bgl skrev:Framgår inte i trådstarten men tänker ni göra hela eller delar i egen regi så finns det många fallgropar, alltifrån avverkning till postning och framför allt torkning.
Att torka ner till 8% och bibehålla den nivån genom lagring och läggning kräver planering. Resten av huset måste vara tillräckligt torrt för att inte återfukta golvet efter läggning, Vid ev golvvärme är det få grader högre temp som är möjlig, dimensionering av avgörande!
Finns många erfarna här i Skogsforum som kan ge råd.
Blivande snickare skrev:Hur skulle det vara med kilsågade plankor och ramar istället för ändspont?
Betydligt finare i mitt tycke om än lite dyrare.
repseJ skrev:Hej,
Till att börja med vet jag inte om jag får skriva detta i forumet, men hojta till om det inte finner sig lämpligt.
Jag och min fru håller på att dra igång vårt efterlängtade husbygge, har sökt bygglov sedan december 2014. Vi räknar med att stomresa huset efter semestrarna.
Vi har bestämt oss för att ha ett såpskurat grangolv i princip i hela huset. Jag har kommit fram till att det rör sig om ca 300 kvm. Jag har försökt hitta mindre sågverk som kan tillhandahålla granplank, spontade och helst ändspontade också...
Drömmen hade ju varit att ha lite olika bredder på plankorna, för att få ett levande golv. Har inte heller materialet...
Finns det möjligtvis någon här inne som vet något bra och prisvärt sågverk?
Tack på förhand
// repseJ
Flax12 skrev:Hej!
Var i landet finns ni?
Småsågarna har ett bra nätverk med sågare som säkert kan vara behjälpliga. Dock är inte hemsidan så bra för sökningar.
repseJ skrev:bgl skrev:Framgår inte i trådstarten men tänker ni göra hela eller delar i egen regi så finns det många fallgropar, alltifrån avverkning till postning och framför allt torkning.
Att torka ner till 8% och bibehålla den nivån genom lagring och läggning kräver planering. Resten av huset måste vara tillräckligt torrt för att inte återfukta golvet efter läggning, Vid ev golvvärme är det få grader högre temp som är möjlig, dimensionering av avgörande!
Finns många erfarna här i Skogsforum som kan ge råd.
Eftersom jag inte har något material själv, så är det såklart önskvärt att jag hittar någon som har skog, sågverk, tork och hyvleri.
Sedan har jag för avsikt att låta golvet ligga i huset ett tag innan läggning.
Det kommer vara vattenburen golvvärme i hela huset, och behöver därför inte så tjockt golv, tänker mig 17 mm...
Blivande snickare skrev:17 är väldigt tunt. Skulle inte rekommendera nånting under 25 färdighyvlat.
repseJ skrev:Blivande snickare skrev:17 är väldigt tunt. Skulle inte rekommendera nånting under 25 färdighyvlat.
Jag har fått berättat för mig att 25mm blir för tjockt med tanke på golvvärmen... Att den inte riktigt orkar tränga igenom?
totte skrev:Om värmen inte tränger igenom uppåt så är det för dåligt isolerat under värmeslingorna.
17 är på tok för klent för golv, särskilt om du avser att det skall vara lite bredd på brädorna och om det skall slipas efter läggningen.
repseJ skrev:Blivande snickare skrev:17 är väldigt tunt. Skulle inte rekommendera nånting under 25 färdighyvlat.
Jag har fått berättat för mig att 25mm blir för tjockt med tanke på golvvärmen... Att den inte riktigt orkar tränga igenom?