Skogsmiljö och Trädlära

Brunifiering av sjöar pga gran?

45 inlägg 9586 visningar 22 följer Svara, dela mm...  

Re: Brunifiering av sjöar pga gran?

isteskog  
Palakangas skrev:Den här tråden är nu en kopia av den låsta tråden där en viss person vräkte ur sig sitt hat mot forskare och skogsbruket samt skogsindustrin.

Hade någon förväntat sig något annat då? Ulf kommer att äta upp alla trådar han deltar i..... :((

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
isteskog skrev:
Palakangas skrev:Den här tråden är nu en kopia av den låsta tråden där en viss person vräkte ur sig sitt hat mot forskare och skogsbruket samt skogsindustrin.

Hade någon förväntat sig något annat då? Ulf kommer att äta upp alla trådar han deltar i..... :((

Tyvärr bara att instämma med föregående talare. Märkligt att Ulf1 tillåts fortsätta med sitt svammel, som inte alls verkar ha med trådrubriken att göra... :((
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Långt bort vid horisonten ser jag en folkmassa som står med plakat jag fortfarande inte kan läsa,

Jag kan hjälpa dig.
"Fri WiFi till alla överallt!"

Ulf, du tillhör en liten minoritet - de som regelbundet vistas utanför tättbebyggt område - och inom den gruppen tillhör du en ännu mindre minoritet - de som vistas ute i vanlig skogsmark.

För 90 procent av Sveriges befolkning är det viktigare att WiFi funkar, att affärerna har öppna närhelst man vill handla, att vägarna är bra, skola-dagis-fritids funkar, osv. Skog är nåt man ser från bilen på väg till ett utflyktsmål. Stockholmare åker inte ut planlöst vart som helst i skogen. Man åker till Hellasgården, Lida, Tyresta, Nackareservatet, osv. Man vill ha iordningställda besöksmål med parkeringar, gärna bussförbindelser, toaletter, matservering inomhus, osv. Man har alldeles säkert åsikter om kalhyggen, men inte så starka att man är beredd att offra något i sin egen vardag.

De fungerar ungefär som du: Även om du vet att utsläpp av koldioxid spär på den globala uppvärmningen så kör du glatt en bensindriven såg, kör lastbil och traktor som drivs av diesel, och tar inte tillvara det spill som blir över när du leker i din "brädgård". Du är inte beredd att ändra på något i din vardag bara för att några forskare säger att du bidrar till klimatförändringar. Så viktigt tycker du inte att det är.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#642023Apropå "brunifiering": Var hittar ni det brunaste vattnet? I den lilla, lilla rännilen till skogsbäck, eller i den älv som bäckens vatten så småningom hamnar i? Ökar eller minskar mängden humus i vattnet ju närmare havet man kommer?

Användarvisningsbild

#642029Tja, ofta rinner ju större åar och älvar genom jordbruksmark, där det snarare är silt (finmo + lera), som står för grumlingen av vattnet. Å det är nog inte helt enkelt för vanligt folk att se skillnad på om vattnet är grumligt på grund av silt eller humus...
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#642044Sant, men även om man bortser från det så blir det gradvis mindre organiskt material i vattnet när mindre rännilar rinner ihop till små bäckar som rinner ihop till större.

Användarvisningsbild

#642047Sant, å det beror ju på två saker, så vitt jag förstår:
1. Oftast lägre flödeshastighet i större vattendrag, vilket leder till mer sedimentation. (Gäller både för humussyror och vanliga mineralpartiklar).

2. Ju längre tid som humussyrorna är i vattnet, ju mer mättade blir de. Mättade humussyror sjunker mycket snabbare i vatten än omättade humussyror.
/Niklas

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#642052Det är säkert en av delförklaringarna men inte hela, enligt den forskning som finns inom området. Såvitt jag vet så har man än så länge ingen riktigt bra förklaring.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#642153Just det Lars. De som skulle kunna forska på detta är fullt upptagna att hitta något annat än kalhygge.
Det blir svårt, jag kan säga omöjligt, för det är kalhygge som rubbat det fungerande kretsloppet som hållt sjöar klara.
Vi kan ju alltid skylla på klimatet, verkar vara skogsforskningen mantra, men sluta med det nu, det blir för patetiskt till slut.

