Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

95 inlägg 29049 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#630991
Tåndemåla skrev:Jo det drivs rätt så många rättsfall just nu. Och det Malmö kom fram till att dvs sysslar med olaglig verksamhet är inte en bra dom för oss skogsägarare. Än hur vi räknar wr.

Vad menar du med Än hur vi räknar wr?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630997
Niking skrev:Tåndemåla! Varför skulle då detta vara en dålig dom för oss skogsägare?
/Niklas

För om den kommer få laga kraft lär berörd regering ändra lagen. Domen förklarar att skogsstyrelsen inte kan ställa en nyckelbiotop. Och den möjlighet kommer de alltid få ha. Annars har vi inte en part som kan ge feedback på det skosbruket gör.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630999
isteskog skrev:
Tåndemåla skrev:Jo det drivs rätt så många rättsfall just nu. Och det Malmö kom fram till att dvs sysslar med olaglig verksamhet är inte en bra dom för oss skogsägarare. Än hur vi räknar wr.

Vad menar du med Än hur vi räknar wr?

Åter igen har wr inte något att framföra men han kan göra det! Ett komplett ord bsjsande som jag tjurat in på redan tidigare i dag. Många bäckar små.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#631005 Så Tåndemåla, vart är din fakta?
Och inte din personliga åsikt...
För detta är just bara din personliga åsikt.

Du vet inte hur detta kommer att slå och har inget bakom det heller.

Själv anser jag att detta är en bra dom och att fortsättning följer förhoppningsvis över SS metoder att beslagta skogsmark ska utredas.
Kom ihåg att allt en regering gör sker inte över en natt, så även med lagändringar..
Det ska först också ut på remiss, innan man tar ställning om den frågan.
Det kan även stoppas i riksdagen, där visar ofta att den sittande regeringen inte har majoriteten med sig...

Så nä, detta är bra...varför är det bra?
Jo därför att de skogsägare som blivit drabbade kan nu skicka dit skördaren och sedan få behålla sin skogsmark..

Staten genom SS har visat sig vara en dålig motpart till skogsbruket... Partisk och endast drivande i och av miljöfrågor.

Min åsikt, men den är tagen från det verkliga livet.

"Domen förklarar att skogsstyrelsen inte kan ställa en nyckelbiotop. Och den möjlighet kommer de alltid få ha."

Nä varför skulle de det? Det är inte lagligt, så då har de inte möjlighet att göra det utan att själva begå ett lagbrott... :ymparty:
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 13 mar 2020, 08:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631008 I princip så tycker jag att SS kan leta nyckelbiotoper så mycket de vill. Om industrin inte vill köpa virket därifrån så är det en sak mellan markägaren och industrin. Men när SS inför anmälningsplikt för alla åtgärder i en biotop så har de definitivt överträtt sina befogenheter.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631012
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Tåndemåla! Varför skulle då detta vara en dålig dom för oss skogsägare?
/Niklas

För om den kommer få laga kraft lär berörd regering ändra lagen. Domen förklarar att skogsstyrelsen inte kan ställa en nyckelbiotop. Och den möjlighet kommer de alltid få ha. Annars har vi inte en part som kan ge feedback på det skosbruket gör.

En lagändring kan ju förvisso gå åt båda håll. Men dagens lag och lagtillämpning är ju år h-vete på denna punkt, så en lagändring, så som riksdagen ser ut idag, kan nog vara gynnsam för det privata skogsbruket. Viktigast är ju att markägaren får råda fritt över sin mark, tycker jag.

Å den lagfarna markägaren har sällan något behov av att behöva stå med mössan i hand och underdånigt be om lov för ditt och datt på sin egen mark...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631023
vinterrojarn skrev:Så Tåndemåla, vart är din fakta?
Och inte din personliga åsikt...
För detta är just bara din personliga åsikt.

Du vet inte hur detta kommer att slå och har inget bakom det heller.

Själv anser jag att detta är en bra dom och att fortsättning följer förhoppningsvis över SS metoder att beslagta skogsmark ska utredas.
Kom ihåg att allt en regering gör sker inte över en natt, så även med lagändringar..
Det ska först också ut på remiss, innan man tar ställning om den frågan.
Det kan även stoppas i riksdagen, där visar ofta att den sittande regeringen inte har majoriteten med sig...

