Skogsmiljö och Trädlära

Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

295 inlägg 38535 visningar 27 följer Svara, dela mm...  

Re: Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?

Palakangas  
När får vi din lista över trädslag som kan användas i norrländskt skogsbruk?

🤭🤓 ja säg det.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:När får vi din lista över trädslag som kan användas i norrländskt skogsbruk?

Det som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. :grin:

Men jag tvivlar på att det någonsin kan komma något gott från en diskussion med Ulf1, utom möjligtvis ett och annat gott skratt, om man ser hans inlägg från den humoristiska sidan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Mellberg  
#643584Ulf 1 gör kalhyggen på kyrkogårdar och parker, men huvudsaken att han planterar två lövträd för varje avverkat. :mrgreen:

Palakangas  
Mellberg skrev:Ulf 1 gör kalhyggen på kyrkogårdar och parker, men huvudsaken att han planterar två lövträd för varje avverkat. :mrgreen:

Gröna sidan upp? Eller är det bara turboplantor från fibermaffian som planteras så =))

Användarvisningsbild

machonisti  
Mellberg skrev:Ulf 1 gör kalhyggen på kyrkogårdar och parker, men huvudsaken att han planterar två lövträd för varje avverkat. :mrgreen:

Kanske därför han uppträder likgiltigt.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#643991Haft lite mycket att göra, beställningarna rasar in, och jag har ju inte ens öppnat min brädgård, 100 kvadratmeter loggolv och 540 kvadratmeter vildmarkspanel, ja det är faktiskt roligt att såga nu.
Idag kom ett helt lass med ekstockar till mig, kul att köpa upp sånt som industrin ratar, faktiskt mest pengar i det, ta al och asp, kolla Beijer byggs priser på dessa tre träslag, men man undrar vilket land Beijer köper virket ifrån, för Sverige kan det inte vara, vem kan sälja al asp och ek i landet där maffian tagit över skogsindustrin.
priserna är ju inte roliga för de skogsägare som står med granplanteringar, 12x70 asppanel 640 kr 12x70 granpanel 220 kr (per kvadratmeter) vad brukar jag säga, "vad är det för fel på svenskt skogsbruk" ja just det.
Lars tjatar på om vilka lövträd som kan bilda skogsbestånd i Norrland, ja Asp och Hybridasp är väl självklart, alla fina björksorter glas, vårt och numera mauser, som ju är något självklart i en riktig norrländsk skog. Al är ju lika bra betalt som Aspen både grå och klibbal, kanonfin som panel i alla miljöer.
Rönn, Poppel, Sälg, Hägg, Lönn, hörde att vi har kvar lite rester av Alm i Jämtland, som då alltså växt i över 6000 år utan att de fellärda jägmästarna lyckats utrota den, ni vet dom där som tror det bara finns tre träslag i Sverige, Lars och hans polare.
Om vi går ifrån dessa (gran tall och löv) så har vi en hel hög spännande träd, nämligen Lärk, i Ryssland finns 9 sorters Lärk, de flesta skulle funka bra i Norrland, Jag sålde en Lärkskiva idag för 1500 spänn 1 1/2 tum gånger 3,5 meter 40 cm bred, vad blir kubikpriset på den Lärken.
Ja brist på fantasi är nog det största hotet mot vår natur, och så Jägmästarna förstås, så hjälplösa med sin felutbildning.
När ska skogsindustrin berätta att dom ljugit för politikerna, det finns inga 700 tusen jobb, det blev en fingertutt 120.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#644006Om utländska träd tydligen är okej så är väl contorta ett bra alternativ.
Vi ser fram emot att få se dina sälg- och lönnskogar.

