Motorsåg och handhållet

Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

63 inlägg 26712 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640777 Ganske bra sverd da der, men er jo laga for at da skal vera lett, men Helde lenge.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640794 Har några här som limmet inte funkat på.
Klagade o fick nytt med samma resultat.
Slutade med ett 21bpx Advance cut.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

bmbamse  
#640803
Mange skrev:Har några här som limmet inte funkat på.
Klagade o fick nytt med samma resultat.
Slutade med ett 21bpx Advance cut.

Så då tycker du att jag gjort ett dåligt köp då, Mange? :d

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#640805
bmbamse skrev:Jag har just varit iväg till Granngården och köpt ett Oregon Speedcut svärd. De har ju "skrutit" om att det är kärna i aluminium på dem, och jag har väl inte funderat så mycket över det förrän jag stod där vid spetten och kikade på blisterpacken...

Så vitt jag kan se så är svärdet limmat! Ser så ut när man tittar ner i skåran. Så rent mekaniskt så verkar sågens svärdsbultar och topptrissans nitar vara det ända metalliska som håller ihop svärdet... :-o Det finns ju förvisso lim idag som är helt fantastiska, men ändå...

-Jovisst, de har säkert provat själva några tusen timmar innan de släppte produkten på marknaden, så förmodligen lär det väl fungera, men det känns ju lite knepigt. Lätt var det i alla fall! :smile:

Det svärdet är det enda i 1,3 som jag ägt där noshjulet inte havererat, dessutom så höll det i flera månader innan det var dags för sopkorgen.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

bmbamse  
#640820 :-bd

Jag är rätt säker på att det håller bra för mig, jag hugger inte så mycket. Och Stihlen det hamnar på har gott om kolleger ute i boa, så totala drifttiden blir nog på gränsen till försumbar... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640822 Jag önskar dig all lycka.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

bmbamse  
#640829
Mange skrev:Jag önskar dig all lycka.

Tack Mange! (Kan behövas... :-ss )

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Grävlastare  
#642224 Jag har inte direkt tänkt på om svärden är sämre, kanske är något 1,3 som skurit. Men det stora problemet är att kedjorna brister långt innan svärden ger sig. Haft några 1,3 på nya sågar då jag glömt att begära 1,5. Aldrig köpt något 1,3 själv, kommer ej att göra heller.
Har en liten Stihl som får gå på betydligt tyngre jobb än den är tänkt för (är ju så lätt och smidig) med 1,1. Nu efter nåt år gick noshjulet men kedjorna håller. Hoppar dock lätt ur spår vid torrkvistning.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Osby  
#642443 Jag upplever att 1,5 ger mer vibrationer än 1,3. Eller är det bara något jag fått för mig

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642449 Det har nog med andra faktorer o gära som kedjans modell, tandform etc.
Har du samma tand, såg, svärdsmodell, kedjemodell och testar med enbart spårvidd som skiljer så är det inga skillnader förutom enstaka gram och smörjning.
Oregon har samma svärd o kedje modeller i olika spårvidd vilket gör det möjligt att testa.
Jag har gjort detta med både .325 (20/21) och 3/8 delning (72/73).

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#642469
Osby skrev:Jag upplever att 1,5 ger mer vibrationer än 1,3. Eller är det bara något jag fått för mig

Nejdå, det äger sin riktighet att 1,3 med sin snabbare avverkning upplevs ge mindre vibrationer, särskilt tydligt blir det när man har med sig två sågar ut på jobbet och varvar mellan sågen med 1,3 och 1,5.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642471 Jag tycker du ska prova först o se skillnaden i 20bpx och 21bpx.
Skillnader mällan olika kedjors form på tand och utförande märks mellan olika modeller, men i te med samma modell.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642531 Oftasg när det diskuteras spårvidd jämförs olika sågkedjemodeller vilket gör jämförelsen irrellevant och missvisande när man vill veta vad skillnaderna är i just spårvidd. Jämför man inte kedjor av samma modell finns det annat som påverkar resultat som tand, delning, svärd, såg etc.

Jämförs samma kedjemodell med olika spårvidd i samma svärdsmodell med samma såg, blir dett lätt o se skillnader.

Just oregons 20 och 70 serie är lätta o hitta samma svärd till. Där har du möjlighet o jämföra samma tand och modell i olika spårvidd.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642542 Ett försök till.
95vpx som är tänkt till såg under 50cc är .325 delning, 1,3 spårvidd och skär rätt smalt. Den tar rätt lite effekt, vibrerar mindre än tex:
20BPX som är tänkt till såg under 65cc, även den är .325 delning, 1,3 spårvidd. Skär inte lika smalt, vibrerat ofta lite mer, avverkar mer och kräver lite mer effekt för att gå optimalt (Identisk med 21BPX 1,5mm spårvidd).
Dessa är två olika modeller vilket inte bör jämföras för att se spårvidd.

Kedjor i samma modell (samma skärtand, sidolänk och form på drivlänk i övrigt) men olika spårvidd är tex:
20BPX är .325 delning, 1,3 spårvidd
21BPX är .325 delning, 1,5 spårvidd
22BPX är .325 delning, 1,6 spårvidd
När man jämför dessa tre på tex en 357 med samma bränsle, olja, svärdsmodell och drev ser man om/hur de skiljer sig i olika spårvidd.
De skiljer inget i prestation eller vibrationer tex. Däremot skiljer de sig i slitage, värmeutvecking tex.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#642587 Jag kan ta lite bilder o visa lite försäljningsbrochyrer, reservdelsnummer etc om så önskas.
Att jämföra kedjor är som allt annat. Det går inte o jämföra rätt om de inte är jämförbara.
Olika modeller är oftast just OLIKA.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).