Motorsåg och handhållet

Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

63 inlägg 26725 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Björn T  
#639482
perpet98 skrev:Jag har arbetat i skogen i tre år nu och jag har inte haft några större problem med att köra med 1.3 mm där. Så jag förstår inte varför proffsen använder 1.5 1.6.Jag tycker 1.3 skär betydligt bättre. Men när man kapar vindfällen håller 1.6 betydlig längre med tanke på allt grus som är på stammarna.


Hej. 1,6 håller ännu längre utan grus.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Hema  
#639486 Undra när eller om vi kommer få se X-cut 0,325 helmejsel, samt båda sorter i 1,5mm?

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

dwurg  
#639493 Nu har jag inte huggit med 1,3 men däremot timrat en hel del, då oftast torr fura och tycker då att att dom blir slö väldigt fort i jämförelse.
Skulle kunna tänka mig att det fungerar bättre i färskt virke.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639533 Att prata om spårvidd utan att berätta vad det är för kedja är helt meningslöst.

Jag tycker 1,3 är jättebra, säger inte mycket för många om man inte berättar lite mer.

Prova några kap med en ny .325 15" 95TXL kedja på en 560 och sen en ny 20LPX eller 20BPX..

Eller varför inte en 3/8 91VXL och sen 72LPX på en stor såg 90cc... Får ju bli en gammal eftersom Husqvarna inte har nån ny nu, resultatet blir samma...
Alla ovan är 1,3 och helt olika.
Det lönar sig o prova lite olika Modeller på kedjor o testa sig fram.

Rätt såg, kedja till arbetet gör stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Sti L  
#639583 Noen med erfaring av Canonsverd da? Tror jeg vil prøve den men må bestilles.Jeg ødelegger mine HQsverd p.g.a. litt mangelfull teknikk og store mengder grov og død grankvist. Kjørte Stihl fram til 2002, den hadde mye bedre sverdkvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#639612 Det finns idag många svärdsmärke o välja på.
Man får prova lite olika o se vad som passar bäst och funkar i det arbete du kör.
Prisvärt/kostnadseffektivt är bra tankesätt.
Finns billiga svärd som är prisvärda om man letar lite.

Produktval är svårare eftersom utbuden växer.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

MrStraightpull  
#639735 Så gör jag också - gör ett snitt som avlastar spänningen. Men jag är amatör och vill inte fastna lol

Ett tips:
Vid kapning/kvistning av grövre grenar, kapa i två steg. Först ca 40-50 cm från stammen och sedan kapa av stumpen. Detta ger en enklare kontroll och kapning mot nypning, samt att man får bort grenar precis i närheten av stammen. Blir enklare att röra sig. 👍[/quote]

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Janne.Mag  
#639793 Jag som är proffs behöver inte bry mej, jag ser hur kvisten ska tas :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

vedeldare74  
#640246 Har ett svärd på 1,5 millimeter och råkar ha en ny kedja på 1,3 millimeter.
Är det något problem om jag skulle använda den kedjan till svärdet?
Vad är problemet i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

anersimyra  
#640249
vedeldare74 skrev:Har ett svärd på 1,5 millimeter och råkar ha en ny kedja på 1,3 millimeter.
Är det något problem om jag skulle använda den kedjan till svärdet?
Vad är problemet i så fall?

Kedjan kommer att vingla i spåret vilket gör att det skär snett eller inte alls lite beroende på hur du sågar.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640266 Det blir även ökat slitage och skaderisk.
Med andra ord, kör inte med en av var...

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Fredrik Reuter  
#640395 Fast drevet är alltid 1,5 mm, eller?
Slits det då hårdare om man kör med 1,3 mm kedja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Hema  
#640408
Fredrik Reuter skrev:Fast drevet är alltid 1,5 mm, eller?
Slits det då hårdare om man kör med 1,3 mm kedja?

Mig veterligen på de få sågar jag sett, så är det samma drev. Och en kedja med
smalare drivlänkar, ger ökad förslitning på drevet jämfört med bredare. Sedan om skillnaden är så att det spelar någon roll, men det blir skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#640471 Det brukar vara ringdrev på de såg som är tänkta att gå lite mer. Även om de ser smalt ut så får även 1,6 plats med lite skrammelmån.
Rent stelt funkar inte.
På de såg med fast drev är det gott om plats.
Ju smalare drivlänk är, ju känsligare blir det för belastning/slitage.
1,3 funkar på mindre såg men ger lite mer slitage vid mer belastning. Likaså 1,1 vilket ofta sliter rätt fort..
Rtt lågiskt om man tänker lite på anlägnningsytor, slitage, belastning.
Likaså svärdsbanor.

Det finns gränser..

Användarvisningsbild

Re: Varför proffsen ratar 1,3 mm spårvidd på sågsvärd ...

bmbamse  
#640733 Jag har just varit iväg till Granngården och köpt ett Oregon Speedcut svärd. De har ju "skrutit" om att det är kärna i aluminium på dem, och jag har väl inte funderat så mycket över det förrän jag stod där vid spetten och kikade på blisterpacken...

Så vitt jag kan se så är svärdet limmat! Ser så ut när man tittar ner i skåran. Så rent mekaniskt så verkar sågens svärdsbultar och topptrissans nitar vara det ända metalliska som håller ihop svärdet... :-o Det finns ju förvisso lim idag som är helt fantastiska, men ändå...

-Jovisst, de har säkert provat själva några tusen timmar innan de släppte produkten på marknaden, så förmodligen lär det väl fungera, men det känns ju lite knepigt. Lätt var det i alla fall! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).