Avslutat-02  
#644041Jag kollade på en röjning på eget idag.
Räknade till 4 trädslag som ger skaplig eller bra avkastning.
Tall
Gran
Björk
Asp

Övrigt,
Sälg
Al
Rönn

Men de blir aldrig större än äppelträd här.
Så vart hittar jag resten av de träden ulf hänvisar till? För de måste ju vara ute och vandra medans jag var där... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Göt  
#644082Suttit och läst igenom man missar ju en sak och det är växtzonerna, Växtzon V och VI är ju ganska sällsynta i norrland, vad ska växa på resten se zonkartan som trädgårdsodlarna använder
http://www.tradgard.org/svensk_tradgard ... _stor.html

Användarvisningsbild

ulf 1  
#644096Lars vet ingenting om hur man bildar och sköter en skog av lövträd, eller en blandskog med barr och löv, ändå är han den man i Sverige som dömer ut flerskiktade skogar som en omöjlighet.
Det stora problemet är att Lars även är en garant för att flerskiktade skogar inte fungerar, när vi vanliga skogsägare och även politiker och skogsindustrins utbildade (jägmästare, skogsmästare) tar beslut om hur skogsbruk ska bedrivas i Sverige, så litar vi på forskare, och i den hierarkin är Lars stor.
Jag vet lika lite/mycke som Lars om flerskitade lövskogar, och jag är lika säker som Lars, på att just min ståndpunkt är närmast sanningen.
Det finns otroligt lite forskning och knappt några försök med skogsodling på ett annorlunda vis än barr och kalhygge, det finns inte heller någon planerad forskning för framtiden, de skogar som finns i dag med löv är till största delen privata, ibland med lite slu och skogforsk inblandning, men mycket halvhjärtat från deras håll.
Att döma ut något man inte vet något om är extra galet, då det faktiskt handlar om vårt viktigaste kretslopp och ett viktigt alternativ att bevara det.
Jag har inte något emot att prova andra träslag som Lars tjatar om, det finns massor av intressanta träslag som borde prövas tex Lönn från Kanada, när det gäller Contorta så borde Lars veta att den är farlig för Sveriges natur, massor av länder bekämpar den och anser den vara en invasiv art som ska utrotas, i Sverige växer den på 800 meters höjd bland fjällbjörkarna, ändå har vi planterat den på nästan 5% av Sveriges skogsyta, ren idioti.
1996 tog man bort den löjliga benämningen Jägmästarutbildning på skogsskolan i Umeå, namnet som är lika gammalt och unket som själva skogsbruket den representerar ändrades till Skogsvetarutbildningen, det gick några år men 2002 stod inte stofilerna på skolan ut längre, man ändrade tillbaka namnet till Jägmästare igen.
Vad säger det om de som härskar i den skogliga utbildningen, och är det undra på att utbildningen numera aldrig blir fullsatt, vem vill utbilda sig till att bli en del av det skogsbruk som snart alla hatar.
Till slut lite om sommaren och bränderna som kommer att sluka skog om inte rötan, vinden eller borrarna hinner före.

TS

Avslutat-02  
#644110"Jag vet lika lite/mycke som Lars om flerskitade lövskogar"

Jag skulle vilja påstå att du nog kan allt om dessa...

I övrigt önskar du att du kunde något om skogsbruk och skogsskötsel.

Lura på folk virke gör de på byggmax också, så du är inte unik....

Användarvisningsbild

ulf 1 skrev:Att döma ut något man inte vet något om är extra galet...

Ja, Ulf1! Varför dömer du då ständigt ut trakthyggesbruket, som du uppenbarligen inte vet ett skvatt om?
/Niklas

Avslutat-02  
#644114Han lever dessutom på dess "skatter" som bolagen inte vill ha..

Hycklare....

Palakangas  
ulf 1 skrev: hörde att vi har kvar lite rester av Alm i Jämtland, som då alltså växt i över 6000 år utan att de fellärda jägmästarna lyckats utrota den, ni vet dom där som tror det bara finns tre träslag i Sverige, Lars och hans polare.

https://www.lansstyrelsen.se/jamtland/b ... sberg.html

Dags att spola öronen kanske?

Användarvisningsbild

#644118Jag tror att Ulf1 har varit befäl i ett tidigare liv. Ty om hans påhittade karta skiljer sig från verkligheten, så är det alltid hans karta som gäller. :mrgreen:
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 13 maj 2020, 08:19, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).