Så nä, detta är bra...varför är det bra?
Jo därför att de skogsägare som blivit drabbade kan nu skicka dit skördaren och sedan få behålla sin skogsmark..

Staten genom SS har visat sig vara en dålig motpart till skogsbruket... Partisk och endast drivande i och av miljöfrågor.

Min åsikt, men den är tagen från det verkliga livet.

"Domen förklarar att skogsstyrelsen inte kan ställa en nyckelbiotop. Och den möjlighet kommer de alltid få ha."

Nä varför skulle de det? Det är inte lagligt, så då har de inte möjlighet att göra det utan att själva begå ett lagbrott... :ymparty:

Åsikt eller ej är det den uppfattningen som chefsjuristen på södra skogsägarna har. Detta tog han upp på årsmötet i Sävsjö i onsdags. Så det är ett direkt citat från än av de i Sverige som har mest insikt i frågan.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631025
Niking skrev:
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Tåndemåla! Varför skulle då detta vara en dålig dom för oss skogsägare?
/Niklas

För om den kommer få laga kraft lär berörd regering ändra lagen. Domen förklarar att skogsstyrelsen inte kan ställa en nyckelbiotop. Och den möjlighet kommer de alltid få ha. Annars har vi inte en part som kan ge feedback på det skosbruket gör.

En lagändring kan ju förvisso gå åt båda håll. Men dagens lag och lagtillämpning är ju år h-vete på denna punkt, så en lagändring, så som riksdagen ser ut idag, kan nog vara gynnsam för det privata skogsbruket. Viktigast är ju att markägaren får råda fritt över sin mark, tycker jag.

Å den lagfarna markägaren har sällan något behov av att behöva stå med mössan i hand och underdånigt be om lov för ditt och datt på sin egen mark...
/Niklas

Det är bra att en nyckelbiotoper kan överklagas. Då det sker mycket tveksamt i många fall. Det går domen i Jönköping ut på. Det är många gånger man är ute i skogen och inte ser de värdera som är beskrivna i den text som följer med biotopen.
Den borde med vara begränsad i storlek. Typ 1-2 ha där efter är det direkt statens ansvar att rädda de värden som hittats. Genom att den lösen in genom kometprogramet tex. Her det inte gjorts på låt säga två år har markägaren rätt att ta bort den delen om är större än två ha. Kvar blir den delen där det bedöms finnas störst naturvärden.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#631026 Det är ju samma sak där, det är en spekulation över vad som kan hända..

Tag dock i beaktande att man gett SS uppdraget att öka skogens produktion...
Och då går det stick i stäv med att anlägga och registrera mera nyckelbiotoper.

Att en jurist lägger fram vad som i värsta fall kan hända, betyder inte att det blir så.
Det måste utredas, skickas ut på remiss, och analyseras igen för att sedan skrivas ihop till ett lagförslag att rösta om, sedan måste detta ställas i förhållande till äganderätten...

Äganderätten borde under tiden detta utreds stärkas, för att OM ett förslag kommer kunna slå undan benen på förslaget...

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#631028 [
/Niklas[/quote]
För om den kommer få laga kraft lär berörd regering ändra lagen. Domen förklarar att skogsstyrelsen inte kan ställa en nyckelbiotop. Och den möjlighet kommer de alltid få ha. Annars har vi inte en part som kan ge feedback på det skosbruket gör.[/quote]
En lagändring kan ju förvisso gå åt båda håll. Men dagens lag och lagtillämpning är ju år h-vete på denna punkt, så en lagändring, så som riksdagen ser ut idag, kan nog vara gynnsam för det privata skogsbruket. Viktigast är ju att markägaren får råda fritt över sin mark, tycker jag.

