Skotare

Band till Rottne f9 -99

6 inlägg 1660 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Band till Rottne f9 -99

Renghammar  
#627833 Hej alla! köpte en Rottne f9 -99 för några månader sedan för eget skogsbruk! Har lite erfarenheter av skogsmaskiner men min far har bla. kört mini brunett för många år sedan! Nu till frågan! Efter ett galet regnande så behöver jag lägga på band och nu efter att jag köpt 2 par begagnade band av modellen olofsfors ecotrack så visar det sig att man inte kan använda band på denna skotare!! För tight mellan hjul och maskin! Är det någon som har ett tips!?? Måste man köpa nya fälgar med negativt offset?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Band till Rottne f9 -99

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627838 Band bak borde funka. Band fram har jag aldrig sett på nån sån. På min F12 är det olika fälgar fram och bak.

Användarvisningsbild

Re: Band till Rottne f9 -99

Renghammar  
#627843 Tack för ditt svar! fungerar tyvärr inte bak heller! Banden går i boggilådorna ca 25 mm! Jag har 22,5x600 hjul och de är så låga så att det skiljer för lite på höjden med!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Band till Rottne f9 -99

Renghammar  
#627844 Vet du om det finns andra fälgar med ca 40-50 mm negativt offset? Kamske någon annan maskintillverkare! Eller om det fungerar med lantbruksfälgar! De har 12mm centrumskiva istället för 15mm 3500kr istället för 8000kr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Band till Rottne f9 -99

skogsjan695xl  
#627868 Du är säker att banden är till 22,5/600.
Det skilljer på banden om det är till 22,5-24,5 och 26,6.
Kolla i bandens sidostöd. I en ska det finnas en skylt där det står vad det är till.
Bildgooglar man finns flera f9 med band bak.

Användarvisningsbild

Re: Band till Rottne f9 -99

Renghammar  
#627875 Tack skogsjan!! Det visste jag inte! Jag har köpt dem för att passa på mina hjul men vem vet!! Får kolla detta! Tack för tipset 👍 👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).