Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

20 inlägg 7640 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

LasseA  
#635250 Hejsa.

Har köpt mig en Star kran av äldre modell, vilken fungerar bra.
Dock så är knutarna till kraftöverföringsaxeln aningen dåliga.
Tänkte först att smidigast är ju att byta hela axeln, men, på bilderna
jag hittat på nätet är det typ samma splinesaxel som på traktorn,
men på mitt verkar det vara gängat?
Vill inte våldföra mig på det utan tänkte höra om någon har erfarenhet
av detta.

Tack på förhand.

/Lasse



   TS
Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

LL Trollet  
#635408 Kan du ta en bild på den vid kranen? Är det inte splinesaxel så kan det sitta ett spännstift.

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635424 Ja, det kan vara gängat, kontakta Sonnys Maskin så har dom allt du behöver.
Vet att dom har en axeltapp som är gängad som du kan sätta dit, sen kan du använda en vanlig kraftöverföringsaxel...
http://www.sonnys.se/

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Cestar  
#638202 Hade samma problem med en Rottne Junior, Sonnys hade denna adapter 1” vänstergäng. Var till STAR kranen.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638223 @Cestar, är Rottnen gängad i original Har inte tänkt på det. Min kraftaxel börjar bli sliten...

Användarvisningsbild

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Cestar  
#638251 Ja 1” vänstergäng original på Rottne Junior

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Elmhult  
#667388 Monterade du en adapter?
Jag köpte en adapter av Sonnys men nu blir det otroligt kort avstånd mellan kranens tapp och traktorns tapp. Jag har försökt mäta och kapa en gammal axel men det är i det närmaste omöjligt att få på en axel. Det är 38cc mellan låsspåren traktor/kran. Ser inte klokt ut. Finns det mikroskopiska kraftöverföringsaxlar? 🤔

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667449 Det låter ju inte bra, du skal väl kunna höja/sänka kranen också? Längre dragarmar? Eller du kanske inte har kranen på trepunkten?

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Elmhult  
#667454
Mangan skrev:Det låter ju inte bra, du skal väl kunna höja/sänka kranen också? Längre dragarmar? Eller du kanske inte har kranen på trepunkten?

Den sitter i trepunkten. Samma traktor som farfar och sen farsan använde till samma kranmodell. Jag kan höja och sänka. Var tvungen att begränsa hur mycket den kan röra sig sidled. Nu går det bra men det är precis. Lite för mycket precis tycker jag nästan.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667456 Gärna en bild om du har! 👍

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Elmhult  
#667462
Mangan skrev:Gärna en bild om du har! 👍


Smidde ihop den här i eftermiddag för att testa. Det fungerar men det är precis. Den går inte ihop mer än såhär. Problem uppstår då den börjar röra sig för mycket i sidled. Då kopplar den helt enkelt ur. Rören räcker inte till. Låste upp dragarmarna för att förhindra detta. Men tycker ändå inte att det är okay. Fick även tillverka ett eget skydd (ej med på bild) av tjockt flexibelt plaströr som jag trär över hela grejen. När det ser ut så här börjar man ju fundera på om den inte hade suttit bättre med vagnsmontage. 🤔 Men då får man andra problem...

(Och draget där är jag inte färdig med. Det ska byggas om till jordbrukskoppling.)

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#667470 Det går inte använda ena delen av den gamla kraftaxeln då? Eller hade du ingen alls? Minns inte riktigt ditt problem nu.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Elmhult  
#667476
Mangan skrev:Det går inte använda ena delen av den gamla kraftaxeln då? Eller hade du ingen alls? Minns inte riktigt ditt problem nu.


Gamla axeln är ju gängad på. Den typen finns det inte att köpa nya längre. De hade ju varit bäst då det gett lite längre avstånd. Den axeln som satt på var generalslut och någon tidigare ägare hade svetsar ihop varenda del istället för att använda låsbrickor så den var det bara att kasta.

Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

LasseA  
#675895 Ingen som provat att montera på en hydraulmotor, då slipper man ju axeln?
Kanske tänker fel, men då blir den ju betydligt mer okänslig för höj o sänk
samt om den rör sig i sidled.

/Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: Star vajerkran, kraftöverföringsaxel.

Elmhult  
#677060
LasseA skrev:Ingen som provat att montera på en hydraulmotor, då slipper man ju axeln?
Kanske tänker fel, men då blir den ju betydligt mer okänslig för höj o sänk
samt om den rör sig i sidled.

/Lasse


Sonny säljer hydrauldrift. ~10' plus moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).