Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

7 inlägg 5181 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

FLund  
#632439 Hej, jag behöver en handvinsch för att vinscha några björkar. Kollat på olika vinschar och dragblock. Det jag inte förstår riktigt är utväxlingen.

Många vinschar har t ex utväxling 3:1 och drar 300 kg. Vinschar som drar 900 kg har ofta en utväxling på 9:1. Betyder det jag måste lägga en kraft bakom vinschen på 100 kg. 100 kg är mer än jag orkar :wink: . Eller har jag missat något? Tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#632443 Förhoppningsvis har du en lite längre hävarm på handtaget än vad linan har. På min Ardenner är det 3-4 ggr extra utväxling, så det räcker nog om du kan trycka med 30 kgp (300 N) på handtaget.

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

anersimyra  
#632445 Enkelt uttryckt så roterar lintrumman ett varv när du roterat spaken tre varv vid förhållandet 3:1. När man jämför ” dragkraft ” hos olika vinschar finns det några viktiga saker att tänka på. En rapplig vinsch som kostar ett par hundra på biltema e.t.c kan ha en uppgiven dragkraft på låt säga 1500 kilo. En dyr och väsentligt kraftigare och mer välbyggd vinsch kan ha en uppgiven dragkraft på 750 kilo. Är då det billiga rapplet starkare än den dyrare med lägre uppgiven dragkraft? Nej, naturligtvis inte!! Den dyrare lyfter troligen en last på 750 rakt upp på enkel lina. Men vad anger då siffran 1500 på det billiga rapplet? Jo, det anger att rapplet orkar förflytta en vikt på 1500 kilo med en viss friktion mot underlaget, det vill säga något som är försett med hjul då den aldrig ens rubbar en vikt på 1500 kilo såvida underlaget inte är blankis.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

totte  
#632448 Ja, som Anders säger, utväxlingen anger bara hur många varv du behöver veva för att få trumman at gå ett varv.

Sen tillkommer, som Mangan säger, kvoten mellan vevens längd och trummans radie mätt på linans yttre varv. Antag att trumman har en radie av 5 cm och veven är 20 cm. Då har du 20:5 = 4ggr och det gånger en utväxling på 9:1 så har du en total kraftreduktion på 36:1. Då drar du alltså 900 kp med 25 kp kraft på veven.

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

anersimyra  
#632459 En vinsch där linan/bandet rullas upp på en trumma är alltså väsentligt starkare vid fullt utdragen Lina/band än när linan/ bandet är nära fullt upprullat på trumman.

Användarvisningsbild

Re: Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

FLund  
#632510 Ok, då förstår jag. Tänkte inte på att längden på armen spelar in 🙃.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur fungerar utväxlingen på handvinschar?

axwell  
#632518 Om du läser manualen till nån av dom tänkbara vinscharna så står det högst troligt att vinschen inte är avsedd för lyft.
Lite större vinschar brukar ha två utväxlingar som fås genom att enkelt flytta vevspaken.


Om Biltemas vinschar inte duger åt "myran" så gäller det i minst lika hög grad även för Julas.

Swedol har samma skräp av bockad tunnplåt men även rätt så skapliga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).