Avverkning (slutavverkning)

Corona och dess påverkan på skogsbruket.

177 inlägg 31370 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

r93  
#641554 Nu är ju tråden ur spår från skogsbruket... så jag fortsätter.

Har tillbringat dagen på Kalmars diverse stormarknader, väldigt, väldigt mycket folk, så Kalmars ekonomi rullar nog på!

Men, ingen trängsel, ingen hets, alla går i lugn och ro och tittar på sitt, man väntar utan att tränga sig fram, till och med alla barn var lugna.

Så det kommer bra saker ur detta med, det kändes redan som ett invant beteende.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

axwell  
#641588
Hema skrev:Jag vet inte vem som borde ha gjort något bättre för beredskapen. Kanske MSB, men de har säkert inget mandat för att kunna kräva något.


NEJ, det vore värre än från askan till elden ! %-(

Vet du vem som chefar där, han har varit statssekreterare (S) chef för Migrationsverket, Försäkringskassan och Rikspolischef.

Fundera ett varv till, hur har han lyckats ! =)) =)) =)) =))

Tror faktiskt att Trump ligger i lä när verkligheten skall skönmålas. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641596 Mr Dan Eliasson...

Mannen som kan tråka ut en hel nation med sitt agerande..

Undrar om han gått i kurs för att bli så inkompetent eller är det helt naturligt för denne herre...

Skulle skämmas över att ha denna på styrande position...

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641603
vinterrojarn skrev:Mr Dan Eliasson...

Mannen som kan tråka ut en hel nation med sitt agerande..

Undrar om han gått i kurs för att bli så inkompetent eller är det helt naturligt för denne herre...

Skulle skämmas över att ha denna på styrande position...

Han är Socialdemokraternas nicnedocka och gör det som partistyrelsen önskar. Som tack för trogen tjänst blir han belönad av partiet.

Att man kan komma undan med att ha förstört bevismaterial under pågående utredning och som tack, sedan bli polischef och få hela kåren mot sig. Det är en dålig dröm..

Jag hoppas iaf att skogsindustrin inte drabbas allt för hårt, det är en nyttig verksamhet, som behövs i vårt samhälle.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

stegmaster  
#641625
Torbjörn Johnsen skrev: Länder som Norge och Finland som ligger betydligt lägre i dödlighet hittills kan ha det värsta framför sig. När och hur törs de släppa pårestriktionerna? Klarar de att hålla ut tills vi har massvaccin tillgängligt? Tyvärr finns ingen som har facit över vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt.

Va jag fattat, så får vi svar på den frågan rett snabbt, då vi ligger på ungefär samma nivå här i Norge som er i Sverige numera, skillnaden ligger i att här er det mesta regulert med lag, medans ni brukar uppmaninger.
Dagis och lilleskolan (1-4trinn) går som vanligt, maks 50 personer får samlas (kommer utökas til 300 eller 500 senare i juni), alla får vara på sina hyttar/båtar, annars öppnar det mesta nu, som frisörer, krogar med öl service, minst 1m avstand mellan folk, idrott er even det på gång innom en vecka.(dock inte alt)
Dock håller man fast i denna 14dagers karanten från folk som krossar land gränsen.
Man forsöker släppa på dessa åtgärder i etapper, så man har koll hela tiden på hur det utvecklar sig.
Men allment er råden rett lika som hos, med bra hygien (tvätta henderna ofta), och inte gå ut om man er sjuk, och bara göra nödvendiga resor, ha hemkontor om man kan.
Själv bor jag på landet, och har levd som normalt hela tiden, er inget jag fått släppa på grunn av Corona.
Men annars håller jag med om at det finns ingen fasit på detta i dag, får nog venta minst 1 år eller kanske 2 före man kan komma med nån typ av konklusjon.
Hoppas det går bra för både Sverige, Finland och Norge när vi engång i framtiden er ferdig med detta. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Kse  
#641715
Lars Lundqvist SLU skrev:Vad prioriterar du själv? Att du får ha jobbet kvar eller att dina gamla föräldrar (eller du själv) slipper dö i respirator av covid-19?



Är det verkligen så enkelt?

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Alvarsson  
#641717 Nej men det visar på att man inte kan få allt. Man måste prioritera vilket det gäller näringsliv eller politik. Även här på Forumet tror vissa att man kan få allt. Inget är mera fel.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

jannee  
#641719 Corona är troligtvis människans granbarkborre.
Den tar de gamla och redan nedsatta även även lite här och där.
För många dementa kan t.o.m. Corona bli en välsignelse :!:
Kanske detta eller något liknande som vi kommer att få "leva" med.
En nedgång i världsekonomin är att räkna med, även vi skogsägare kommer självfallet också att drabbas, annat vore underligt.
Inget ont utan något gått med sig, bl.a. har luftföroreningar har drastiskt minskats på tidigare utsatta ställen.
Kanske något som även på sikt kan minska växthuseffekten?
För övrigt hade vi 2015 i Sverige väl råd att ta emot 150 000 flyktingar, så nog har vi råd med Coronasmällen, inte tal om annat.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#641720 Kanske just för att vi gjorde detta och inte hämtat igen ekonomin som gör en del av att det raserar runt oss..

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Hema  
#641778
Alvarsson skrev:Nej men det visar på att man inte kan få allt. Man måste prioritera vilket det gäller näringsliv eller politik. Även här på Forumet tror vissa att man kan få allt. Inget är mera fel.

Nu är det inte bara dig jag vänder mig mot i mitt svar. (Om jag tolkar det som ett medhåll att man kan inte få typ allt)

Men jag ser det som med bl a försäkringar. Jag har försäkrat min gård, skog och mina fordon. Detta kostar, men jag tycker det är värt den extra kostnaden. Jag har prioterat att lägga undan lite varje månad och jag har inte tomt på kontot varje gång före löning.

