Motorsåg och handhållet

Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

69 inlägg 23880 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#641356 Hej! Kul att denna tråden fortfarande är nyttig!

1: Bakre bulten är ersatt med en frambult till svärdet, där jag kapade av den delen som går in i sågkroppen så den inte går in i oljepumpen. Mät på den du skruvar ur. Finns som reservdel hos stihlhandlare, jag köpte på Toolab, ring och fråga.

2: Ja, i teorin men det sitter en ipressad metallhylsa i plasten vid främre bulten och den tror jag inte vill ur. Du behöver desutom ha något som håller kåpan på plats, så borra bort flänsen på främre svärdsmuttern och låt metallhylsan sitta kvar.

3: Distanshylsan är lika lång som den ipressade för frambulten ca 10,8mm och dia på den är ca 15,5. Dia blir ju det du borrar bakhålet med så att säga. Jag har limmat fast den bakre distansen efter jag skulle klappa ur spån ur kåpan och tappade den ner i soptunnan.. därefter limmades den fast. Om den distansen du länkar till passar vet jag inte, men det kanske går att få i den. Nu har du måtten på min i allafall.

Lycka till!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Häggens  
#801116 Hej! Tack för all inspiration. Grymt bra. Jag går i tankarna att såga lite plank hemma men inte med Logosol utan en ”Timber Tuff” som kläms fast direkt på svärdet, ingen moddning behövs vad jag förstår. Exempel https://www.amazon.co.uk/Timber-Tuff-TM ... B01CNRL6TQ

Är MSE250 fortfarande rekommendationen 2023 eller finns det någon annan som kan prestera lika bra eller bättre?

Orkar den dra runt 18”? Försvinner ju en del iom jiggen så 16” kanske kan bli opraktiskt kort ibland tänker jag

Klarar dom tunna svärden detta månntro alltså att en jigg kläms fast på detta vis?

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Jörgen Stridh  
#801324 Vad limmade du med för lim till distansen?

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#801376 Jaaa... Du.... Vilket lim... Det var nog det som var närmast, jag gissar på nåt snabblim typ supert tack eller likande cyanoakrylatlim.

Här vill jag lägga in ett tips angående snabblimmer! Cyanoakrylatlimmer är ju dyrare än brännvin för en liten liten flaska, men jag upptäckte att det limmet man har för att limma lösnaglar med också är cyanoakrylat! Ok, så hur blev det billigare? Jo, kolla in i en sån affär som säljer diverse prål, billiga nagellack etc så får man en större flaska lim för mycket billigare!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Jörgen Stridh  
#801385 Hur har de gått att såga med sågen då? Allt funkat bra hittills? Har du nå klipp när du sågar så man får se hur snabbt de går? Kan du jämföra med en bensinmodell?

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#801391 Jag använde timmerjiggen från Logosol. Att köra med grova stockar är inte att rekommendera men det går om än sakta. Anledningen till att jag valde en 250 var att det var (är?) den största elsågen som gick att hitta. Jag ville ha el pga att jag skulle såga på kabelavstånd från huset på en fast plats, jag ville slippa rycka igång en såg alternativt stå med den puttrande på tomgång. Bara trycka och köra, tyst, enkelt och smidigt. 250 är dessutom väldigt enkel att göra ren jämfört med till exempel min husqvarna 353g.

Men, en gång när jag körde i ett torrt as till stock så slog den ut på överhettningsskyddet, vilket gjorde mig lite irriterad för det hade inte hänt förr men jag pressade väl på lite hårdare än vanligt. Körde vidare, och se där överhettning igen. Provade en gång till och då small motorn i en mäktig blå blixt. Färdigkört.

Insåg då att för mitt behov där kanske uppemot 10 vindfällor som ska sågas upp på rimlig tid så är inte den kombon tillräcklig för mig. Eftersom jag ändå har näringsfastighet så slog jag till på en logosol M8 med speedsaw på 5kw och det blev skillnad.

Köpte ny motor till stihlen (lätt att byta) och har därefter använt den för att såga justeringen av sågade block för att timra in i timmerstommar och till det funkar den utmärkt. Ska man hantera större mängder sågning av grova dimensioner är den i klenaste laget eller långsam, har ingen film på det.

Men, hade jag haft ett träd nu och då hade jag inte skaffat nåt annat.

Det är för övrigt en väldigt trevlig såg att såga vanligt med, gott om kraft, all effekt går ju i stort sett rätt ut i kedjan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Jörgen Stridh  
#801404 Okej tack för input!
Har en Logosol F2 med en Stihl MS 391 som skar så kände att jag ville gå över till en elsåg.. tänkte redan innan jag skaffade 391an att jag ville prova en elmotorsåg och eftersom jag inte har så bråttom så tror jag att jag kommer satsa på en mse 250 nu. I väntan på svar på garantin på 391an. Med elsåg kan man ju hålla full gas hela tiden med en helt annan kraft än bensin som jag förstår de. Och de säger då ifrån med ett överhettningsskydd.. Vilket i så fall är bra garanti mässigt. Och som jag läste tidigare här så va de ju även överkomligt att byta motor.

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Jörgen Stridh  
#802955 Funkade det bra att köra piccokedja med de drevet som satt på sågen? Hur fick du bort flänsmuttern?

Användarvisningsbild

Re: Modifiering av en Stihl MSE 250 till Logosols Timmerjigg

Loudwig  
#802964 Om frågan är ställd till mig så har jag inte upplevt några problem med den kedjan jag klöv med, om den heter picco eller inte vet jag inte på rak arm. Kolla i trådstarten för där är artikelnumret på kedjan med.

Flänsmuttern tror jag att jag borrade bort, även detta moment är med i bild och textserien i trådstarten.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).