Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småmaskiner och ekonomi

22 inlägg 9284 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Småmaskiner och ekonomi

Fixaren1  
#628996 Det är delade meningar om hur ekonomiska små skogsmaskiner är. För de flesta är det nog så att en större del hamnar på stolthetskontot. Väljer det ordet istället för nöjeskonto. För det är ju en stolthet man känner när man sköter sin skog.
Jag har en woodtiger, inte en av de minsta, men rätt så produktiv i förhållande till vad den kostar. Inte en maskin man använder på heltid men alldeles utmärkt för ett aktivt skogsbrukande. Det gäller dock att man utnyttjar sina maskiners fördelar och inte försöker konkurrera med proffsmaskiner. T.ex. tillämpar jag 1:a gallring light. Låt säga att jag har en avdelning som har vuxit ojämnt med 3 zoner i olika behov av gallringstidpunkt. Då kan jag manuellhugga detta så att alla zoner kommer I fas med den zon som är i minst behov av gallring. Jag hugger inte mycket, bara för att komma i fas. Tar bort vargträd och ser till att kronorna har plats i ytterligare några år. Jag behöver inte hugga särskilt breda vägar och kan köra den väg som passar mig och beståndet för minsta möjliga brossling.
Fördelarna är att beståndet får växa till sig i diameter några år ytterligare men framförallt att den framtida kvaliteten blir avsevärt högre vilket gynnar mig ekonomiskt i alla följande led. Väljer jag att ta in en stickvägsgående maskin så har jag inte huggt bort stickvägsnettot, vilket ofta blir fallet när man kör med traktor och huggarvagn. Att snitsla upp stickvägar tar dessutom rätt lång tid.
Huggning och körning betalar sig inte för stunden men den förbättrade kvaliteten och senarelagda gallringen gör det hela till en bra affär. Tycker jag iaf. :-bd



   TS
Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Vardon  
#629002 Jag säger numera, räkna så du får det resultat du vill ha detvär bara en fråga vad man tar med i kalkylen. Ska man se det rent ekonomiskt så sölj skogen och köp aktier.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Vedproducent  
#629007 Ja det är ju det eviga dilemmat om man ska räkna kronor med småskotare. Jag har ju en ny Alstor själv och jag har inte köpt den för att jag tror att jag ska tjäna en massa pengar med den. Men jag trivs i skogen och det blir lite mer variation med det andra jag håller på med. Sen blir det väldigt fint i gallringarna och jag kan köra var som helst när som helst oavsett väder. Men det är en liten maskin och jag har kört precis 100 timmar nu och kört ut det jag gallrat med P:25 an knappt 400 fub gissar jag. Så jämföra skotningskostnaden kan man ju inte göra för då blir det genast tråkigt.
Men det är roligt och jag inbillar mig att jag har ett mycket mer värdefullt bestånd kvar efteråt.

Avatar Fallback

Re: Småmaskiner och ekonomi

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629008 Man kan vara stolt över sitt arbete utan att behöva göra stor investeringar i maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Suneland  
#629026
Mangan skrev:Man kan vara stolt över sitt arbete utan att behöva göra stor investeringar i maskiner.



Absolut! och man kan vänta några år ned att köpa maskiner med.

Hade jag det ekonomiska utrymmet skulle jag absolut köpt en liten maskin och kört så mycket gallring jag kunnat själv :-bd

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629030 Det är ju som sagts en diskussion som kommer upp då och då. Men tycker ofta att det glöms bort att en liten skotare kan nyttjas till mer än "gallring".
Den vi har används också till att göra gårdsträd som fällts, lyfta på ved till vedmaskin, köra ris, köra grus, tippa grus, använda gripskopa till olika saker, dra en liten enradig plog, köra en vattentank. Ja några arbeten vår används till. Lite som gårdstraktorn inte "bara" är en traktor. Vill man så finns det även uppdragsjobb att ta åt sig som bidrar till finansieringen. Med lite flyt tillräckligt så den finansierar sig själv vad gäller inköpet.
Dessutom verkar andrahandsvärde alldeles utmärkt för små maskiner överlag.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

fendt311  
#629070
Vardon skrev:Jag säger numera, räkna så du får det resultat du vill ha detvär bara en fråga vad man tar med i kalkylen. Ska man se det rent ekonomiskt så sölj skogen och köp aktier.

