Motorsåg och handhållet

Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

63 inlägg 26997 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Fredrik Reuter  
#639381 Kan det vara så att vi äntligen förstått varför manuellproffs som regel ratar sågsvärd med 1,3 mm spårvidd? Förra veckan gjorde jag och Torbjörn gemensam sak och avverkade inför vårt kommande lövskogsprojekt. Lyckligtvis så inföll denna huggning samtidigt som vi bland annat testar både svärd och nya motorsågar. Med andra ord, vi hade möjligheten att hugga med olika typer av utrustning.

Själva huggningen var av medeljobbig karaktär med flera granar som vuxit frodigt och som gör kvistningen bitvis riktigt tuff.

Vid denna huggning så bar det sig inte bättre än att både jag och Torbjörn vid två helt olika tillfällen böjde topparna på två svärd. Det första var ett 16" Picco-svärd från Stihl (3/8) och det andra var ett 15" X-force Pixel från Husqvarna.

Det blev som på bilden nedan som visar X-Force svärdet och båda gångerna blev det i samband med kvistning av grova grankvistar som nyper. Man tror att det bara är att rycka till sig och kapa igen men kvisten följer liksom med sågen och toppen på svärdet böjs. Naturligtvis står man också i en rishög värd namnet och tappar lite balans vid rycket.

Under åren vi testat motorsågar så har proffstestarna oftast kommit med negativa åsikter om 1,3 mm svärden. Vi har hört "stekspade" och "fladderplåt" med mera. I vår enfald har vi nog trott att det handlat om att vederbörande tidigare aldrig testat det smala skärsystemet men efter förra veckan så kanske vi ska ändra oss?

Eller? Ska vi det?

Man kan vända på det helt och säga att fullfjädrat proffs inte sågar så det nyper och med tanke på att 1,3 mm systemet allt som oftast skär effektivare eftersom man inte behöver avverka lika mycket trä, så borde det vara proffsen som kör med smala grejer och vi andra "brötholkar" behöver grövre grejer ... ?

Tja, denna tråd kanske fick en filosofisk prägel men det var en lärorik erfarenhet i alla fall.

Och för er som undrar så körde vi flertalet tankar med den nya MS 400 C sågen från Stihl. Denna hade 1,6 mm och 3/8 RS kedja. Eftersom vi testade denna såg på troligtvis de tuffaste träden och behandlade den därigenom värst. Trots det så fanns ingen antydan till svärdet gav vika. Genom detta tycker vi att det finns fog för tesen men lämnar frågan öppen för diskussion.

Som det ser ut nu så är båda svärden förbrukade. Det kanske går att köra med svärdet från Stihl efter lite riktning men X-force bröts såpass att noshjulet hoppade ur sitt läge.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Avslutat-02  
#639393 Under de åren jag sålde Jonsered och skruvade sågar så har jag aldrig hört talas om detta mer än när vederbörande hade agerat vårdslöst med sågen, rycka lös sågen när den sågat fast eller en gren nypit kedjan är ingen lösning och kan sabba mer än bara ett svärd.

Fjädrar, kedjesträckare, kopplingen, trumman, lager mm tar stryk.

Så det är nog mera en fråga om HUR man sågar än OM svärdets bredd...

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

BM Buster  
#639397 Man kan förstöra allt om man vill! 😱

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Fredrik Reuter  
#639398 Ditt sista påstående stärker inte tesen ovan; den såg som hade 1,6 mm behandlades mest illa men klarade sig.

Och det är detta som var andemeningen med tråden, alltså, väljer proffsen grövre skärsystem för att det håller bättre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

isteskog  
#639401 Nå Anersiamyra! Hur står det till med Fredriks påstående? Du är ju en av de som man kan kalla proffsen! 🙂

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Hema  
#639402 Skillnaden mellan ett 1,3 & 1,5-spårviddssvärd är väl bara skårans bredd? (klart då blir även svärdet 0,2mm smalare och lite lättare, samt känsligare) På kedjan så är det inte skillnad på skärlänken, utan drivlänkens tjocklek. Det sliter hårdare på drivhjul och minskar mängden sågolja i skåran.

Såsom jag har förstått, så är det ett försök att få ned vikten på kedjan vilket ger en accelerationssnabbare såg.

Ett tips:
Vid kapning/kvistning av grövre grenar, kapa i två steg. Först ca 40-50 cm från stammen och sedan kapa av stumpen. Detta ger en enklare kontroll och kapning mot nypning, samt att man får bort grenar precis i närheten av stammen. Blir enklare att röra sig. 👍

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

alias  
#639405 Var det 1,3 mm konceptet som Husqvarna marknadsförde som "Pixel" för 15-20 år sedan?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#639415
isteskog skrev:Nå Anersiamyra! Hur står det till med Fredriks påstående? Du är ju en av de som man kan kalla proffsen! 🙂

Kör jag fast så gör jag ett mycket lätt ryck till att börja med oavsett utrustning. Fungerar inte detta så tar jag till yxan och hugger hål i oljetanken.. =)) men de gånger som mina 1,3 utrustningar har havererat är när jag kvistat torra grangrenar under en längre period. Mitt nya Tsumura var tyvärr inget undantag och havererade efter två dagars huggning av vindfällen där en stor del av kvistarna var torrgrenar. Visst flexar de tunnare svärden något mer än 1,5 men inte så mycket att det är anmärkningsvärt. Men utifrån min egen och andras erfarenhet så kan man nog med fog säga att haverier på noshjul är vanligare på 1,3 än 1,5.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#639416
Hema skrev:Skillnaden mellan ett 1,3 & 1,5-spårviddssvärd är väl bara skårans bredd? (klart då blir även svärdet 0,2mm smalare och lite lättare, samt känsligare) På kedjan så är det inte skillnad på skärlänken, utan drivlänkens tjocklek. Det sliter hårdare på drivhjul och minskar mängden sågolja i skåran.

