Avverkning (slutavverkning)

Cirkapris skotning ??

49 inlägg 19129 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Ängagärdet  
#640468 65 tar jag för traktor och driven vagn.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Hema  
#640480 Någon som ist väljer och ta timtaxa?

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640495 I min storleksklass gäller timpris.
Kommer börja skota vindfällen med traktor och vagn snart, blir timpris där också.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Hema  
#640545
Uvskogen skrev:I min storleksklass gäller timpris.
Kommer börja skota vindfällen med traktor och vagn snart, blir timpris där också.

Vilket timpris hade du typ tänkt då? Eller vad är en mer allmän nivå, frågar då jag kanske kommer anlita en.

Edit stavfel
Senast redigerad av Hema mån 27 apr 2020, 01:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

rejser  
#640598 Kom ihåg era entreprenadcertifikat För grönt skogsbruk ;) både entreprenad och maskinförare. Så inte era kunder blir av med certen.

Skämt åsido, 50 ser vi ganska ofta.

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640608
Hema skrev:Vilket timpris hade du typ tänkt då? Eller vad är en mer allmän nivå, frågar då jag kanske kommer anlita en.l


Det vet jag inte än, måste köra lite först så jag ser vad jag klarar på en normaltimme i skogen med mina grejor och förmåga.
Men lägre än Bison då jag får med mig mer så inte över 1000 kr/timme med förare.
Kommer bara köra vindfällen och gallring/ved med traktor.
Så är tanken.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640654 Om ni tyckte jag var dyr som ville ha drygt 40 kr för ovannämnda skotning. Vad säger vi då om den här grabben som vill köra bonntraktor för 1000 kr /tim? 🙃

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Avslutat-02  
#640655 De gånger jag anlitat för utkörning med traktor och vagn har jag fått betala ca 350 kr i timmen, skotare 450 kr i timmen...

Men nå 1000 kr i timmen skulle jag aldrig betala...då är det billigare att köpa maskin själv.

46 kr * 7.5 m3 = 345 kr... ingen dålig ersättning i timmen..
Jag körde själv ut med traktor och vagn uppe i Härjedalen ifjol och året före..
Tog ca 2 lass i timmen, efter manuell avverkning, ca 400 m kör väg.

Den vagnen tog ca 5 m3...
Så 46 kr * 5 m3 = 230 kr i timmen...

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Tralsmo  
#640659
Skogsola skrev:Om ni tyckte jag var dyr som ville ha drygt 40 kr för ovannämnda skotning. Vad säger vi då om den här grabben som vill köra bonntraktor för 1000 kr /tim? 🙃



Nu vet ja inte om det bara va mej du syftade på.

Hur som helst,, priserna som har diskuterats här tycker ja inte alls är orimliga.
Möjligen uvskogens 1000kr i timmen men det beror väl lite ochså på hur han räknar timmarna.
Men alla fall rätt högt är det. Om han nu skulle hamna på det vill säga.

Va ja ville ha sagt egentligen är att skotning är överlag väldigt dåligt betalt.
Skogsola 40+2kr är definitivt inte över pris heller.

Kör man på heltid dag ut å dag in å på kontrakt så är det inte bara ackordspriset det hänger på.
Hur medelobjektet ser ut å hur planeringen sköts har minst lika stor betydelse.

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640660
Skogsola skrev:Om ni tyckte jag var dyr som ville ha drygt 40 kr för ovannämnda skotning. Vad säger vi då om den här grabben som vill köra bonntraktor för 1000 kr /tim? 🙃


Ha ha, nä det vill jag inte. Men jag kan åta mig att köra ut vindfällen för någonting åt det hållet, som sagt vet inte riktigt än. Tror det är en väldigt mycket dyrare affär att anlita en skotare för att köra fram 20 vindfällen från ett hygge. Om inte, anlita skotaren!
Det är lite annorlunda attityd hos många som jobbar i skogen som entreprenörer tycker jag. Den som har lägst pris verkar mest nöjd över det och berättar gärna det, med viss stolthet. Den bransch jag kommer från är man mest stolt över om man kan få så bra betalt som möjligt för sin kompetens.
Att tävla till botten är liksom inte riktigt min modell.
Men med det sagt, var och en blir salig på sin övertygelse. Så även jag :grin:

