Skotare

ÖSA 250 Blinkande bromslampa

6 inlägg 2923 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ÖSA 250 Blinkande bromslampa

Sören12  
#638309 Hej
Är det någon som vet hur man på enklaste sätt får den att sluta blinka (blinkar hela tiden under körning) men ändå lysa när bromsarna är på.
Jag kör alltid med automatik påslagen. Bromsarna är justerade så jag har full bromsverkan på maskinen.
Maskinen har samma skivbromsar fram och bak. (86:a)



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Blinkande bromslampa

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638352 Är väl bromsbeläggsvarningen som är på,dvs han påstår att beläggen är nedslitna,vanligt med fellarm på det där men minns inte på rak arm hur man koppla bort det....ska leta...

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Blinkande bromslampa

AKKAMAAN  
#638501
Sören12 skrev:Hej
Är det någon som vet hur man på enklaste sätt får den att sluta blinka (blinkar hela tiden under körning) men ändå lysa när bromsarna är på.
Jag kör alltid med automatik påslagen. Bromsarna är justerade så jag har full bromsverkan på maskinen.
Maskinen har samma skivbromsar fram och bak. (86:a)


Simba skrev:Är väl bromsbeläggsvarningen som är på,dvs han påstår att beläggen är nedslitna,vanligt med fellarm på det där men minns inte på rak arm hur man koppla bort det....ska leta...


Har du justerat in gränsläget för bromsbeläggs-varningsfunktionen på broms-oket?

Om du har en maskin äldre än tillv# 3750, dvs 3749 och bakåt så har du kardanbroms både fram och bak och då sitter dessa två gränslägesgivare i serie med varandra med den bakre längst ut på kretsen där den också jordar Relä R17b. R17b kopplar över till fast sken när bromsen är tillslagen och bromsarna (och gränslägena) är rätt justerade. Om de är rätt justerade och du ändå har blinkade sken så kan du ha glappkontakt i den ledningskretsen. Om du tjyvjordar denna krets framtill och baktill så kan du leta dig fram till vara glappet sitter...
Om den kretsen är bruten så blinkar denna broms-(beläggs)lampa.
Tjyvjorda kretsen permananet om du inte vill att den sak varna någonsin (vilket är ganska dumt enligt mig)... Vet man bara hur det skall fungera så är det inget besvär om man bara hittar vart det är felande och "orkar" fixa det. Och det må väl vara halva tjusningen med denna "avancerade" maskin :-bd
1587159362_justering_graenslaege.jpg

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Blinkande bromslampa

Sören12  
#638528 Det finns inget gränsläge på den främre kardanbromsen och beläggen bak är obetydligt slitna och jag har justerat gränsläget bak enligt anvisningar. Är det bara jord på in och utgående kabel på gränsläget ? Vet jag det kan jag ju också mäta upp om det är ngt fel på gränsläget. Bromslampan har fungerat under de 10 år jag har haft maskinen som den ska dock ej nu i slutet.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250 Blinkande bromslampa

AKKAMAAN  
#638579
Sören12 skrev:Det finns inget gränsläge på den främre kardanbromsen

bortplockat då
och beläggen bak är obetydligt slitna och jag har justerat gränsläget bak enligt anvisningar.
OK
Är det bara jord på in och utgående kabel på gränsläget ?

Ingående originalkabeln till bakre gränsläget, pos 78, skall vara märkt "37a". Om främre gränsläget är bortmonterat så kan man ha skarvat kabel "37" med "37a". Kabel 37 kommer från centralkortets kontaktdon "CK7" (stift 4) .
1587217839_bromsar_r17a_17b.jpg

1587217839_elcentralen.jpg

Kolla med en ledningsprovare att ledningen mellan CK7 och bakre gränsläget är hel och vare sig kortsluten eller avbruten. Om den är hel så kolla att gränslägets jordning fungerar. Till sist kontrollerar att gränsläget bryter/leder ström som det ska.

Har en gammal bild som förklara hur detta med bromslampan fungerar
1587217839_elschema_pp-bromsknapp_3_laegen_.jpg

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250 Blinkande bromslampa

Sören12  
#638639 Tackar för den utförliga informationen. Ska börja leta fel efter helgen.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).