Viktigast är väl att man inte gör en glädjekalkyl.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Suneland  
#629075
Vardon skrev:Viktigast är väl att man inte gör en glädjekalkyl.


Eller att man gör en så man kommer till skott :d =))

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

HannuRöj  
#629487 Intresant ämne, om man har lite breddare synvinkel!
Jag har inga egna erfarenheter om småmaskiner, men de är väl efektiva om man skotar nära. Och kubikkostnaden ökar snabbt ju längre skotar man. Det är ju kubikkostnaden vi har hört som argument för större och större maskiner. Större skördare, skotare och lastbilar.

Jag kan inte göra en kalkyl, och vet inte om kostnader, men försöker lösa kedjan lite tvärtom. 🤓

1 som vanligt brukar man göra:
Större timmerbil och flytt av större maskiner kräver mer bärighet av skogsbilvägen, trafik året runt. Hela vägen renoveras, den största kostnaden är grus, skogsägare som betalar. Om några år mer grus.

2 eller:
Man bygger näheten av landsvägen en bra lanss- och vändplats. Rejäjt med grus, trafik året runt.
De pengarna man har sparat av grus, används grävmaskinarbere. Vägen renoveras, men helt utan, eller minimaliskt med grus. Går att köra med lastbil om frys eller tork. Året runt med bil traktor osv. Billiga traktorvägar i skogen. Går att köra med fyrhjulsdriven bil med.
-Småmaskiner skotar vid traktorvägen. De är väldig bra i terrängen.
-Traktortransport till lanss. En stor vagn, avfjädrad, bredda och höga hjul, tre akslar. Med samma vagn kan man flytta småmaskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629497 Ja hela systemet blir lättjobbat med mindre maskiner. Jag flyttar min med en lite större släpvagn. Men som du säger, skotningsavstånden får inte vara för stora.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Kryssfeldt  
#630361 Som det tidigare skrivits så tycker jag att för att en mindre skogsmaskin ska bli ekonomiskt försvarbar bör den kunna utföra så många saker som möjligt. Kunde någon klurig gubbe/gumma komma på en maskin som kunde gallra, rensa diken, röja m.m. Så skulle den ekonomiska kalkylen blir mer glädjande att läsa.
Synd bara att bygga en sådan maskin verkar nästan omöjligt...🤔

Avatar Fallback

Re: Småmaskiner och ekonomi

hfab  
#630363
Kryssfeldt skrev:Kunde någon klurig gubbe/gumma komma på en maskin som kunde gallra, rensa diken, röja m.m.

Finns det någon maskin som INTE klarar detta?

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Kryssfeldt  
#630371 Inte enligt min mening gallra och rensa diken kan nog de flesta maskiner jag känner till. Men röja med maskin istället för ”manuellt” finns väll ingen maskin som helt gör ännu, men motbevisa mig gärna.

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

HannuRöj  
#630472 Usewood Combi är ganska nära det.
Bakvagnen i Combi är med en hydaulisk teleskopram.
Vore intresant se eller prova hur man röjer med en UW 40 aggregat. 🙂 Och vad är ha -kostnaden jämfört manuellt röjning. Någon som har eller har provat?

Användarvisningsbild

Re: Småmaskiner och ekonomi

Kryssfeldt  
#630548
HannuRöj skrev:Usewood Combi är ganska nära det.
Bakvagnen i Combi är med en hydaulisk teleskopram.
Vore intresant se eller prova hur man röjer med en UW 40 aggregat. 🙂 Och vad är ha -kostnaden jämfört manuellt röjning. Någon som har eller har provat?


Jag har själv inte provkört den men enligt information jag hittat ska den konkurrera ut manuell röjning om det är stamtätt. Det som avskräcker mig med Usewood är hytten då jag sett den på mässor känns den trång och lite smått klaustrofobisk då jag är ca 1,9m lång. Jag skulle gärna prova att montera aggregatet UW40 på en alstor eller kramnman 620 som Jag får plats i.😄

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).