tis 12 maj 2020, 18:23#643991Haft lite mycket att göra, beställningarna rasar in, och jag har ju inte ens öppnat min brädgård, 100 kvadratmeter loggolv och 540 kvadratmeter vildmarkspanel, ja det är faktiskt roligt att såga nu.
Idag kom ett helt lass med ekstockar till mig, kul att köpa upp sånt som industrin ratar, faktiskt mest pengar i det, ta al och asp, kolla Beijer byggs priser på dessa tre träslag, men man undrar vilket land Beijer köper virket ifrån, för Sverige kan det inte vara, vem kan sälja al asp och ek i landet där maffian tagit över skogsindustrin.
priserna är ju inte roliga för de skogsägare som står med granplanteringar, 12x70 asppanel 640 kr 12x70 granpanel 220 kr (per kvadratmeter) vad brukar jag säga, "vad är det för fel på svenskt skogsbruk" ja just det.
Lars tjatar på om vilka lövträd som kan bilda skogsbestånd i Norrland, ja Asp och Hybridasp är väl självklart, alla fina björksorter glas, vårt och numera mauser, som ju är något självklart i en riktig norrländsk skog. Al är ju lika bra betalt som Aspen både grå och klibbal, kanonfin som panel i alla miljöer.
Rönn, Poppel, Sälg, Hägg, Lönn, hörde att vi har kvar lite rester av Alm i Jämtland, som då alltså växt i över 6000 år utan att de fellärda jägmästarna lyckats utrota den, ni vet dom där som tror det bara finns tre träslag i Sverige, Lars och hans polare.
Om vi går ifrån dessa (gran tall och löv) så har vi en hel hög spännande träd, nämligen Lärk, i Ryssland finns 9 sorters Lärk, de flesta skulle funka bra i Norrland, Jag sålde en Lärkskiva idag för 1500 spänn 1 1/2 tum gånger 3,5 meter 40 cm bred, vad blir kubikpriset på den Lärken.
Ja brist på fantasi är nog det största hotet mot vår natur, och så Jägmästarna förstås, så hjälplösa med sin felutbildning.
När ska skogsindustrin berätta att dom ljugit för politikerna, det finns inga 700 tusen jobb, det blev en fingertutt 120.