Å den lagfarna markägaren har sällan något behov av att behöva stå med mössan i hand och underdånigt be om lov för ditt och datt på sin egen mark...
/Niklas[/quote]
Det är bra att en nyckelbiotoper kan överklagas. Då det sker mycket tveksamt i många fall. Det går domen i Jönköping ut på. Det är många gånger man är ute i skogen och inte ser de värdera som är beskrivna i den text som följer med biotopen.
Den borde med vara begränsad i storlek. Typ 1-2 ha där efter är det direkt statens ansvar att rädda de värden som hittats. Genom att den lösen in genom kometprogramet tex. Her det inte gjorts på låt säga två år har markägaren rätt att ta bort den delen om är större än två ha. Kvar blir den delen där det bedöms finnas störst naturvärden.[/quote]

Intressant...
Men jag vill nog inte se att staten ska få behålla något om man inte kan "rädda" värden...utan allt ska gå tillbaka isåfall.
Att begränsa nyckelbiotoper till högst 1-2 ha är en bra sak.. men dokumentationen över att det verkligen finns det man anser sig ha hittat måste bli bättre och verkligen tåla en genomgång...

Bör nog ha en organisation som aktivt stöttar privat skogsägare med detta, att hela tiden kontrollera att värdena verkligen finns och existerar, så det inte blir som nu, där enskilda tjänstemän agerar efter MP:s pipa..

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631030 Det finns ett flertal organisationer som gör just detta.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#631031 Jaså, som aktivt ifrågasätter och granskar myndighets beslut? Där man går så långt att begära avsked för en enskild tjänsteman för sitt agerande och att åtal ska väckas..?
Nä det tror jag inte..

Men visst att det kan finnas organisationer som ifrågasätter vissa delar..
Men jag efterfrågar mera den typ av organisation som ungefär författningsskyddet.

En del av säkerhetspolisen.
Där skulle detta göra sig bra, att en polisiär myndighet fick ansvaret att skydda privata skogsägarnas intressen och rättigheter.

Sanningen är ju ändock så att den privat skogsägaren inte har så mycket stöd eller rättigheter när stora stygga myndigheter kommer och vill ha skogen...

Vill staten ha något som någon har köpt eller ärvt, betala då marknadspris eller låt Sveaskog byta mark..inget annat.
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 13 mar 2020, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#631032 Ta tillbaka nyckelbiotopsbegreppet till det var frågan från början. Små pärlor av biologisk mångfald på privat mark som Skogsstyrelsen sen skulle rådgöra med markägaren om skötsel m.m. Det fanns inget som var tvingande på något sätt från början, utan det byggde på frivillighet. Och bolagen skötte sin inventering själva såsom de har gjort. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631035 Självfallet ska staten ta sitt fulla ekonomiska ansvar för naturvård. Inte bara på områden som är större än 1-2 ha.

Och ja, alla nyckelbiotoper är ju myndighetsbeslut, som givetvis ska kunna överklagas och/eller omprövas - utan någon kostnad för markägaren!

Å vad komet beträffar, så är det ju jätteviktigt att markägarens vetorätt respekteras utav myndigheterna. Så är det ju tyvärr inte idag, om jag förstått saken rätt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631037
vinterrojarn skrev:Jaså, som aktivt ifrågasätter och granskar myndighets beslut? Där man går så långt att begära avsked för en enskild tjänsteman för sitt agerande och att åtal ska väckas..?
Nä det tror jag inte..

Men visst att det kan finnas organisationer som ifrågasätter vissa delar..
Men jag efterfrågar mera den typ av organisation som ungefär författningsskyddet.

En del av säkerhetspolisen.
Där skulle detta göra sig bra, att en polisiär myndighet fick ansvaret att skydda privata skogsägarnas intressen och rättigheter.

Sanningen är ju ändock så att den privat skogsägaren inte har så mycket stöd eller rättigheter när stora stygga myndigheter kommer och vill ha skogen...

Vill staten ha något som någon har köpt eller ärvt, betala då marknadspris eller låt Sveaskog byta mark..inget annat.


Men nu får du väl ändå kamma dig. Menar du på fullt allvar att en person ska sägas upp när denna gör sitt jobb bara för att han jobbar på en myndighet?
En stor del i mitt jobb är just det som du beskriver. Jag hittar och avgränsa dessa områden så de inte blir så smärtsamt för markägaren. Jag rapporterar inga nyckelbiotoper utan de blir beskrivna i planen på de naturvårds delar sån ändå ska finnas i ett certifierat skogsbruk som är det som jag sysslar med. Ni anar inte hur mycket nyckelbiotoper som inte hittas. Men de måste kunna begränsas i storlek så de inte blir på 10-50 ha som det kan bli på kalkrik mark utan just vara nyckelbiotoper. Max två ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).