Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggesfritt affärsmodell?

124 inlägg 45671 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyggesfritt affärsmodell?

Seb macahan  
#635229 Idag har jag träffat en aktör på marknaden som "säljer" produkten hyggesfritt skogsbruk.
Jag väljer att inte delge namn på varken inspektor eller företag, mest för att hålla diskussionen saklig, men:
Marknadsstrategin är att köpa poster av specialsortiment på beställning av slutkund. Specialsortiment kan vara tex övergrovt, ädellöv eller egentligen vad som som inte faller inom ramen för de "bulk sortiment" som tas om hand i det konventionella skogsbruket. Samtidigt som man börjar handla med företaget så "binder man upp sig" på vissa skötsel strategier (givetvis) för att kunna sälja produkten till slutkund med parollen att: Denna "bräda" är sågad av skog som står kvar dvs Inte kontinuitets skogsbruk.
Man använder sig av "små" lokala sågar och hyvlerier och säljer in "närproducerat" virke med "ursprungsmärkning" och "hyggesfritt" som en garant.
Utan att rista villkoren i sten så var första affären i princip villkorslös (förutom att man accepterar nästa affärssteg). Nästa affär så avsätter skogsägaren att inte göra större uttag än 25% under 10år i vald avdelning. Man kan fortfarande ha andra avdelningar i planen undantagna. Lät ju först lite skumt men efter ha vänt på tanken en gång så måste det ju finnas något liknande för att garantera "hyggesfritt" till slutkund.
I stora drag så gillar jag tanken och vem tycker det är roligt att plantera :wink:
Jag ser (och även inspektorn vi träffade) svårigheter att ställa om sin fastighet, men samtidigt så börjar ju alltid förändringar med att något måste förändras. Lätt eller svårt, spelar ingen roll.
Jag vill nog påstå att det finns många argument som talar för modellen och som envis patriot av lokala aktörer och producenter samt ett stor skepsis mot stor-industrin och outsourcing så faller allt bra i min mun...
Men vad finns det för nackdelar, ja givetvis en hel del. Nu var inte tanken att diskutera hyggesfritt vara eller icke vara, men jag tror det kan vara sunt att åtminstone ägna konceptet en tanke om man vill vara med i utvecklingen.
Men vad tror ni om affärsmodellen? Finns det avsättning för denna typ av aktörer? Är kunderna villiga att betala mer för kvalitet och special sortiment? Aktören jag träffade vill jag också påpeka var både påläst och gav ett professionellt intryck och bra feedback på frågor som uppkom.
För egen del så mina samlade intryck under dagen:
Jag tror absolut att detta är en marknad för framtiden (inte minst för min egen del som arbetar en hel del mad att restaurera och renovera äldre kulturbyggnader). Jag tror även att kunderna kommer successivt men det kommer att ta lång tid. Jag tror inte detta kommer att revolutionera virkesmarknaden och att trakthyggesbruk blir ett minne blott, men på vissa valda marker och för vissa skogsägare kan det definitivt vara en modell som fungerar.

Jag ber om en saklig diskussion. Jag själv är ingen "miljö mupp" som det brukar skrivas och tyvärr så ser nog mycket av mina marker ut som "de ska göra enligt massa industrin".
Men jag börjar också tröttna på barkborrar, vindfällen, snytbaggar och torka. Det hade varit skönt att hitta en modell för lite mer bekymmersfritt skogsförvaltande på vissa delar. En sak är jag helt enig med mannen jag träffade och det är inte vi som små skogsägare som tjänar de stora pengarna på kontinuitets modellen. Ta tex timmerpriser 600-700kr/fub fritt bilväg. Sågad hyvlad vara på brädgården 4400kr/fub. Inte mycket till råvaru pris?
Kan detta vara modellen som bryter trenden?
Högst filosofiska frågor men ganska intressant enligt mig.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

jakobn  
#635232 Det finns garanterat avsättning för det...........eller det finns åtminstone ett intresse bland vissa aktörer att handla sådant virke. Var på en föreläsning där bla en stor arkitektfirma från stockholm fanns representerad samt personer från ett nätverk som håller på med lite speciella byggnadstyper och jag höll på att tappa hakan när diskussionen om att handla virke från hyggesfritt kom upp. Frågan huruvida det fanns betalningsförmåga för de extra kostnader det innebär kom aldrig upp. Vet av erfarenhet att i slutändan är det viktigast var man kan spara pengar på byggen, är lätt att på ett tidigt stadium komma med fina ideer kring byggnader, men i slutändan är det ändå ekonomen som avgör.
Det som kommer bli intressant är om den nya lagen som innebär att nybyggen bara får generera en viss mängd utsläpp kommer gynna nuvarande modell eller något som mer liknar hyggesfritt, men en än gång handlar sådana beräkningar oftast om fantasin hos den som håller i pennan.

