Sågverk (mindre)

Ca 300 kvm grangolv

37 inlägg 10709 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ca 300 kvm grangolv

repseJ  
#633506 Hej,
Till att börja med vet jag inte om jag får skriva detta i forumet, men hojta till om det inte finner sig lämpligt.

Jag och min fru håller på att dra igång vårt efterlängtade husbygge, har sökt bygglov sedan december 2014. Vi räknar med att stomresa huset efter semestrarna.

Vi har bestämt oss för att ha ett såpskurat grangolv i princip i hela huset. Jag har kommit fram till att det rör sig om ca 300 kvm. Jag har försökt hitta mindre sågverk som kan tillhandahålla granplank, spontade och helst ändspontade också...
Drömmen hade ju varit att ha lite olika bredder på plankorna, för att få ett levande golv. Har inte heller materialet...

Finns det möjligtvis någon här inne som vet något bra och prisvärt sågverk?

Tack på förhand
// repseJ

TS
Woodmizer sågverk

Re: Ca 300 kvm grangolv

Avslutat-02  
#633509 Lät väl som en trevlig idé...klart att ni båda får skriva om era tankar och funderingar kring detta på forumet...

Kör på... :-bd

Blivande snickare  
#633519 Hur skulle det vara med kilsågade plankor och ramar istället för ändspont?
Betydligt finare i mitt tycke om än lite dyrare.

bgl  
#633522 Framgår inte i trådstarten men tänker ni göra hela eller delar i egen regi så finns det många fallgropar, alltifrån avverkning till postning och framför allt torkning.
Att torka ner till 8% och bibehålla den nivån genom lagring och läggning kräver planering. Resten av huset måste vara tillräckligt torrt för att inte återfukta golvet efter läggning, Vid ev golvvärme är det få grader högre temp som är möjlig, dimensionering av avgörande!
Finns många erfarna här i Skogsforum som kan ge råd.

Användarvisningsbild

repseJ  
bgl skrev:Framgår inte i trådstarten men tänker ni göra hela eller delar i egen regi så finns det många fallgropar, alltifrån avverkning till postning och framför allt torkning.
Att torka ner till 8% och bibehålla den nivån genom lagring och läggning kräver planering. Resten av huset måste vara tillräckligt torrt för att inte återfukta golvet efter läggning, Vid ev golvvärme är det få grader högre temp som är möjlig, dimensionering av avgörande!

Eftersom jag inte har något material själv, så är det såklart önskvärt att jag hittar någon som har skog, sågverk, tork och hyvleri.
Sedan har jag för avsikt att låta golvet ligga i huset ett tag innan läggning.
Det kommer vara vattenburen golvvärme i hela huset, och behöver därför inte så tjockt golv, tänker mig 17 mm...

TS
Användarvisningsbild

repseJ  
Blivande snickare skrev:Hur skulle det vara med kilsågade plankor och ramar istället för ändspont?
Betydligt finare i mitt tycke om än lite dyrare.

Hmm, kilsågat kan vara snyggt. Men ramar har jag generellt sett svårt för. Men skall absolut ta en funderare till!
Tack för inputs!

TS

Flax12  
repseJ skrev:Hej,
Till att börja med vet jag inte om jag får skriva detta i forumet, men hojta till om det inte finner sig lämpligt.

Jag och min fru håller på att dra igång vårt efterlängtade husbygge, har sökt bygglov sedan december 2014. Vi räknar med att stomresa huset efter semestrarna.

Vi har bestämt oss för att ha ett såpskurat grangolv i princip i hela huset. Jag har kommit fram till att det rör sig om ca 300 kvm. Jag har försökt hitta mindre sågverk som kan tillhandahålla granplank, spontade och helst ändspontade också...
Drömmen hade ju varit att ha lite olika bredder på plankorna, för att få ett levande golv. Har inte heller materialet...

Finns det möjligtvis någon här inne som vet något bra och prisvärt sågverk?

Tack på förhand
// repseJ

Hej!
Var i landet finns ni?
Småsågarna har ett bra nätverk med sågare som säkert kan vara behjälpliga. Dock är inte hemsidan så bra för sökningar.

