Inomgårdsmaskiner

Betesputs till 4-hjuling

84 inlägg 115056 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betesputs till 4-hjuling

BosseA  
#62739 Hej!
Är det någon som har erfarenhet av de betesputsar som finns till 4-hjulingar. Jag har sett priser mellan 20 till 50 tusen.
Är det någon som provat de i lägre prisklassen?
//Bosse



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62747 Jepp, jag har en Kellfri grej som jag kört lite med, verkar funka bra.
Bruksomradesommar2009c.jpg

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

BosseA  
#62795 Intressant! Vad gav du för den?
//Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62804 http://www.kellfri.se/se/pdf/VKM_ATV_SV.pdf

Det står att den kostar 15900:- men jag har för mig att jag gav 14 papp?
Nåja den funkar bra, men idag körde jag av drivremmarna.
Förmodligen har den ena gått av tidigare och idag stannade den helt efter att jag fick in en björk
som stoppade valsen och då rök remmen.
Jag kan inte klaga för jag har kört rätt hårt med den och vid några tillfällen har det rykt friskt
om remdrivningen tills man backat och valsen börjat snurra igen.
Ska beställa några extra imorgon.
Jag körde på en mkt vildvuxen äng och resultatet blev så bra så det verkade som jag får mer jobb.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

BosseA  
#62816 OK!
Hur gjorde du för att pruta ned till 14 ?
//Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62826
BosseA skrev:OK!
Hur gjorde du för att pruta ned till 14 ?
//Bosse

Genom att på ett lurigt sätt köpa den redan förra året. Hehe.
En kul grej var att frakten var gratis men emballaget kostade 70:-
När den sen kom så förstod jag varför de brydde sig att ta betalt för emballaget, fin fint vinkeljärn, väl värt 70:-

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62977 Går den att få med vanliga Y-slagor?

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63045 Jag beställde nya remmar igår och de kom idag på förmiddagen så man kan iaf ge gott betyg för snabb service åt Kellfri.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

BosseA  
#63071 Nu beställde jag en också till vanliga priset, men jag skulle få extra slagor med samt några remmar,
//Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63092 Då får man väl en testrapport när du hunnit avverka nån m² ?

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Mickev  
#63525 Slurfi: Är det möjligt att man kan få en närbild på remdrivningen på din klipp? Jag å en kompis går i planeringsstadiet att själv bygga en eller flera slaghackor att hänga efter atv. För enkelhetens skull tänkte vi ha remdrivning (annat alternativ är centrifugalkoppling men dom kostar några tusenlappar i inköp) och det är alltid intressant att se hur olika tillverkare har löst det som.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

BosseA  
#63528 Hej igen!
Idag kom slaghacken. Den kom i en svetsad stålbur som var något smalare an maskinen! Först släppte jag ut luften ur gummihjulen, men det räckte inte. Sen tog jag vinkelslipen och sågad av ett av sidojärnen. Tyvärr hade den också halkat ned på bakre vinkeljärnet så att de båda medarna effektivt låste fast den vid buren, Till min hjälp kom sedan min son och vi kunde med förenade krafter lyfta ur en sida i taget från ramen. Puh!
Förvånande nog gick det bra att dra av vår stora gräsmatta som hunnit växa sig hög efter gödsling.
De vildvuxna grönytorna maldes effektivt ned om jag inte kör för fort. Sorkhögar och andra tuvor jämnades effektivt ut.
Jag har idag på några timmar utfört arbete som skulle tagit mig flera dagar att utföra med slåtterbalken eller trimmer och detta utan en svettdroppe.
Jag tycker att det hade varit bra om man kunde höja valsen med slagorna gentemot den bakre rullen när man kör i högt gräs.
Nu finns en vev som man kan höja och sänka gummihjulen med. Jag har nu ställt veven så att den bakre rullen inte tar i marken om jag kör på asfalt utan att den då bara rullar på gummihjulen.
Det finns en justering på dragarmen och den har jag ställt så att motorn står vertikalt på plan mark. Vad gäller motorn så är den mycket lättstartad.
Synpunkter och anvisningar hur jag ska använda maskinen på bästa sätt mottages tacksamt.
//Bosse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63581 Bild på remdrivningen; jag ids inte plocka av kåpan ca 8 skruvar, men den är busenkel bara en dubbelrem som spänns
med en tryckrulle mitt på som spänns av en fjäder, det ger möjlighet till slir.
Valsen snurrar direkt man rör i dragsnöret.

BosseA, det jag lite funderat på är en förlängning av dragstången för att kunna backa bättre plus mer utligg när man sidoställer.

Avatar Fallback

Re: Betesputs till 4-hjuling

Mickev  
#63594 Ok. Aha dom har den bara "fast" spännrulle. Vi hade tänkt göra den så man kan lägga i och ur drivningen utan att behöva slå av motorn.

Användarvisningsbild

Re: Betesputs till 4-hjuling

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63601
Mickev skrev:Ok. Aha dom har den bara "fast" spännrulle. Vi hade tänkt göra den så man kan lägga i och ur drivningen utan att behöva slå av motorn.

Verkar inte behövas, den går så lätt att dra igång så jag skulle låta den vara igång jämt för att förenkla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).