sön 03 maj 2020, 19:26#6421821588530261_img_20200125_134503.jpg
ulf 1 skrev:Efter att vi går ut ur de svårigheter som jordens befolkning genomgår just nu, kommer ingen naturmarodör att accepteras mer.
Vi kommer att ha en mycket hård attityd mot allt som manipuleras med naturen och det gynnar inte de industrier som tar sina råvaror där.
Tror fri wifi inte kommer att stå långt upp på önskelistan, (folk vill betala för sig), men helt säkert kommer det stå, FUNGERANDE NATUR på plakaten, men den är man beredd att betala för, plockhugget visar vägen, virke från skogar som får vara skogar, hur svårt kan det vara att förstå när man hamnat i diket.
Och till Mellberg, en fråga, vilken blädningskultur.
Blädning är inte EN modell, men kalhygge är EN idiotmodell, blädning är tusentals modeller, och det är vad skogsbruk handlar om.
Så Mellberg, ta och släpp greppet om halmstrået, det har redan gått av.
Jaq du Ulf hur skall man få upp ett lövskogsbestånd med ljusälskande lövträd där det står granskog utan att göra ett kalhygge, det är väl inget att plottra med, här har jag en liten del 4,1 ha tidigare bolagsskog som jag köpte för 11 år sedan.
Där har alltså bolaget avverkat granskogen, och upp har mängder med löv kommit, mest björk som har röjts men även asp lite sälg samt gran självsådd granen röjer jag nu bort de flesta, det kallas miljöinvestering i vårt skogsbruk i dag, utan kalhygge hade det inte varit möjligt.
Du kastar bort barnet med badvattnet med din rabiata inställning mot trakthyggesbruket, ett synsätt skall helt bytas ut mot ett annat, i stället för att se variation i bland möjligheterna.
Förresten så har jag min tjärn på 12ha nedanför beståndet, inte tror jag vattnet kommer bli mindre brunt för att det blir mera lövskog, men ljusare och trevligare blir det, men det bruna vattnet kommer att bestå, då bävern är fullt sysselsatt med att dra upp näckrosrötter under ven varma delen av året, de äter dem som vore det majskolvar.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680