Användarvisningsbild

repseJ  
Flax12 skrev:Hej!
Var i landet finns ni?
Småsågarna har ett bra nätverk med sågare som säkert kan vara behjälpliga. Dock är inte hemsidan så bra för sökningar.

Hej,
Vi finns i Göteborg... :roll:
Perfekt! Skall kika efter...

TS

Blivande snickare  
repseJ skrev:
bgl skrev:Framgår inte i trådstarten men tänker ni göra hela eller delar i egen regi så finns det många fallgropar, alltifrån avverkning till postning och framför allt torkning.

Eftersom jag inte har något material själv, så är det såklart önskvärt att jag hittar någon som har skog, sågverk, tork och hyvleri.
Sedan har jag för avsikt att låta golvet ligga i huset ett tag innan läggning.
Det kommer vara vattenburen golvvärme i hela huset, och behöver därför inte så tjockt golv, tänker mig 17 mm...

17 är väldigt tunt. Skulle inte rekommendera nånting under 25 färdighyvlat.

Användarvisningsbild

repseJ  
Blivande snickare skrev:17 är väldigt tunt. Skulle inte rekommendera nånting under 25 färdighyvlat.

Jag har fått berättat för mig att 25mm blir för tjockt med tanke på golvvärmen... Att den inte riktigt orkar tränga igenom?

TS
Användarvisningsbild

totte  
repseJ skrev:
Blivande snickare skrev:17 är väldigt tunt. Skulle inte rekommendera nånting under 25 färdighyvlat.

Jag har fått berättat för mig att 25mm blir för tjockt med tanke på golvvärmen... Att den inte riktigt orkar tränga igenom?

Berättat av någon som verkligen vet och kan lägga fram fakta?

Om värmen inte tränger igenom uppåt så är det för dåligt isolerat under värmeslingorna.

17 är på tok för klent för golv, särskilt om du avser att det skall vara lite bredd på brädorna och om det skall slipas efter läggningen.

axwell  
totte skrev:Om värmen inte tränger igenom uppåt så är det för dåligt isolerat under värmeslingorna.

17 är på tok för klent för golv, särskilt om du avser att det skall vara lite bredd på brädorna och om det skall slipas efter läggningen.

Skulle inte ens fundera på tunt som 17 mm, vi har sedan 30 år 25 mm parkett med "flytande golv".
Tänk sen på att så långt det är möjligt lägga golvvärmeslangen tvärs mot riktningen på trävirket som bör vara tjockare är 25 mm.

holmesö  
#633558 Jag har lagt ca 50m2 furugolv på bjälklag. Sågade 32mm okantat på våren som fick ligga ute och torka till mitt i sommaren. Därefter under tak och kantades med cirkelsåg och rätskiva i kilform. Sedan hyvlades det ner till 28 mm. Därefter in i huset på hösten och i februari körde jag spår med lamellfräs i kanterna och lade ut golvet med masonit som spont. Det är skruvat uppifrån då jag räknar med att golvet får lossas efter 4-5 år och dras ihop.
Om man skall lägga ett liknande golv på betong behövs nog spikreglar. Snittbredden på brädorna är ca 30 cm.
Lycka till.

Blivande snickare  
repseJ skrev:

Nejdå, det rådet får du tacka för lånet för, skrynkla ihop å slänga i sopkorgen :smile:

På jobbet har vi lagt mycket 36mm golvplank på golvvärme både el och vattenburen utan problem. Precis som Totte säger så måste isoleringen neråt vara tillräklig.

25mm för mjuka trädslag som gran är t.o.m lite i underkant, speciellt om man vill ha ett lite mer långvarigt golv som också nästa generation vågar slipa upp när det blivit slitet.

Användarvisningsbild

repseJ  
#633567 Jag tackar verkligen för samtliga råd och tips. Tar absolut åt mig det ni säger. Det kommer gjutas en platta med 400 mm kantelement, 100 mm cellplast och 300 mm betong.
Bra råd med att värmeslingorna skall gå tvärs mot brädornas riktning.

Är det någon som har tips på något sågverk som kan tänkas vara behjälpliga med detta?

Tack igen! 👍

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar