Logistik, Transport

Transportavdrag

17 inlägg 7081 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Transportavdrag

pavo  
#636471 Hejsan
Läser mitt mätbesked, och finner att det inte stämmer summorna.
Om jag har skrivit ett avtal med ett skogsföretag och blivit lovad 320 kr m3fub för barrmassa, men när jag kollar så har jag fått 284 kr m3fub, mailar min skogsrådgivare, det är 320kr som gäller men det kan avgå transportavdrag?
Är alla medveten om detta, och detta specificeras inte på något något vis, står bara på bolagets hemsida, mycket märkligt beteende i dessa tider.
Är det någon med mandat för något bolag som kan svara på detta.
Frågar en självverksam.

TS
Användarvisningsbild

Re: Transportavdrag

Kse  
pavo skrev:Hejsan
Läser mitt mätbesked, och finner att det inte stämmer summorna.
Om jag har skrivit ett avtal med ett skogsföretag och blivit lovad 320 kr m3fub för barrmassa, men när jag kollar så har jag fått 284 kr m3fub, mailar min skogsrådgivare, det är 320kr som gäller men det kan avgå transportavdrag?
Är alla medveten om detta, och detta specificeras inte på något något vis, står bara på bolagets hemsida, mycket märkligt beteende i dessa tider.
Är det någon med mandat för något bolag som kan svara på detta.
Frågar en självverksam.

Att det finns ett transportavdrag är inget konstigt i sig men det ska ju framgå tydligt i erat avtal, står där inget om transportavdrag ska du inte godta fullt avdrag. Det ska inte krävas att man ska in på deras hemsida och leta upp information man inte ens vet finns.

Jag tror inte att detta är särskilt ovanligt, man rider lite på kundens okunnighet och säger nått i stil med att det vet väl alla att det alltid blir ett transportavdrag! Tror du timmerbilen kör gratis?

Användarvisningsbild

Rohdin  
#636481 Skall stå i avtalet.
(oftast på baksidan i det finstilta dock)

Användarvisningsbild

pavo  
#636485 Har nu läst avtalet står ingenting om transportavdrag, 50 öre per m3fub avgår till skogsforskningen är det enda som står

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Kse skrev:Tror du timmerbilen kör gratis?

Den kör gratis hos oss här nere. :)

isteskog  
Mangan skrev:

Finns inga gratisluncher, Mangan! Endera betalar industrin eller som hos oss leverantören..... :geek:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#636499 Så är det ju, mindre konkurrens och betalningsförmåga uppe hos er. Troligen längre transport också?

isteskog  
#636500 I prisdiket är det kartelliknande former ..... 😤

Bosse1  
#636501 Har de knaprat på lovat netto? Då är det fel.

Icegrip  
#636503 Är kontraktet knutit till någon prislista finns det ofta skrivet i den med väldigt liten text.

Användarvisningsbild

pavo  
#636517 I prislistan står följande:Fritt bilväg som grundpris.
Transportavdrag görs församlingsvis för transportavståndet till mottagande industri.
Avdraget är maximerat till 70 kr/m3
fub.
Inget transportavdrag på Utskott. lär väl inte kunna göra något saken.
Men man får väl ha ögonen öppna till nästa år.

TS
Användarvisningsbild

Kse  
Mangan skrev:

Måste vara en rik timmeråkare då som kör för nöjes skull utan betalning.😄
Här uppe är det fattigare, jag måste ta betalt för varje timme jag kör med timmerbilen.

Användarvisningsbild

pavo  
#636552 Timmerbilen får väl betalt av sin uppdragsgivare, har väl inget med transportavdrag att göra.

TS

alias  
isteskog skrev:
Mangan skrev:

Finns inga gratisluncher, Mangan! Endera betalar industrin eller som hos oss leverantören..... :geek:

Att det inte finns några transportavdrag i "Södraland" beror på bl.a. Gösta Edströms resonemang under uppbyggnadsfasen av Södras massabruk. Tanken var att lokala förtroendevalda inte skulle slåss för att få bruket nära sitt skogsinnehav, utan att bruken skulle placeras där det var mest optimalt att placera ett massabruk (tänk tillgång till processvatten, logistik för rundvirke, kemikalier och färdig avsalumassa m.m.).

När Södra inte tillämpat transportavdrag så har ju inte Sydved m.fl. heller kunnat göra det (sen kanske de har varit mer villiga att ge premier på massaveden till leverantörer med skog nära Hylte, Nymölla & Aspa.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Contårta  
#636590 Var i landet är du och vilken form av avtal har du skrivit? Blev du lovad 320 kr/m3fub som fastpris eller var det summan om man tar grundpriset plus ev. tillägg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).