Ett problem bland de som håller på med lite specialvirke tycks vara att man inte erbjuder skogsägarna tillräckligt mycket extra betalt. Om man själv tror att man ska handla små poster fint virke för samma pris som bolagen håller inte modellen och det sprider sig inte bland skogsägare att det kan vara värt att spara på mindre värdefulla partier tills köpare dyker upp.
För virke som är värdefullt för mig erbjuder jag 1/3 till 3 gånger priset hos bolagen för att skogsbönderna ska tycka det är lönt att lägga den extra tiden det tar att sälja virke till mig. Priset för inköpet justerar jag sedan till färdig vara för att jag ska gå runt. Inga problem med avsättning än så länge men det är ju väldigt blygsamma volymer jag handlar med.

Jag lägger dock ingen vikt vid om det är hyggesfritt eller inte, mina kunder handlar närproducerat.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

halvproffs  
#635233 Otroligt bra skrivet Zeb! Är helt inne på din linje.
Började praktisera den ifjol med plockhuggning av grov gran för egen vidareförädling som jag visserligen gjort i många år men nu blir det inga fler hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Mellberg  
#635234 En enkel fråga, vad menar du med kontinuitets modellen?

Sedan är det nog mest en villfarelse att hyggesritt skapar "specialsortiment"! Vår boreala skog är en barrskog och fungerar mycket dåligt med hyggesfria modeller.

Den skissade affärsmodellen tycks mig vara synnerligen flummig =)) Men några kommer säkert att nappa :d

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

valtra mega  
#635239 Tror inte det är skogsägren som vinner mest på det risken är stor att med att hugga specialsortiment så får skogägaren en sönder huggd skog utan tillväxt det var åtminstone resultatet på delar av skogen jag har när de huggde specialsortiment i början av 1900 talet blev bra skog på nytt efter kalavverkning

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635241 Skogsägaren blir ändå förloraren. Får han tre gånger normalt virkespris må det vara hänt. Det är jag med på. Men får han bara lite mer och i slutänden står där med en sönderhuggen skog så är han blåst.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Seb macahan  
#635244 Jag har inte satt ett = tecken att skogsägarna tjänar mer på hyggesfritt. Jag bara konstaterar att i det traditionella skogsbruket (kontinuitets svar på Mellbergs fråga) så betalas råvaran väldigt dåligt.
Om vi räknar in hela omloppstiden inkluderar risker och räntor samt investeringskostnader i fastigheten. Vad kostar en fub sågbar gran? Och vilka företag bedriver verksamhet med nollsummespel? Vilket ganska många hävdar att det faktiskt är vad vi pysslar med i dagsläget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635246 Så är det i alla mogna branscher. En planka har sett likadan ut i 150 år. Den som ska tjäna pengar ska vara tidigt ute med något nytt. Det går säkert att hitta lite udda grejor inom virkeshandel. Döpa sitt virke till något som ligger i tiden och ta lite mer betalt. Å andra sidan så kan vi nog förvänta oss en globalt högre efterfrågan på skogsråvara. Då vore det tråkigt att stå med sönderhuggen skog med låg tillväxt för att man följt någon tidigare modenyck.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Seb macahan  
#635247
Skogsola skrev:Skogsägaren blir ändå förloraren. Får han tre gånger normalt virkespris må det vara hänt. Det är jag med på. Men får han bara lite mer och i slutänden står där med en sönderhuggen skog så är han blåst.


Betänk 25% på 10år. Blir det inte nästan svårt o "hugga sönder" då. Det är lätt o blanda gamla erfarenheter med nya idéer. Givetvis tråkigt med sönderhuggna skogar. Men jag fick inte känslan att man skulle hugga bort allt finvirke o spara "skräpet", tvärtom faktiskt. Och vad är "skräp".
Enligt bolagens prislistor eller enskilda kunders önskemål? En undertryckt tätvuxen gran med bh 25cm kanske är/blir mer värdefull än +60cm granen.
Jag säger inte att detta är "THE shit" men försök o tänk i lite andra banor. Vilka sortiment kan vara "den nya" finskogen.
Varenda bank vet hur man räknar virkesförråd, men är det enda vägen?
För 10-15år sedan byggde vi åt ett lantbruk som satsade 110% på Krav-märkt ekologiskt närproducerat. Grönsaker och frukt, jag var ganska skeptisk och förvånad i deras övertygelse i att tro på idéen och framförallt hur mycket de vågade satsa. De flesta fnös på näsan och tyckte det var dyrt och skulle möjligen passa "vissas" plånbok. Idag lever detta lantbruk och utvecklas hela tiden med nya tankar och god omsättning. Hårt slit, mycket risker och tuffa och målmedvetna företagare, men de trodde på förändring, och ska man förändra måste man ju börja med sig själv?!
Allt behöver inte vara svart eller vitt, man behöver inte gå in till 100% o ställa om hela fastigheten. Lek med tanken

