Socialt (mer om oss)

80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

23 inlägg 4603 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

rokon  
#636644 1972 så gjorde jag och min dåvarande flickvän en MC tur på 450 mil genom norra Sverige sedan ner till Tärnaby och in i Norge till Mo i Rana sen något norrut för att gå och se Svartisen därefter söderut genom Norge med en del utflykter ut mot kusten.
Jag var ju tokig i gamla MC vid den tiden och lyckades köpa en HD 750 kubikare från krigsåret 1942 (ökenmodel) för 150 kr samt en Fransk krigs MC med boxer motor, sidvagn med drivning även på sidvagnshjulet och backväxel. Fabrikatet Var Gnome et Rhone https://cybermotorcycle.com/gallery/gno ... ania-1.htm. Skuret drev efter kardanen. För den fick jag punga ut 200 svenska kronor.
För att ombesörja tågfrakt för dessa objekt så lyckades vi ordna inkvartering i en fin bagarstuga på en plats som heter Sjoa.
Det skulle vara bröllopssvit där nästkommande helg men efter lite resonerande så var de snälla att hyra ut den ny städade bröllopssviten i bagarstugan till oss.
Jag talade med husägaren och kom in på det där med krigsåren då jag sade att "ja ni hade väl det inte så lätt när Tyskarna var här? Varvid han svarade att Tyskarna var väl inte problemet de hjälpte ju till att bygga upp landet, Nä men när Engelsmännen kom efter kriget då sprängde de och förstörde det Tyskarna byggt upp och som ju kunde ha varit till nytta för Norge."
Ja det är aldrig lätt för en liten nation att manövrera när stormakter träter och vad som är orsak och verkan. De Svenska Malmfälten var ett tänkbart mål för Engelsmännen att ockupera de hade behövt gått genom Norra Norge för det, men Tyskarna han före Engelsmännen in i Norge. Men Engelsmännen med flottstyrkor och soldater samt Franska Främlingslegionärer (som inte var gott sedda av Norrmännen vad jag hört) landsattes och gjorde hårt motstånd mot Tyskarna,
Därav de franska Motorcyklarna, köpte en till i Nordnorge som reservdelsmaskin några år senare på -70 talet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Göt  
#636655 Min Far hade legat vid finska gränsen vid vinterkriget och de åkte hem till Dalregementet och rustade av och skulle åka hem vid Sista uppställningen så fick de veta att tysken var i Norge och de fick rusta upp och åka till Norra Värmland / Lekvattnet. Det var Den 9 April 1940.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

JensSkoog  
#636658
rokon skrev:Ja det är aldrig lätt för en liten nation att manövrera när stormakter träter och vad som är orsak och verkan.

Absolut inte för en liten pyssling som Norge i 1940, och norska politiker och andra hade fixat så att dom grönklädde kom till nästan öppen dörr, tyvärr. Men många stod upp och kämpade. Blücher blev torpederat, och i Narvik blev det kämpat hårdt i samarbete med engelska och franska soldater. Det samma skedde andre platsat ochså. En av mina svärfädrar, som nu är 99 var med och slog dom tillbaka vid Midtskogen i Elverum. Om så inte hade skett, ville väl kung och ministrar hamnat i tysk fångenskap. Det glömmer den gamla aldrig, och minnet han har om att ligga där och vänta på övermakten, är något han har berättat mycket om. Men sedan blev det ju kamp på havet. Norska handelsflottan seglade med allt möjligt för dom allierade, och många förlorade livet i den seglasen. Min morbror gick i Murmanskkonvoi nästan hela kriget, men han berättade inte något als. Kom det det något på TV om det, försvann han ur rummet, och jag sa i hans begravning att han nog hade kämpat inte bara de fem åren, men hela resten av livet, så för hans del tog inte kriget slut för en sommardag i 1998, och så var det för många av dom andra gamla sjöfolk som jag vux upp med där hemma på öen.
Nu är det ju bara minnorna kvar, men jag kommer väl aldrig till att fatta att en nation som Tyskland kunne dra i väg med det de gjorde, och jag är glad att så många stod upp och kämpade emot dom.

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

stegmaster  
#636688 Ja tyvärr blir det mycket tråkigheter med krig.
Av dom som kom undan med det fysiska livet i behold, var mange ödelagt psykiskt livet ut.
Mange av dessa hadde nog i dag fått diagnosen PTSD, om inte värre.
Blev tyvärr mycket självmedisinering med alkohol, med alt av tråkigheter dette medförte.

Her er en link til dokumentaren som gick på tv här i går kväll.
https://tv.nrk.no/program/KOID75001420

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Göt  
#636765 Tydligen måste man logga in med norskt Bank Id och visa att man bor i Norge för att se filmen.

Avatar Fallback

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636766 Du kan anvende VPN for dette så det ser ut som du er i Norge. Mer info her bla https://vpnportalen.no/se-nrk-i-utlandet

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Valentin01  
#724608 intressant

Användarvisningsbild

Re: 80 år sedan den tyska invationen av Norge och Danmark

Iskog  
#724676 Och i dessa dagar för ungefär 7 år sedan gick ryska trupper aktivt in i Donbas regionen, man kunde ju ha hoppats på att stormakterna skulle ta lärdom av historien.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).