Motorsåg och handhållet

Hög- och lågvarvsskruv fs450

3 inlägg 3548 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hög- och lågvarvsskruv fs450

BjornL  
#630863 Hej!

Jag har aldrig riktigt begripigt mig på hög- och lågvarvsskruvarna på min FS450 (stihl alltså).

Tomgångsskruven är lättförståelig.

Om man skruvar in H-skruven så varvar den högre. Om man skruvar in L-skruven så svarar den bättre från lågt varv. Men .. finns det något trick? Ni som kör 1000 timmar om året har säkert svart bälte i injustering. Någon som har någon fiffig tumregel?

(Sorry om jag missade att vi tidigare har talat om detta. Jag sökte lite..)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hög- och lågvarvsskruv fs450

Avslutat-02  
#630874 Dra in alla skruvarna i botten..
Skruva sedan ut H skruven ca 1 varv.
Skruva sedan ut L skruven 1 1/4 varv.

Starta nu sågen och låten gå ner på tomgång, den kommer nu att rusa i och med att T skruven inte är ut skruvad.

Börja nu att skruva ut T skruven, tills klingan slutar rotera...
När klingan slutar att rotera, gasa då full gas, går den upp i varv snabbt och svarar då har du rätt inställning.

Användarvisningsbild

Re: Hög- och lågvarvsskruv fs450

totte  
#630876 Ställ L tills den går jämnt och fint på tomgång och svarar direkt när du ger gas snabbt. Från grundinställning, skruva först in L lite så den inte bluddrar alls på tomgång. Skruva sen ut lite i taget tills den svarar direkt på gaspådrag. Justera varvet med tomgångsskruven.

H skruvar du först in tills den varvar rent på fullgas obelastad. Sen skruvar du ut den tills den fyrtaktar, dvs går lite ojämnt, på full gas obelastad och så den går rent och jämnt vid belastning. Det här sista är nästan det viktigaste, går den för snålt, alltså varvar så det skriker, så blir den lätt överhettad och kan skära ihop.

Efter justering av H kan du behöva finjustera L och tomgången igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar