Skotare

Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

19 inlägg 12048 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

rocky  
#61938 Dom gamla supergriparna typ före 2000 höll bättre tycker jag. Dom nyare vi har haft har inte alls hållit lika bra. Hade en från 97 som gick drygt 22000 timmar innan schenkeln gick av i bröstet. En missad spricka från insidan. Den har nästan aldrig använts som skopa heller. Vist svetsad någon gång längst ut på schenklarna vid plattan. Så vist kan dom gå länge om man sköter dom rätt.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62003
rocky skrev:Om man ska räkna med att man måste svetsa hultdinarna efter någon tusen timme och sedan med jämna mellanrum och att den är tyngre än vanliga griparna till en långkran och att man mister plockning av en och en bit och jag antar att den inte är så lätt att gräva med så tror jag inte det blir så mycket till vinst för dom pengarna. Lär få slänga mer virke i fel trave när man inte kan plocka en och en bit. Grävning hör tyvärr till vanligheterna i vårat område nu mer men det kanske funkar att gräva bra med den?


Det var väl en av fördelarna med den att det var så jäkla enkelt att plocka upp bara en bit från de andra. Men att plocka dom sådär med "spetsarna" kanske inte går, men när man gör det så har man ju egentligen fått lite fel grepp va?! är väl så det blir ibland då man pillar och det är trångt att få tag i biten man får inte rejält grepp utan blir så där spets mot spets.
SÅ med den där a gripen rullar nog den där biten bara in mot bröstet direkt.

Användarvisningsbild

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

rocky  
#62532
Valmet 890 skrev:Det var väl en av fördelarna med den att det var så jäkla enkelt att plocka upp bara en bit från de andra. Men att plocka dom sådär med "spetsarna" kanske inte går, men när man gör det så har man ju egentligen fått lite fel grepp va?! är väl så det blir ibland då man pillar och det är trångt att få tag i biten man får inte rejält grepp utan blir så där spets mot spets.
SÅ med den där a gripen rullar nog den där biten bara in mot bröstet direkt.


Fått fel grip? Får nog förklara dig lite :shock: Som jag ser det i gallringen så vill man ju plocka ur en bit i taget ibland och varför ska du då behöva göra en hel "griprörelse" när man kan spara lite tid och bara "kasta" ur biten enkelt? Får ju ha en förfärlig fart på gripen annars och då är ju risken att man sprätter iväg andra pinnar.....
Frågan är om dom rullar in mot bröstet eller om man inte ens kan få tag i dom en och en. Har du själv en A-Grip?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hultdins A-grip (sneda skänklar) [delad tråd]

dag-man  
#63485 Vi hade på en hultdins a-grip på 830:in. En nackdel va att gripen inte stänger ordentligt, så tar man som två klenare massabitar, så flyger dom runt och hålls inte fast ordentligt :???: . Men den lyfte virket bra och blev inte så mycke "skit" me när man lasta. Sen va de smidigt om man tappa nån pinne som ställde sej och luta mot lasset, man behöver inte svinga gripen eller ta mitt på, man tar den utan nåt krångel :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).