Logistik, Transport

Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

17 inlägg 14752 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

BadCash  
#639507 Funderar på att förbättra en skogsbilväg ca 600m. Det finns i dagsläget en skogsväg som används för traktor, av jägare med bil och senast för skotning av gran. Vägen är i nuläget inte framkomlig med lastbil och släp, och eftersom det ska gallras och avverkas en del kring diken vore det såklart trevligt att slippa skota de extra 600 metrarna till vändplanen.

Det som måste göras är i princip att förstärka framförallt i kanterna med grovt material, byta en trumma i ett litet dike, samt räta ut vägen i två skarpa kurvor, kanske 30-50 meter per kurva. Finns ingen skog eller annat ivägen vid sidorna, bara lite sly och att det är ganska vått där kurvorna ska rätas ut så det måste fyllas upp en hel del, flyttas några (inte jättestora) stenar samt fyllas ut och jämnas till i några större hålor/lutningar. Ett mindre grustag finns i anslutning till vägen, en del dikesbankar kan användas för utfyllnad och material från en befintlig två år gammal uppläggningsplats kan återanvändas som utfyllnad.

Har sett kostnader från 200 - 600 kr/m när man söker på nätet. Räknaren på skogskunskap.se säger med sina förifyllda värden ca 180 kr/m (vilket inkluderar en massa som inte behövs i mitt fall, som sprängning, avverkning, etc.). Jag tänker att eftersom det redan finns en befintlig väg som hållit hyfsat för skotning för två år sedan (det har blivit ett par större sättningar som måste fyllas ut) så tänker jag att kostnaden borde hamna i det lägre intervallet, så rimligtvis inte mer än 300 kr/m, antagligen mindre.

Har fått en prisuppgift på 300,000 kr för hela sträckan, dvs. 500 kr/m. Tycker det låter orimligt dyrt, snarare vad kostnaden skulle kunna bli om man ska dra en helt ny väg rakt ut i befintlig skog? Eller har priserna gått upp så mycket på senare år? Prisuppgifterna jag hittar på nätet har i de flesta fall några år på nacken.

Detta är i Skåne.



   TS
Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

alias  
#639515 Tycker spontant att det låter väldigt dyrt utifrån hur du beskriver det. Dock är det alltid svårt att uttala sig utan att veta hur det ser ut på platsen.

Har du några bilder så kanske det kan underlätta?

Vad ingick i offerten i form av maskintimmar och material?

Det kan vara billigare att köpa bergkross från täkt än att använda eget grus.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639517 Hur många har du frågat? Frågar du de stora drakarna, brukar det ingå en del overhead-kostnader.

Ofta kan det löna sig att fråga 5-6 olika aktörer, har jag märkt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

bgl  
#639527 Finns det ingen etablerad enmaskinsägare inom några mil med 25-tons grävare?
Dom som kan det här brukar bli välkända långt hemifrån!
Jag och en granne byggde 400m väg i höstas på timdebitering, blev ca 90 kr/m för grävningen.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

BadCash  
#639537 Prisuppgiften ÄR från en lokal mindre entreprenadfirma som gjort/gör mycket jobb i trakterna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639542 Kolla runt med flera aktörer, tycker jag. Om "alla" ligger i detta härad, så är det vad det kostar. Men det kan även vara att aktören tar en rövare. Går det, så går det...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

svampbob  
#639543 Det kostar det det kostar så är det bara. Jag håller nu på med att rusta upp 200 meter väg och gissar att jag kommer att hamna på drygt 500 tusen. Jag köper allt löpande och tror att jag kommer att spara rätt bra på det. Det svåra är att få rätt killar att jobba åt mig. Dom som är erkänt duktiga är det många som sliter i.
Det är lite mer än en skogsväg som jag håller på med. Den ska rätas ut och breddas till nio meter.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

Aspåsnäset  
#639554 Låter dyrt. Jag håller i ca 2 mil nybrytning varje år. Kostar ca 150 sek per meter. En hundring för grovbruten terrass och 50 för justering/grusning. Normala skogsbilvägar som vi kör ut virke sommartid på.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639573 Kan vara så att de inte är pigga på att lämna fast pris med tanke på hur osäkert det kan vara. Om det är någon som är erkänt bra, kolla vad det skulle kosta om de körde per timme.

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

Peter. J  
#639717 Det låter väldigt dyrt. Bor i steniga Småland o fixat till en liknande väg som beskrivs. Då kunde han plocka upp fyll utmed väg o det gick på 40kr/m. Den entreprenören har gjort många skogsvägar o det har aldrig kostat över 100/m

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

NIM  
#640714 Jag ha precis byggt en ny skogsbilväg 500 m med vändplan och två trummor. Läge sydöstra Småland med moränlandskap.
Där fanns tidigare en dålig skotarväg. Avverkning och röjning för breddningen gjorde jag själv.
Uppfyllning med moränmassor från backar belägna i båda ändarna av vägen samt därefter spårgrusning med 0-50.
Snittjocklek på fyllningen 0,4-0,5 m.
Utfört på löpande räkning av en lokal entreprenör som jag tidigare anlitat och som jag har stort förtroende för.
Kostnad för terrasering inklusive vändplatsen 170 kr/m
Spårgrusning ca 100 ton ca 25 kr/m.
Totalkostnad alltså knappt 200 kr/m.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

BadCash  
#644975
Niking skrev:Kolla runt med flera aktörer, tycker jag. Om "alla" ligger i detta härad, så är det vad det kostar. Men det kan även vara att aktören tar en rövare. Går det, så går det...
/Niklas


Har nu kollat med två andra entreprenörer.

Den ena ville i princip bara bygga på den befintliga vägen, utan att skrapa av översta lagret med gräs/jord. Kostnad 400 kr/m + moms.

Den andra ville skrapa av översta lagret och bygga upp vägen lite mer "från grunden". Kostnad 380 kr/m + moms.

Så samtliga verkar ligga väldigt nära varandra i pris, trots att de har lite olika bedömning om hur de ska gå tillväga. Kanske är helt enkelt 400-500 kr/m vad det kostar då. Tycker dock fortfarande att det är märkligt att alla exempel på kostnader jag hittar på nätet snarare är 100-200 kr/m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

halvproffs  
#644989 Tycker också att det är dyrt.
När vi byggt skogsbilvägar så har kostaden legat ungefär lika som för NIM ch vi har inga snälla marker att bygga väg på. Sprängning har inte ingått i priset.

Användarvisningsbild

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

svampbob  
#644990 Bestäm hur du vill ha det utfört och köp det på löpande räkning av en kompetent entreprenör. Det blir alltid bäst och oftast också billigast.

Avatar Fallback

Re: Förstärkning av skogsbilväg, 500 kr/m rimligt?

NIM  
#644995 Har du möjlighet att ta massor ur någon backe med hygglig kvalitet (t.ex. morän eller isälvsmaterial) i närheten så att inte transporterna blir för långa
bör inte kostnaden bli mer än 200 kr/m.
Köp det på löpande från någon entreprenör som du känner till eller som du får bra referenser på och håll lite koll på timmarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).