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

hfab  
#640661
Uvskogen skrev:
Hema skrev:Vilket timpris hade du typ tänkt då? Eller vad är en mer allmän nivå, frågar då jag kanske kommer anlita en.l


Det vet jag inte än, måste köra lite först så jag ser vad jag klarar på en normaltimme i skogen med mina grejor och förmåga.
Men lägre än Bison då jag får med mig mer så inte över 1000 kr/timme med förare.
Kommer bara köra vindfällen och gallring/ved med traktor.
Så är tanken.

Menar du att du är i närheten av 1000kr/timme med Bison?

@vinterrojarn om du kör 2 lass/ timme måste väl ändå timmpengen bli 460kr?

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640662
vinterrojarn skrev:Men nå 1000 kr i timmen skulle jag aldrig betala...då är det billigare att köpa maskin själv.


Ett hyfsat traktorekipage går på ca 300 000 tkr.
Den marknaden jag vänder mig till har inte behov av att köra ut vindfällen under cirka 1000 timmar över ett antal år. Kanske 5 timmar då flesta har en skog på runt 25-150 Ha och fullvuxna kandidater för vindfällen på kanske 10 Ha max.

Men som sagt, det finns olika marknader och olika sätt att närma sig dessa.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Avslutat-02  
#640663 Ja om du räknar det jag lyckades med, men räknar man bara ett lass i timmen så blir det som uträknat.

Ursäkta för missen.

Avatar Fallback

Re: Cirkapris skotning ??

Tralsmo  
#640664
Uvskogen skrev:
Skogsola skrev:Om ni tyckte jag var dyr som ville ha drygt 40 kr för ovannämnda skotning. Vad säger vi då om den här grabben som vill köra bonntraktor för 1000 kr /tim? 🙃


Ha ha, nä det vill jag inte. Men jag kan åta mig att köra ut vindfällen för någonting åt det hållet, som sagt vet inte riktigt än. Tror det är en väldigt mycket dyrare affär att anlita en skotare för att köra fram 20 vindfällen från ett hygge. Om inte, anlita skotaren!
Det är lite annorlunda attityd hos många som jobbar i skogen som entreprenörer tycker jag. Den som har lägst pris verkar mest nöjd över det och berättar gärna det, med viss stolthet. Den bransch jag kommer från är man mest stolt över om man kan få så bra betalt som möjligt för sin kompetens.
Att tävla till botten är liksom inte riktigt min modell.
Men med det sagt, var och en blir salig på sin övertygelse. Så även jag :grin:



Ja tycker nog att du har till stor del rätt idet.
Men ja skulle vill ja omformulera det lite som så:
Att entreprenörer är ä rätt snabba att tala om hur många kubik man kör om dan men man säger inget om hur många timmar man kör om dan.

Användarvisningsbild

Re: Cirkapris skotning ??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640666
hfab skrev:
Uvskogen skrev:
Hema skrev:Vilket timpris hade du typ tänkt då? Eller vad är en mer allmän nivå, frågar då jag kanske kommer anlita en.l


Det vet jag inte än, måste köra lite först så jag ser vad jag klarar på en normaltimme i skogen med mina grejor och förmåga.
Men lägre än Bison då jag får med mig mer så inte över 1000 kr/timme med förare.
Kommer bara köra vindfällen och gallring/ved med traktor.
Så är tanken.

Menar du att du är i närheten av 1000kr/timme med Bison?


Ja. Men kom ihåg att det är för utvalda jobb som vindfällen på mindre hyggen eller bysamfälligheter och sånt.
Kanske jag skulle ta mindre om jag fick ett större uppdrag över flera dagar, men å andra sidan då är det nog mer lönsamt att få utkört med en större skotare trots den högre framkörnimgskostnaden.
Allt handlar förstås om rätt pris för rätt marknad. Som vanligt. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).