Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 191698 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

Göt  
Elmia
Användarvisningsbild

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Värdet på ens aktier är ganska oväsentligt så länge man inte ska sälja eller har dem belånade.
Däremot är det "lite" surt att många börsföretag varnar för lägre vinster = lägre utdelningar.
Alla företag är inte Fingerprint så sitt still i båten är min filosofi.

Jag håller med men det är ändå trist när det dyker så mycket så plötsligt. Men det vänder nog snart och gör ett ännu större skutt uppåt.

Jag har tidigare beslutat att behålla mina värdepapper i oroliga tider tills värdet sjunker till halva ökningen från när jag började, då har man ändå gjort en bättre affär än jag annars hade lyckats med. Alltså om vi säger att jag köpte aktier eller fonder för 100tkr och var uppe på 300tkr så säljer jag när värdet når 200tkr. Det ska till ett skapligt fall innan det inträffar.

Coronaviruset är ett bra exempel på hur sjuk börsen är, om det hade börjat i nåt annat land än Kina tror jag inte att börsen hade reagerat så kraftigt. Nu insåg man ju plötsligt att i princip allt tillverkas i Kina och en sån här sak blir förödande för produktionen. Att människor riskerar att förlora livet blir nästan en bisak, det är en bisarr värld vi lever i.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Fredrik Reuter skrev:Det är ändå ganska intressant att läsa ex förstasidan på DI just nu. Det blandas hejdlöst mellan artiklarna, katastrof, köpläge, blanka, sitt i båten osv osv.

Börsen faller ju från en extremt hög nivå, sett ur ett tioårsperspektiv är väl index upp över 100% även idag...

Beror ju på ingångsvärdena. Men tar vi OMX 30 som är de 30 mest omsatta aktierna så har index stigit knappt 8 procent på 20 år.

I dag är index 1668 och år 2000 vände index ner från högst 1545. Alltså en ökning på knappt 8 procent på 20 år. Så det är ju inte mycket att hurra för.

Användarvisningsbild

rokon  
Camaro1969 skrev:
rokon skrev:Att sitta still i båten, det är något som kaptenen säger till passagerarna, själv vill jag vaka båten och styra så att jag undviker de största vågorna som annars bryter över förskeppet och rullar över styrhytten! Och sen?

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
— Peter Lynch

Camaro 1969 “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
— Peter Lynch

Jo det har du rätt i att så är det för de flesta som handlar mer intensivt, det är få som klarar det i längden.
Men en viss krydda är det att få stå vid rodret och försöka undvika de värsta grynnorna, är själv intresserad av teknisk analys timing och tidsperspektiv, men inte så mycket av fundamenta, men försöker mig på att hålla viss omvärldsbevakning.
Men nu kanske det blir så här "When the time comes to buy, you'll be too sick to." vem det nu var som sade det.

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#628392 Återkommer till Hermann Hesse som jag nämnt tidigare i tråden, Hesse fick Nobelpriset i litteratur 1946 och Pour le Mérite för sin insats för världsfreden 1955.
Jag tänker på boken Narziss och Goldmund http://midnattsflicka.bloggproffs.se/20 ... ann-hesse/
Ja tiden går fort, det var ca 50 år sedan jag läste den och den gjorde starkt intryck på mig speciellt huvudpersonens upplevelser under digerdöden, mycket bra skildrat hur olika folk hanterar när så svåra saker i livet tillstöter, när samhällena ställs inför oanade problem och hur olika man försöker lösa dem.

Förresten boken har nyligen filmatiserats och släpps nu i mars på den Tyskspråkiga marknaden, vet ej när på andra språk Trailer

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
rokon skrev:
Camaro1969 skrev:
rokon skrev:Att sitta still i båten, det är något som kaptenen säger till passagerarna, själv vill jag vaka båten och styra så att jag undviker de största vågorna som annars bryter över förskeppet och rullar över styrhytten! Och sen?

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
— Peter Lynch

Camaro 1969 “Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
— Peter Lynch

Jo det har du rätt i att så är det för de flesta som handlar mer intensivt, det är få som klarar det i längden.
Men en viss krydda är det att få stå vid rodret och försöka undvika de värsta grynnorna, är själv intresserad av teknisk analys timing och tidsperspektiv, men inte så mycket av fundamenta, men försöker mig på att hålla viss omvärldsbevakning.
Men nu kanske det blir så här "When the time comes to buy, you'll be too sick to." vem det nu var som sade det.

teknisk analys m.m. är jag inte alls kunnig inom, bara gratulera om du kan hantera det även i en nedgång.

jag tycker även uttrycket "börsen är en plats att omfördela pengar från de otåliga till de tåliga" något i den stilen..

så jag köper tråkiga bolag för jämnan, hoppas på bra avkastning över tid=)

