blöt nog o kasta av sig.
Kör lite med svärdstip lite nedåt o gasa lite.
Smörjer den inte blir det varmt på nån minut.
Blir det inte varmt så gasa lite till ska du se det blir mättat efter en stund.
Tankas olja samtidigt som bränsle ska det inte gå torrt. Det ska heller onte räcka två tankar.

Användarvisningsbild

Re: Pumpar olja, men kedjan torr - Husqvarna 55

Rotvältaren  
#645045
Rotvältaren skrev:Ja men då har du fritt flöde, med svärdet och kedjan på plats blir det lite mottryck på flödet och är pickupen otät eller full med klägg så tar sig oljan ut den lättaste vägen.


Edit: Kan vara skäl att lätta på pumpen också och kontrollera hur den undre gummihalvan tätar mot hålet i oljetanken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).