mån 20 jul 2009, 20:46#63528
Hej igen!
Idag kom slaghacken. Den kom i en svetsad stålbur som var något smalare an maskinen! Först släppte jag ut luften ur gummihjulen, men det räckte inte. Sen tog jag vinkelslipen och sågad av ett av sidojärnen. Tyvärr hade den också halkat ned på bakre vinkeljärnet så att de båda medarna effektivt låste fast den vid buren, Till min hjälp kom sedan min son och vi kunde med förenade krafter lyfta ur en sida i taget från ramen. Puh!
Förvånande nog gick det bra att dra av vår stora gräsmatta som hunnit växa sig hög efter gödsling.
De vildvuxna grönytorna maldes effektivt ned om jag inte kör för fort. Sorkhögar och andra tuvor jämnades effektivt ut.
Jag har idag på några timmar utfört arbete som skulle tagit mig flera dagar att utföra med slåtterbalken eller trimmer och detta utan en svettdroppe.
Jag tycker att det hade varit bra om man kunde höja valsen med slagorna gentemot den bakre rullen när man kör i högt gräs.
Nu finns en vev som man kan höja och sänka gummihjulen med. Jag har nu ställt veven så att den bakre rullen inte tar i marken om jag kör på asfalt utan att den då bara rullar på gummihjulen.
Det finns en justering på dragarmen och den har jag ställt så att motorn står vertikalt på plan mark. Vad gäller motorn så är den mycket lättstartad.
Synpunkter och anvisningar hur jag ska använda maskinen på bästa sätt mottages tacksamt.
//Bosse
Kubota KX 121-2
Polaris Big Boss 6X6
Thule ATV tippvagn
Malwa ATV Timmervagn med drivning och hydraulisk kran med winsch
2 x Husqvarna 346XPG