Jag ser inte detta som något unikt eller konstigt, snarare sunt.

Varför ses det som konstigt att man reagerar på att myndigheterna som ska agera för befolkningens intressen, nu så tydligt agerat och fortsätter agera ologiskt?

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/uppsagning-om-vi-anvander-munskydd-6994421?fbclid=IwAR1Mzmfn9pbXpPERrZyhgStN4CDCUmG0GQNObMHcubDK6Er533Br5_Nr3p0
Denna chef borde få foten omgående. Borde inte ens behövas en debatt.

Jag säger inte att vi ska beredskapslager för att klara allt till 100%. Det jag säger och tycker är att vi borde ha någon lägstanivå som är tillräckligt hög för att accepteras. Att ha lite regler, rutiner och framförhållning.

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Avslutat-02  
#642308 https://www.expressen.se/debatt/de-som- ... te-raddas/

Intressant, minsann undrar ja om de har sagt lika då när flyktingvågen kom...
Nä.. naturligtvis inte, för då är det humanitära skäl och insatser som ALLA ska betala..men när det kommer till företagande så visar vänsterblocket sina fula sidor och sin inkompetens..

Att ett företag inte skattar i Sverige är inget nytt, det sker varje år med utländsk arbetskraft som kommer för att jobba i skogen/bygg mm.
Vad är det som är så konstigt? Jo att man tillåter den verksamheten fortgå för att sedan hugga skattebetalare i Sverige i ryggen, för räddar man inte företag som har svensk personal så räddar man inte jobben och då ej heller den inhemska försäljningen.

Men det är klart att de thailändska röjarna och plantörerna ska hit och jobba sedan skatta i annat land...eller varför inte städa åt rikt folk.....

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Torbjörn Johnsen  
#642502 Om vi återgår till trådens rubrik, d v s "Corona och dess påverkan på skogsbruket", så pratade jag igår med ett företag som är stor underleverantör (förbrukningsvaror) till många sågverk både i Sverige och utomlands. Företaget har bra koll på hur omfattande verksamhet sågverken har då deras leveranser är helt avhängigt produktionen. Enligt detta företag så rullar svenska sågverk betydligt bättre än vad man skulle kunna tro medan många sågverk i andra länder står helt stilla eller kör på sparlåga p g a Coronanedstängning. Det här gör att svenska trävaror nu hittar ut till nya marknader som tidigare försörjts av andra länders sågar. Enligt underleverantörern så fanns det neddragningar i Sverige för några veckor sedan. Ner till enkelskift eller typ 10-20% produktionsneddragning. Men nu går det snarare åt andra hållet där produktionen trimmas upp igen. Vissa sågverk talar t o m om timmerbrist.

Nu verkar ju många länder starta upp sin industri successivt och då troligtvis också sågverken. Det innebär troligen då att detta tillfälliga "monopol" försvinner och att det kanske blir tuffare tider igen för sågarna. I alla fall om den faktiska förbrukningen går ner p g a neddragen byggverksamhet mm.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Ränken  
#644767 [quote="jannee"]Corona är troligtvis människans granbarkborre.
Den tar de gamla och redan nedsatta även även lite här och där.
För många dementa kan t.o.m. Corona bli en välsignelse :!:
Kanske detta eller något liknande som vi kommer att få "leva" med.
En nedgång i världsekonomin är att räkna med, även vi skogsägare kommer självfallet också att drabbas, annat vore underligt.
Inget ont utan något gått med sig, bl.a. har luftföroreningar har drastiskt minskats på tidigare utsatta ställen.
Kanske något som även på sikt kan minska växthuseffekten?
För övrigt hade vi 2015 i Sverige väl råd att ta emot 150 000 flyktingar, så nog har vi råd med Coronasmällen, inte tal om annat.[/quot
Jag är rätt säker på att flyktingkostnaden 2015 kommer att blekna i jämnförelse med det ekonomiska haveriet vi är på väg mot . Statens beräknade utgifter i år för krisen vi befinner oss i är cirka 170 miljarder. Alltså , bara i år . Nej. Den här smällen har vi verkligen inte råd med .

Avatar Fallback

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

jannee  
#644787 Har "lite" svårt att förstå varför alla målar f*n på väggen.
Vi står alla för en "liten" motgång i kapitalismens slöseri.
Effekterna av Corona drabbar inte alla lika.
Ni som belånat allt och inget och som lever dag för dag drabbas.
Kanske tid för ER att vakna upp - NÅGONGÅNG
Vari ligger felet att börja leva lite annorlunda?
Det som nu har hänt med Corona och dess effekter är bara en början på den förändring av vårt levnadssätt som vi i vilket fall förr eller senare blir TVINGADE till.
Det går inte bara att lita på att du kan fixa allt med din smartphone, just DU kan kanske själv måste börja tänka efter lite på vad du gör och vilka effekter ditt handlande medför.
Visst vi gamlingar - över 70 år kanske drabbas lite hårdare om vi har andra sjukdomssymptom annars har vi för övrigt inga problem med Coronan.
Vi behöver inte alla dessa aktiviteter som nu stängs ned, vi är vana vi enklare nöjen.
Vi har fått lära oss att sysselsätta oss med små medel - vi är inte lika bortskämda som de gnällspikar som jämrar sig över allt som är nedstängt.
För övrigt har jag sålt ett avverkningsuppdrag på 2 000 m3fub till samma pris som jag fick för ett år sedan.
Garderar mig för en varm och torr sommar + att skogen är mogen.

Användarvisningsbild

Re: Corona och dess påverkan på skogsbruket.

Davvi  
#644880 ...
Senast redigerad av Davvi sön 17 maj 2020, 07:57, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).