Motorsåg och handhållet

Rengöring förgasare motorsåg

117 inlägg 23120 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644640 Hej igen alla! Nu kanske jag inte ska fortsätta på den här tråden egentligen med min startkrånglande såg, men vad fan.. kan ju inte starta en ny tråd för varje liten vändning mina bekymmer tar... Jag bara undrar, det sitter en slang mellan förgasaren och tanken (tror jag, den försvinner iväg ner i sågen någon stans :roll: ) Den sluter inte alls tätt där den är kopplad till förgasaren iallafall, om det inte är den som är bekymmret så är den ivilket fall ett bekymmer, men jag hittar inte något bra namn på den, så det ställer till lite problem när jag ska köpa ny . . :oops: någon kunnig som vet vad den heter...? Det verkar vara lättare nuförtiden att få in bilder här via mobil, kanske ska försöka ta ett kort och visa! (Jag har lusläst sprängskissen från vinterrojarn, men hittar den inte) (och, tja jag testade att vira lite eltejp. Men nä . )

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#644642 Snabb bushfix kan vara att du klipper av slangen cirka 1 centimeter så kanske den tätar när du trycker den på plats. Det förutsätter ju att det finns lite slack.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644643 Tack! Ja det förstås! Ska testa! 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644645 Det är en slang till förgasaren och en slang som går från förgasaren till primern och tillbaka till tank...de ska inte klippas eller annat.

Prova att blåsa i slangen, om det läcker så märks det, annars blir det motstånd.

Ska kolla igen på skissen vilken det är...

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644646
$matches[2]


1589617500_screenshot_20200516-102257.png



Följ slangarna, och kolla sällan problem där redan, men man vet aldrig...ska du plugga ska du plugga både förgasaren och återflödet till tanken...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644649 Oj då! Ja, fick inte in någon bild, men ja, hade lite bråttom när jag skrev innan, ja slangen iaf som går via primer blåsan, men jag hann vara ute och klippa av den lite och det blev ju bra efter en liten lätt ektomi, men det avhjälpte ju inte start problemet..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644651 Kunde tänka mig det...

Luft, bränsle,gnista...det är allt som behövs..

Är det helt säkert att gnista finns?
Får den bränsle? Om du "matar" motorn tänder den då?
Alltså ger den bränsle genom luftfiltret.

Rört något annat? Kollat då att den inte jordar vid avstängnings knappen?

Justerat nålen i förgasaren?
Kollat membranen så de pumpar?
Provat att starta utan ljuddämparen?
Räcker ibland att starta den utan dämpare, sedan sätter man tillbaka så kan den vara fixad..eller så är den tät...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644653
vinterrojarn skrev:Kunde tänka mig det...

Luft, bränsle,gnista...det är allt som behövs..

Är det helt säkert att gnista finns?
Får den bränsle? Om du "matar" motorn tänder den då?
Alltså ger den bränsle genom luftfiltret.

Rört något annat? Kollat då att den inte jordar vid avstängnings knappen

Justerat nålen i förgasaren?
Kollat membranen så de pumpar?
Provat att starta utan ljuddämparen?
Räcker ibland att starta den utan dämpare, sedan sätter man tillbaka så kan den vara fixad..eller så är den tät...


Har testat gnista och matat!
De andra förslagen har jag inte provat! Får försöka med detta!; Tack! 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#644656 Frågan är då, vill den nånting när du matat då? tänder den?

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644659
bmbamse skrev:Frågan är då, vill den nånting när du matat då? tänder den?

Hmmm den tänder till, men det har den gjort även utan extra mat! Men jag är en dålig sågviskare! Vet inte vad den vill! Byta ägare möjligen! :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Rotvältaren  
#644662 [quote="vinterrojarn"]Det är en slang till förgasaren och en slang som går från förgasaren till primern och tillbaka till tank...de ska inte klippas eller annat./quote]

Nej inte det? Om slangen vidgat sig i änden så den inte hålls på plats brukar jag bara klippa bort en liten bit och trycka den på plats igen och det har funkat alldeles utmärkt. Men nu vet jag att så kan man inte göra. Skulle dock vara intressant att veta varför...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

bmbamse  
#644665 Tror nog den där är mer nöjd med ägaren än många, Du försöker då lösa problemet.

Vinterrojarn sa det här ovanför; Luft, bränsle och gnista (OCH kompression) behövs. för lite eller för mycket av något blir inge bra...
- Gnista har du.
- Någorlunda kompression borde du också ha då den tänder...
Så kvar borde vara för mycket luft eller för lite sås...

Avatar Fallback

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Avslutat-02  
#644669
Rotvältaren skrev:
vinterrojarn skrev:Det är en slang till förgasaren och en slang som går från förgasaren till primern och tillbaka till tank...de ska inte klippas eller annat./quote]

Nej inte det? Om slangen vidgat sig i änden så den inte hålls på plats brukar jag bara klippa bort en liten bit och trycka den på plats igen och det har funkat alldeles utmärkt. Men nu vet jag att så kan man inte göra. Skulle dock vara intressant att veta varför...


Många slangar på dessa as är förstärkta och därför ska du inte klippa, de kan då spricka lättare efter detta eller rämna som man säger...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644672
vinterrojarn skrev:
Rotvältaren skrev:
vinterrojarn skrev:Det är en slang till förgasaren och en slang som går från förgasaren till primern och tillbaka till tank...de ska inte klippas eller annat./quote]

Nej inte det? Om slangen vidgat sig i änden så den inte hålls på plats brukar jag bara klippa bort en liten bit och trycka den på plats igen och det har funkat alldeles utmärkt. Men nu vet jag att så kan man inte göra. Skulle dock vara intressant att veta varför...


Många slangar på dessa as är förstärkta och därför ska du inte klippa, de kan då spricka lättare efter detta eller rämna som man säger...


Då förstår jag med! Men just nu sitter den bättre än innan och rämnar en så byter jag hela! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rengöring förgasare motorsåg

Nevyn  
#644674
bmbamse skrev:Tror nog den där är mer nöjd med ägaren än många, Du försöker då lösa problemet.

Vinterrojarn sa det här ovanför; Luft, bränsle och gnista (OCH kompression) behövs. för lite eller för mycket av något blir inge bra...
- Gnista har du.
- Någorlunda kompression borde du också ha då den tänder...
Så kvar borde vara för mycket luft eller för lite sås...


Haha tack! Det var snällt sagt! Men änsålänge har jag skapat fler problem än jag löst! :???: Men. Även en blind höna lägger ägg ibland, så jag fortsätter pilla lite till! :P

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).