fre 06 mar 2020, 14:53#629487
Intresant ämne, om man har lite breddare synvinkel!
Jag har inga egna erfarenheter om småmaskiner, men de är väl efektiva om man skotar nära. Och kubikkostnaden ökar snabbt ju längre skotar man. Det är ju kubikkostnaden vi har hört som argument för större och större maskiner. Större skördare, skotare och lastbilar.
Jag kan inte göra en kalkyl, och vet inte om kostnader, men försöker lösa kedjan lite tvärtom. 🤓
1 som vanligt brukar man göra:
Större timmerbil och flytt av större maskiner kräver mer bärighet av skogsbilvägen, trafik året runt. Hela vägen renoveras, den största kostnaden är grus, skogsägare som betalar. Om några år mer grus.
2 eller:
Man bygger näheten av landsvägen en bra lanss- och vändplats. Rejäjt med grus, trafik året runt.
De pengarna man har sparat av grus, används grävmaskinarbere. Vägen renoveras, men helt utan, eller minimaliskt med grus. Går att köra med lastbil om frys eller tork. Året runt med bil traktor osv. Billiga traktorvägar i skogen. Går att köra med fyrhjulsdriven bil med.
-Småmaskiner skotar vid traktorvägen. De är väldig bra i terrängen.
-Traktortransport till lanss. En stor vagn, avfjädrad, bredda och höga hjul, tre akslar. Med samma vagn kan man flytta småmaskinerna.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"