Avverkning (slutavverkning)

Slopa lägsta slutavverkningsålder?

73 inlägg 16964 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641843 Skall inte planläggaren ta hänsyn till skogsägarens mål med skogen?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641851 Självklart men mot försäljning är det bolagets planläggnings mål man jobbar för.

För södra som jag jobbar mot är inte denna skogen en S2,à utan S1 eller G2. Betonande på nästa åtgärd. Vi lägger S2 på en T24 på runt 90-95 år. Och då normalt en 3 så faktisk avverkningsålder 100-105 år även mot försäljning.

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641852 Hur menar du nu. Om jag beställer en plan för min skog via Södra, så är det Södras mål som du går efter?

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641856 Nä jag går efter vad markägaren vill men har då certifieringsregler som inte en markägare kan påverka. Vid en värdering eller försäljning är det inte längre markägaren mål som är det primära så då är det södras skogsskötsel råd jag går på. I detta fallet var det en försäljningsplan och de rådet som fanns där hade inte jag gjort.
Senast redigerad av Tåndemåla lör 02 maj 2020, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641858 Med tanke på hur mycket som fel bonitets är det en läka svårt fel som avverknings rådet som jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tralsmo  
#641859 Utan å veta nåt specifikt håller ja me tåndemåla.

Men normalt vill ja nog hålla en t24 åtminstone 100 år, här i Småland. Öster om Värnamo.

En sak som ja uppmärksammat om planläggning är att g2 verkar ha utgått.
Blir s1 istället. I min plan som är helt ny har ja fortfarande använt g2 ( i dom fall det är relevant).
I vissa fall är s1 trotts ålder det mest relevanta.

Vad säger du om det tåndemåla?
Ja ä ju så van vid det gammla så jag vill använda det.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641863 Många lever efter äldre skogsskötsel. Och då skulle sista gallring vara vid runt 70 år på mellan mellan marker T24-G30. Efter stormarna sätter vi helst att ingen gallring efter 20-22 m höjd. Men på en T24 är höjden inte över 22 m vid lså. Och kan då gallras och med det överhållas till 110-120 år.
Jag kan föreslå gallring på en T28 och en höjd på 24 m men då är det för att öka värdet när kvaliteten är god.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Knagge  
#641881 I det här fallet skjuter mäklaren sig i foten .
Alt 1 De försöker överdriva mängden S2 skog så fastigheten ser bättre ut .
Alt 2 De har boniterat fel det skulle varit T28 eller T30 .
I vilket fall som helst skadar det både mäklarens och planläggarens trovärdighet .
Hela planens trovärdighet sjunker och hugade köpare tror att både mäklaren och planläggaren är hästhandlare .

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tralsmo  
#641882 Ja menar inte så.
Ja har bra koll på när det ska gallras, slutaverka å göras ingenting ( inbillar ja mej).
När jag anger g2 så betyder inte det nödvändigtvis att det ska gallras bara att det är uppnådd lså men inte i närheten av att slutavverkas.

Det ja tänkte på var att det verkar som man i normalfall inte använder g2 i planer längre.
Ja tänker så här att dom som inte har har riktig koll tror att det är lämpligt att avverka om det står s1.

För mig är planen ett oumbärligt planeringsverktyg.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641885 Har du koll på om planläggaren fått ett uppdrag att göra en ny plan eller framskriva en äldre? Jag vägrar sådana uppdrag vilka vissa mäklare här runt förstått och löser det på eget vis.

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641890
Tralsmo skrev:Ja menar inte så.
Ja har bra koll på när det ska gallras, slutaverka å göras ingenting ( inbillar ja mej).
När jag anger g2 så betyder inte det nödvändigtvis att det ska gallras bara att det är uppnådd lså men inte i närheten av att slutavverkas.

Det ja tänkte på var att det verkar som man i normalfall inte använder g2 i planer längre.
Ja tänker så här att dom som inte har har riktig koll tror att det är lämpligt att avverka om det står s1.

För mig är planen ett oumbärligt planeringsverktyg.


Nä det är riktigt man går på s1 om inte det är en gallringsåtgärd inom planperioden. En plan kan således går från en S1 till en G2 nästkommande period. Inte för att det är vanligt. Det kan hända i ekskog och tall på torvmark.

Avatar Fallback

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tralsmo  
#641891
Knagge skrev:I det här fallet skjuter mäklaren sig i foten .
Alt 1 De försöker överdriva mängden S2 skog så fastigheten ser bättre ut .
Alt 2 De har boniterat fel det skulle varit T28 eller T30 .
I vilket fall som helst skadar det både mäklarens och planläggarens trovärdighet .
Hela planens trovärdighet sjunker och hugade köpare tror att både mäklaren och planläggaren är hästhandlare .


Min reflektion på detta är att man får titta på planen i sin helhet.
Du kan inte döma ut den bara för att man planlagt en t24 som s2.
Kan ju finnas nån speciell anledning till det.

Stämmer planen i övrigt bra? ( bör man ha kollat i skogen) .

De kan va en tokig plan men det kan faktiskt ochså va i sin ordning.

Kan ju ochså va en bra idé att kolla kommentaren i planen( antar ja).

Användarvisningsbild

Re: Slopa lägsta slutavverkningsålder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641893 kan Ju vara så att det finns ett bestånd i vindriktningen som gör detta bestånd blir vindutsatt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).