Såsom jag har förstått, så är det ett försök att få ned vikten på kedjan vilket ger en accelerationssnabbare såg.

Ett tips:
Vid kapning/kvistning av grövre grenar, kapa i två steg. Först ca 40-50 cm från stammen och sedan kapa av stumpen. Detta ger en enklare kontroll och kapning mot nypning, samt att man får bort grenar precis i närheten av stammen. Blir enklare att röra sig. 👍
. Även skärbredden är smalare på de i dag förekommande 1,3 utrustningarna.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Brorsan  
#639420 Sen jag slutade med 1,3 mm så håller svärden mycket bättre.
Jag tycker inte jag kör vårdslöst men det är skillnad.
Kör mest grov tall och gran och grovkvistigt och hårt är det för det mesta på granen, j...la skärgårdsskog.
Det är ju synd att man inte får prova X cut.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Hema  
#639425
anersimyra skrev:
Hema skrev:Skillnaden mellan ett 1,3 & 1,5-spårviddssvärd är väl bara skårans bredd? (klart då blir även svärdet 0,2mm smalare och lite lättare, samt känsligare) På kedjan så är det inte skillnad på skärlänken, utan drivlänkens tjocklek. Det sliter hårdare på drivhjul och minskar mängden sågolja i skåran.

Såsom jag har förstått, så är det ett försök att få ned vikten på kedjan vilket ger en accelerationssnabbare såg.

Ett tips:
Vid kapning/kvistning av grövre grenar, kapa i två steg. Först ca 40-50 cm från stammen och sedan kapa av stumpen. Detta ger en enklare kontroll och kapning mot nypning, samt att man får bort grenar precis i närheten av stammen. Blir enklare att röra sig. 👍
. Även skärbredden är smalare på de i dag förekommande 1,3 utrustningarna.


Hmm. 🤔

Vi har snackat om detta innan och jag vill minnas att @mange rättade mig att skärbredden var samma. Minnet är kanske inte vad det borde? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#639428 Det fanns och finns möjligen kedjor med 1,3 mm drivlänk där tanden är densamma som på 1,5 kedjan. Men de 1,3 prylar från både HVA och Tsumura som jag köpt de senaste åren har en spårbredd som kallas ” narrow kerf ” på utrikiska.. 👍 😀

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639429
Hema skrev:
anersimyra skrev:
Hema skrev:Skillnaden mellan ett 1,3 & 1,5-spårviddssvärd är väl bara skårans bredd? (klart då blir även svärdet 0,2mm smalare och lite lättare, samt känsligare) På kedjan så är det inte skillnad på skärlänken, utan drivlänkens tjocklek. Det sliter hårdare på drivhjul och minskar mängden sågolja i skåran.

Såsom jag har förstått, så är det ett försök att få ned vikten på kedjan vilket ger en accelerationssnabbare såg.

Ett tips:
Vid kapning/kvistning av grövre grenar, kapa i två steg. Först ca 40-50 cm från stammen och sedan kapa av stumpen. Detta ger en enklare kontroll och kapning mot nypning, samt att man får bort grenar precis i närheten av stammen. Blir enklare att röra sig. 👍
. Även skärbredden är smalare på de i dag förekommande 1,3 utrustningarna.


Hmm. 🤔

Vi har snackat om detta innan och jag vill minnas att @mange rättade mig att skärbredden var samma. Minnet är kanske inte vad det borde? 🤔

Nej, det är rätt. Samma modell av kedja fnns ofta i 1,3 1,5 och1,6. Med samma skärbredd.
Olika kedje modeller finns som sagt.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Fredrik Reuter  
#639430 Ja, skärbredden har minskat iaf på några, här är från infomaterialet om den nya .325 kedjan PRO från Stihl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639432 Jag har erfarenhet av att de som inte kör i färsk gran gör klokt i att välja 1,5.
Detta har vi räknat på här många ggr och lika många gånger testat o visat det är skillnad.
1,3 går varmare, smörjer sämre, slits mer och fortare vid jämförelse av samma kedja och svärdsmodell i olika spårvidd och samma arbete och sågmodell. Skillnadern är rätt kraftiga och fullt mägkbara även över kortare tid..

Just detta som du frågar om, Fredrik har inte bara med spårvidd o göra utan även modellval om jag förstår det rätt.
Många kör tyvärr lite undermånliga svärd o kedjor idag som inte ger sågen en ärlig chans o visa upp sig rätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).