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

isteskog  
#635249 Som skogsägare är det nog bra att tänka i lite nya banor! Jag ser ju själv på vissa av mina planteringar (tall) vilken dålig kvalitet det blir. De enda som gillar det virket är ju de som kokar. Jag kommer att jobba med mer självföryngring för min del!

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635253 Är också inne på det men det är inte samma sak som hyggesfritt. Eller också är det det om man räknar fröträdsställningen som ett trädskikt. Begreppsförvirringen är total. =)) Men visst, vill någon ge ett pristillägg för att jag lämnar fröträd så är jag med alla dar i veckan. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Torbjörn Johnsen  
#635255 Det här blir en intressant tråd! Den innehåller egentligen två frågor som var och en kan vara oberoende av varandra:

1. En utvecklad virkesmarknad som kan premiera och förädla värdet av specialsortiment, ursprung, närproducerat på ett annat sätt än vad det dagens normala virkesorganisation kan göra.

2. Möjligheten att jobba med skogsskötselformer (i framför allt granskog?) som inte bidrar till lika mycket vindfällehuggning som dagens granskogsbruk.

Det ska bli intressant att följa den här diskussionen och jag säger som Seb:

Jag säger inte att detta är "THE shit" men försök o tänk i lite andra banor.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Sid Fernwilter  
#635265 Om det hade funnits virke på brädgårdarna som garanterat hade varit från bestånd som inte hade kalhuggits så är det klart att detta hade gått att sälja till överpris. Säkert ingen jättestor marknadsandel men det vore inte konstigare än att en del konsumenter köper kravmärkta varor i mataffären trots att det är dyrare. Man får också tänka på dessa personerna i så fall kommer att tänka att det får vara maximalt ett visst antal procent dyrare än standardvaran och i så fall baseras den beräkningen på bygghandelns 4400 kr/fub inte våra 700 kr/fub. Inte för att hela mellanskillnaden skulle gå till skogsägaren men det krävs inte så många procent högre pris för att det skall bli ganska höga summor att dela på. Kravprodukterna är ju ganska många procent dyrare så varför inte.
Däremot skulle det ju inte fungera att hålla på med detta på en hel fastighet. Visst, om man hade haft blädade granbestånd så kunde man ju fortsätta men att gå in med upprepade gallringar i avverkningsmogna granplanteringar och tro att de stå kvar upprätt? Nej, det är inget för mig.
Däremot tall, andragallring, ett par utglesande skärmställningar, fröträdsställning, visst får man vinddfällen där med men det kan nog ändå vara hanterbart och inte minst vackert under tiden. Ädellöv fungerar ju utmärkt givetvis.

Hur mycket högre priser erbjöd de dig Seb? Vore det lönt att testa? Kan man arbeta med dem beståndsvis i lämpliga bestånd och arbeta som vanligt i resten? Var det annars krav på extra mupperi, typ extra avsättningar, förbud mot exoter på fastigheten eller liknande?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Lars Lundqvist SLU  
#635275
Seb macahan skrev:Nästa affär så avsätter skogsägaren att inte göra större uttag än 25% under 10år i vald avdelning. Man kan fortfarande ha andra avdelningar i planen undantagna.

Allt virke från svaga gallringar skulle med andra ord kunna säljas som "hyggesfritt" med den garantin? I stora delar av Sverige är tio år en kort tid ur skoglig synvinkel så det skulle egentligen gå att sälja allt sågtimmer från vanliga sena gallringar som "hyggesfritt virke" och sen slutavverka som planerat efter 15-20 år.

Avatar Fallback

Re: Hyggesfritt affärsmodell?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#635284 Det pratas om specialsortiment och det specialsortiment som förekommer i våra trakter är stamblock av tall. Skotade en gång åt en gubbe av den gamla sorten från blädningens tid. De hade huggit de finaste tallarna som jag skulle ha lämnat som fröträd och lämnat resten. Det kändes inte så upplyftande även om det kanske blir modernt igen. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).