Användarvisningsbild

rokon  
#629535 Klarnas storägare i Silicon Valley skriver i dag: ”Coronaviruset är en svart svan”
För 32 dagar sedan skrev jag här i tråden Det här med coronaviruset är väl den svarta svanen därefter satte börsen en ny toppnivå men så sker när stora spelare är i farten med alla finanstidningarna i sitt grepp. De vill ha tid till att disponera om sina privata satsningar innan allt fallerar.
Professionella placerare som Sequoia Capital är ett exempel på, har naturligtvis sett detta långt tidigare än idag när de I spåren av coronavirusets framfart målar upp en mörk bild av verkligheten i ett brev till sina portföljbolag.
”Det kommer att ta en ansenlig tid – kanske flera kvartal – innan vi kan vara säkra på att viruset är under kontroll. Det kommer att ta ännu längre för den globala ekonomin att återhämta sig”, står det i brevet.
https://digital.di.se/artikel/toppinves ... svart-svan
Sverige har nu bland andra gått om Singapore, Hong Kong och Taiwan med antal inrapporterade Covid-19 fall som idag är 136 st.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Så här ser dagens läge för Italien ut, inte så granna siffror och procenttal
778 new cases and 49 new deaths in Italy. Total cases: 4,636. Total deaths: 197. Active cases: 3,916.
- Among the 3,916 active cases, 2,394 (61%) are hospitalized, 462 of which (representing 12% of active cases) are in intensive care.
- Among the 720 closed cases, 523 (73%) have recovered, 197 (27%) have died.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#629541 Angående debatten: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolu ... ster-fraga

jannee  
#629557 Inbillar mig att Hongkonginfluensan var dödligare.
Kommer nog att vara fler som dör i trafiken än av Coronaviruset, ändå stoppas inte trafiken.
Hur många, minst inte äldre, dör av en "enkel" lunginflammation?
Inbillar mig att det ändå gått lite hysteri i farligheten med Corona..

Alvarsson  
#629558 Så kan det va. Men det är ändå en alvarlig sjukdom för många människor.

Avslutat-02  
#629559 Är det verkligen så farligt eller är det ett media hysteri?
Med en gnutta av att släcka en upphettad ekonomi, och börs?

Användarvisningsbild

Badbollen  
#629560 Det gäller att vara källkritisk. Det enklaste är då att enbart utgå från Folkhälsomyndighetens hemsida. Det finns ingen anledning att oroa sig, om inte smittan sker okontrollerat i Sverige, och det gör den inte än så länge.

Användarvisningsbild

rokon  
vinterrojarn skrev:Är det verkligen så farligt eller är det ett media hysteri?
Med en gnutta av att släcka en upphettad ekonomi, och börs?

De uppgifter jag fått fram om säsongsinfluensa är att dödligheten är 1 promille alltså 0.1 %
Dödligheten för Covid-19 angav man tidigare till ca 2% nu senast 3.4% Mortality Rate estimate by the World Health Organization (WHO) as of March 3
Så procentuellt ca 20 till 34 gånger högre dödlighet än säsongsinfluensa beräknat på vad man vet nu, vad det kommer att bli innan det mesta av detta har klingat ut är det ingen som vet då denna virustyp sägs vara av den beskaffenhet att vilja mutera.

TS
Användarvisningsbild

Badbollen  
#629564 Det finns sannolikt ett stort mörkertal gällande antalet smittade. Ett citat från Folkhälsomyndigheten: "Erfarenheten visar att nya sjukdomar brukar ha en omfattande underrapportering. Det kan finnas fler fall i de drabbade områdena än vad som har rapporterats i inledningsskedet, vilket kan innebära att dödligheten kommer att sjunka."

Att dödligheten är särskilt hög i Italien har sannolikt att med göra smittan fick spridning inom vården till äldre patienter (85 år +). Citat från SvD: "Jag tror att det beror på att man fick in smittan i sjukvården i Italien. Enligt den italienske ambassadören som vi träffade i morse är 85 procent av deras avlidna över 85 år gamla. Då hamnar man i en väldigt skör grupp för vilken sjukdom som helst, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, till TT" (källa: https://www.svd.se/fransk-parlamentariker-virussmittad)

Användarvisningsbild

rokon  
Badbollen skrev:Det gäller att vara källkritisk. Det enklaste är då att enbart utgå från Folkhälsomyndighetens hemsida. Det finns ingen anledning att oroa sig, om inte smittan sker okontrollerat i Sverige, och det gör den inte än så länge.

Folkhälsomyndigheten hanterar situationen i Sverige, spridningen av viruset är global så WHO är väl lämpligare då, eftersom vi som liten nation ändå påverkas starkt av omvärlden.
Men med källkritiken för inrapporterade fall globalt så finns det tyvärr brister på många håll.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).