Motorsåg och handhållet

Motorsåg med 3/8 delning.

52 inlägg 8220 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Olof Olofsson  
#641284
Brumsten skrev:Hej, hur mäter du?, vill minnas att delningen är halva avståndet mellan tre nitar.
Man kan utvidga resonemanget med att blanda in en 3/8 kedja från Mc Culloch.
Dom hade en egen 3/8 kedja på -60 talet som bara passade på deras sågar.
Vill minnas att det var 0,374, detta kan nog diskuteras i evigheter?!.
Ha de.🤔


Jag mäter typ mellan 11 nitar (på svärdets raka del)
och delar sedan med 10 eftersom mätfelet då blir ca
1/5 av om man mäter mellan 3 nitar och delar med 2
(ty totala mätfelet inan delning med 10 eller 2 är ca
samma i båda fallen).

I fallet om 3/8 hobby var 3/8 delning eller mindre var
det dock så klart det var mindre att sådan mer precis
mätning egentligen var helt onödig.

Stihl kedjor specas av tyskar och tillverkas Schweiz
och deras specar är därför exakta :) - och 3/8 hobby
och 3/8 har enligt dem delning 9,32 mm = 0,367"

https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motorsåg/Sågkedjor/214732-32353/3-8-rapid-duro-3-rd3-1-6-mm.aspx
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motorsåg/Sågkedjor/22705-32353/3-8-p-picco-super-ps-1-3-mm.aspx

(Klicka på "tekniska data" på de båda länkarna.)

Sätter man ny cykelkedja på gammalt drev kan de
bli konstigt i början med rättar till sig och det kan
nog vara samma med motorsåg även om 10x watt.

Enligt vad jag mätt flera HVA XP-såg går det alltid
köra med drivlänkar delbart med fyra (oavsett vad
som står på svärdet) även om kan behövas "klippa"
:) kedjan efter sträckning till fyra mindre DL.

MVH

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

bmbamse  
#641294 Nu får ni ursäkta mig, men skillnaden mellan 0,375" och 0,367" kan ju lika gärna vara ett avrundningsfel i ett måttsystem som skulle ha pensionerats för 200 år sedan. Har ni som kan det här mätt på både ny kedja ur förpackning och väl använd kedja? 0,375" ≈ 0,4" och 0,367" ≈ 0,4"

En vetenskapsman skulle få krupp om man visade upp mätvärden med tre värdesiffror, uppmätta med linjal! 🙃

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

svampbob  
#641297 Nu har jag bara läst sista inlägget men tre åttondelar är exakt 0.375.
Varifrån kommer uppgiften att 3/8 blir 0,367 i decimalform?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

bmbamse  
#641303
svampbob skrev:Nu har jag bara läst sista inlägget men tre åttondelar är exakt 0.375.
Varifrån kommer uppgiften att 3/8 blir 0,367 i decimalform?


Ja matematiskt ja... men i det här sammanhanget är det mer att betraktas som ett börvärde med tanke på att precisionen med stor sannolikhet inte är på den nivån ens vid ny kedja ur kartong.

Jag tyckte diskussionen började bli väl akademsik, och då tog jag upp den på en akademisk nivå. 3 värdessiffror får bara inte förekomma i en labbrapport med de här mätmetoderna. använder du skjutmått så kan du till nöds räkna hundradels millmeter... micrometer - tusendels...

Alltså 3/8" ≈ 0,4" ≈ 9,5 mm (observera ≈-tecknet det betyder "ungefär lika med".... Det är inte ett = )

0,367" framfördes i ett inlägg längre upp om 3/8" hobby verkligen är 3/8". Och ja, med dessa mätmetoder så är det garanterat det.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641320 Mäta o diskutera är en sak.
Montera och köra en helt annan sak. Oftast enklare o se.
Jag har experimenterat en hel del med detta genom åren nu och är rätt säker.
Tar du ett 3/8 ringdrev som är avsett fär tex 73LPX (Normalstor 3/8) går det utmärkt att köra 91VXL eller 91R (3/8Hobby delning).

Kruxet blir med fasta drev då dess tandform och drivlänkens storlek (kedjans storlek) påverkar varandra mer. Inte så mycket av delning, mer hur drivlänken går in i drevet, dess design/utformning helt enkelt. Detta är oavsett vilken delning det råkar gälla.

Fanns en gång 9/16 och 7/16, även 1/2. Dessa var skapligt vanliga och ersattes med .404 kort o gott.
De större delningarna som fanns, tex 7/8 ersattes med 3/4.
Fanns många fler mer eller mindre udda som idag är bortsorterade och idag används: 1/4, .325, 3/8, .404 och den ovanligare 3/4.

För att undvika överdrivet slitage och skaderisk är det lämpligt att rotera flera kedjor på samma drev/svärd.
Det går fint o byta en av de tre delarna men då ska allt slita in sig så det passar bra och oftast är det de redan slitna som rättar till de nyare vilket ger överdrivet slitage.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

totte  
#641366
svampbob skrev:Nu har jag bara läst sista inlägget men tre åttondelar är exakt 0.375.
Varifrån kommer uppgiften att 3/8 blir 0,367 i decimalform?


Nej det finns förstås ingen uppgift att 3/8 blir 0,367. Däremot är det så att de vanliga kedjor där vi kallar delningen 3/8" faktiskt inte är exakt det utan mäter in på just 0,367 tum.

bmbamse skrev: i det här sammanhanget är det mer att betraktas som ett börvärde


0,367 är inte bara ett börvärde, det är det exakta nominella måttet på delningen för den typen av kedja som vanligen kallas 3/8. Varför har jag inte sett nån förklaring på, men det är ett faktum att delningen inte är exakt 3/8" trots att den kallas så.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641400 Det finns lite olika mått i de som kallas 3/8 när man mäter beroende på modeller...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).