TS
Användarvisningsbild

Mellberg  
#642163Bildas ingen humus på ett hygge Ulf 1. Hygget renar snarare naturen och ger plats för den nya friska skogen, det stod klart för många redan tidigt på 1950-talet :-o .

Blädningskulturen bet sig dock fast en bit in på 1960-talet, men trakhyggesbrukets överlägsenhet gick inte att bortförklara och är det skötselsystem som gällt de senaste 50 åren. 8)

Kom ihåg Ulf 1 att alltid plantera två träd för varje avverkat :mrgreen:

Användarvisningsbild

ulf 1  
#642169Efter att vi går ut ur de svårigheter som jordens befolkning genomgår just nu, kommer ingen naturmarodör att accepteras mer.
Vi kommer att ha en mycket hård attityd mot allt som manipuleras med naturen och det gynnar inte de industrier som tar sina råvaror där.
Tror fri wifi inte kommer att stå långt upp på önskelistan, (folk vill betala för sig), men helt säkert kommer det stå, FUNGERANDE NATUR på plakaten, men den är man beredd att betala för, plockhugget visar vägen, virke från skogar som får vara skogar, hur svårt kan det vara att förstå när man hamnat i diket.
Och till Mellberg, en fråga, vilken blädningskultur.
Blädning är inte EN modell, men kalhygge är EN idiotmodell, blädning är tusentals modeller, och det är vad skogsbruk handlar om.
Så Mellberg, ta och släpp greppet om halmstrået, det har redan gått av.

TS
Användarvisningsbild

#642173Ulf1! Trakthyggesbruket är allt annat än idioti. Blädning däremot, är oftast idioti, som lätt lämnar skräpskogar efter sig.
/Niklas

Användarvisningsbild

rokon  
1588530261_img_20200125_134503.jpg
ulf 1 skrev:Efter att vi går ut ur de svårigheter som jordens befolkning genomgår just nu, kommer ingen naturmarodör att accepteras mer.
Vi kommer att ha en mycket hård attityd mot allt som manipuleras med naturen och det gynnar inte de industrier som tar sina råvaror där.
Tror fri wifi inte kommer att stå långt upp på önskelistan, (folk vill betala för sig), men helt säkert kommer det stå, FUNGERANDE NATUR på plakaten, men den är man beredd att betala för, plockhugget visar vägen, virke från skogar som får vara skogar, hur svårt kan det vara att förstå när man hamnat i diket.
Och till Mellberg, en fråga, vilken blädningskultur.
Blädning är inte EN modell, men kalhygge är EN idiotmodell, blädning är tusentals modeller, och det är vad skogsbruk handlar om.
Så Mellberg, ta och släpp greppet om halmstrået, det har redan gått av.

Jaq du Ulf hur skall man få upp ett lövskogsbestånd med ljusälskande lövträd där det står granskog utan att göra ett kalhygge, det är väl inget att plottra med, här har jag en liten del 4,1 ha tidigare bolagsskog som jag köpte för 11 år sedan.
Där har alltså bolaget avverkat granskogen, och upp har mängder med löv kommit, mest björk som har röjts men även asp lite sälg samt gran självsådd granen röjer jag nu bort de flesta, det kallas miljöinvestering i vårt skogsbruk i dag, utan kalhygge hade det inte varit möjligt.
Du kastar bort barnet med badvattnet med din rabiata inställning mot trakthyggesbruket, ett synsätt skall helt bytas ut mot ett annat, i stället för att se variation i bland möjligheterna.
Förresten så har jag min tjärn på 12ha nedanför beståndet, inte tror jag vattnet kommer bli mindre brunt för att det blir mera lövskog, men ljusare och trevligare blir det, men det bruna vattnet kommer att bestå, då bävern är fullt sysselsatt med att dra upp näckrosrötter under ven varma delen av året, de äter dem som vore det majskolvar.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#642189Alla svenska trädslag går att sköta med trakthyggesbruk, men bara gran går att sköta med blädningsbruk.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#642843Denna tråd är delad, lövträd i Norrland diskuterar vi den nya tråden Minst 20 inhemska skogsbildande lövträd i Norrland?.

Här diskuteras brunifiering av sjöar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).