Motorsåg och handhållet

Motorsåg med 3/8 delning.

52 inlägg 8049 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsåg med 3/8 delning.

Tommy57  
#639087 Hej. Jag har en massa nya Oregonkedjor som inköptes till en elkedjesåg. De är 16".
Jag tänkte/trodde jag bara kunde köpa ett svärd till någon av mina gamla Husqvarna motorsågar, men så lätt var det ju inte....
Min fråga är om det finns någon som vet vilka motorsågar det finns med 3/8 delning. Kedjorna är 1.3 mm. Det är 56tdr.
Jag måste inte nödvändigtvis ha en HVA, det kan gärna vara något annat fabrikat, och även begagnat är av intresse..
Jag har tre gamla HVA, en 262xpr, och en 154. Den tredje heter nog 42 eller något sådant, kommer inte ihåg, men den är så jäkla tung så det är ändå inte intressant...
Tacksam om någon här kan lära mig ett och annat!! Jag är bara hobbysågare, då jag tar ned trän på mina egna tomter för att ha till brasved. Har kollat på google idag och nog lärt mig nå't nytt iaf... Men nu behöver jag er hjälp! Tack o bock på förhand!!
Ny medlem idag 20/4-20 Så detta är premiärinlägget.... Hls. Tommy



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

bmbamse  
#639089 Hej och välkommen!

Jag tror att 262:an redan kan ha 3/8" delning. om så är fallet så behöver du ett passande svärd, så är det bara att köra.
154 är ju också en tänkbar kandidat, men då kommer du, förutom svärd, att behöva ett 3/8" drivhjul till den också.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Avslutat-02  
#639092 Är det alltså ett 16" 3/8 1.3 mm svärd du behöver?

Jag kan ha ett liggande...jag ska kolla imorgon...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Tommy57  
#639104 Hej och tack för svar! Iofs så kan jag behöva ett svärd ev. Men mina sågar har 0.325 delning, och enl. uppgift måste jag byta koppling och drev etc.. Men sågarna är så gamla, så det blir nog problem med reservdelar.. Och jag tycker inte det är lönt att bråka med... Jag har ganska många kedjor, så jag hade hoppats de skulle kunna gå att använda även på min motorsåg. Elsågen är suverän och har gjort ett helsikes arbete, men jag är rädd att det inte hänger med så länge till.... Kedjor har ju blivit ganska dyra nu för tiden... ( Jag är värdelös på att slipa dem )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

totte  
#639107 Välkommen! Nu hänger det på om det är lösa ringdrev eller fasta stjärndrev. Är det ringdrev är det inga problem att få tag på, stjärndrev måste du däremot byta kopplingstrumman med drev.

Fast stjärndrev till vänster, ringdrev till höger.
1587415038_120229_01.jpg



Svärd måste du byta om du byter delning och om det är svärd med topptrissa. Samt att du måste ha rätt spårbredd.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Avslutat-02  
#639108 501598002 heter drevet.
3/8 7 kuggar.
Behöver endast byta drevet.
Passar på:
Hva 154-254.
Hva 42 beroende på om du har ringdrev eller kuggdrev på trumman.
Har du kuggdrev så behöver du byta trumma, 501636605...

Men drevet passar på alla sågar som har ringdrev...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Tommy57  
#639111 [quote[/quote]
totte skrev:Välkommen! Nu hänger det på om det är lösa ringdrev eller fasta stjärndrev. Är det ringdrev är det inga problem att få tag på, stjärndrev måste du däremot byta kopplingstrumman med drev.

Fast stjärndrev till vänster, ringdrev till höger.
1587415038_120229_01.jpg



Svärd måste du byta om du byter delning och om det är svärd med topptrissa. Samt att du måste ha rätt spårbredd.


Tackar!! Hoppas det blir rätt det här nu!!
Har inte vanan inne hur man svarar, men gör ett försök...
Så vitt jag förstår av din bild så är det stjärndrev på mina sågar...
Men jag bökar inte med att byta, utan letar isf efter något begagnat troligtvis...
Ha det!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Avslutat-02  
#639112 Ja just ja... Lägger hit en skiss är från en hva 254 men drevet är ju det samma till flera...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Avslutat-02  
#639113 Jag har en hva 154 liggande...kanske är en trumma för ringdrev på den.
Jag kollar imorgon...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Tommy57  
#639116
vinterrojarn skrev:501598002 heter drevet.
3/8 7 kuggar.
Behöver endast byta drevet.
Passar på:
Hva 154-254.
Hva 42 beroende på om du har ringdrev eller kuggdrev på trumman.
Har du kuggdrev så behöver du byta trumma, 501636605...

Men drevet passar på alla sågar som har ringdrev...

Tack så mycket!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

totte  
#639117
vinterrojarn skrev:Jag har en hva 154 liggande...kanske är en trumma för ringdrev på den.
Jag kollar imorgon...


Det är ju det allra bästa att sätta dit en trumma för ringdrev, sen är drevproblemet löst en gång för alla oavsett vad man vill köra för delning framöver.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Tommy57  
#639118 Tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Avslutat-02  
#639120 Varsågod, man försöker hjälpa när man kan.
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Tommy57  
#639121 👍 😀 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg med 3/8 delning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639132 Vad är det för 3/8 kedja du ska använda?
Är det 91p eller annan 3/8hobby kedja som ofta används på mindre elsåg hade jag nog letat upp nån mindre såg typ ms 200 eller nåt och använt de på.
262 trivs inte bra med 3/8 hobby, de ryker lätt av. 42 hade varit bättre men en 200 hade varit perfekt för dig.

Sälja dem går ju, det finns rätt många som kör 3/8hobby.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).