fre 01 maj 2020, 18:51#641625
Torbjörn Johnsen skrev: Länder som Norge och Finland som ligger betydligt lägre i dödlighet hittills kan ha det värsta framför sig. När och hur törs de släppa pårestriktionerna? Klarar de att hålla ut tills vi har massvaccin tillgängligt? Tyvärr finns ingen som har facit över vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.
Va jag fattat, så får vi svar på den frågan rett snabbt, då vi ligger på ungefär samma nivå här i Norge som er i Sverige numera, skillnaden ligger i att här er det mesta regulert med lag, medans ni brukar uppmaninger.
Dagis och lilleskolan (1-4trinn) går som vanligt, maks 50 personer får samlas (kommer utökas til 300 eller 500 senare i juni), alla får vara på sina hyttar/båtar, annars öppnar det mesta nu, som frisörer, krogar med öl service, minst 1m avstand mellan folk, idrott er even det på gång innom en vecka.(dock inte alt)
Dock håller man fast i denna 14dagers karanten från folk som krossar land gränsen.
Man forsöker släppa på dessa åtgärder i etapper, så man har koll hela tiden på hur det utvecklar sig.
Men allment er råden rett lika som hos, med bra hygien (tvätta henderna ofta), och inte gå ut om man er sjuk, och bara göra nödvendiga resor, ha hemkontor om man kan.
Själv bor jag på landet, och har levd som normalt hela tiden, er inget jag fått släppa på grunn av Corona.
Men annars håller jag med om at det finns ingen fasit på detta i dag, får nog venta minst 1 år eller kanske 2 före man kan komma med nån typ av konklusjon.
Hoppas det går bra för både Sverige, Finland och Norge när vi engång i framtiden er ferdig med detta.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc