Skotare

Styrförstärkare ÖSA250

113 inlägg 35043 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625133
Leer skrev:Då är det EHC🙃
På det här kretskortet sitter relä 31,34,35.
1581750990_ce339e1f-a0ee-4a71-8186-0c042a918408.jpeg

Då är vi överens om det...

Vilket serienummer har din maskin så vi kan hitta rätt elkopplingsschema?
Sen enligt det du visat hittills så verkar det som din IPS styrda styrning verkar vara kopplad i efterhand, med tanke på virrvarret med dit-lödda kablar.

Kan du posta en bild på baksidan av EHS kortet tagen så vinkelrätt som möjligt mot kortet.

Och sedan en motsvarande bild på framsidan UTAN relän i socklarna.
Detta för att kunna följa hur kretsarna på kortet är dragna.

Med tanke på IPS-inkopplingen så antar jag att du har proportionell terrängstyrning nu?

Hur manövrerar du terrängstyrningen? Separat proportionell joystick eller kranspaken?

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625149 Jag ska absolut ta lite bilder men dröjer lite för ska vara bortrest en stund.

För att styra terrängstyrningen har jag en fjädrad on/off/on knapp. Den är sedan kopplad till ett eget kretskort i IPS boxen där all justering kan göras.
1581785750_b2a24ff2-53a0-4e55-964c-215d48c2a4dd.png


Har idag fortsatt att försöka koppla in mitt nya kort. Du nämnde i tidigare inlägg följande:
” Utgående från R31 kontakt till terränstyrningsknappar på stolen på #12
Jag har ingen kabel kopplad på plint #12 alls idag och har efter installation av ett ”korrekt” kretskort inte längre någon ström i någon av mina två IPS boxar.
Vet du vilken plint på kopplingslisten som skall skicka ström till vardera IPS box?
Vet du vilken plint i IPS boxen den sedan skall gå in i på vardera box? Tänkte försöka följa kablarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625155
Leer skrev:För att styra terrängstyrningen har jag en fjädrad on/off/on knapp. Den är sedan kopplad till ett eget kretskort i IPS boxen där all justering kan göras.

En on/off knapp kan inte ge någon proportioell styrning via IPS boxen. Det enda du kan ställa med IPS boxen är i så fall hur snabbt styrningen skall gå när dy trycker på on/off knappen.
Var inte skaffa en "katt-skalle" som har två variabla "knappar" och montera den uppoch ned under en armstödet.. Du får du fullt proportionell terrängstyrning via IPS-boxen

Vet du vilken plint på kopplingslisten som skall skicka ström till vardera IPS box?

Eftersom din maskins nuvarand terrängstyrning verkar vara ett hembygge så är det svårt att försöka hjälpa dig utan att ha EXAKT reda hur det gamla var draget.

Vet du vilken plint i IPS boxen den sedan skall gå in i på vardera box? Tänkte försöka följa kablarna.

Vi behöver rita upp allt på ett befintligt elschema.
Väntar fortfarande på din maskins serienummer

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625160
Leer skrev:Jag ska absolut ta lite bilder men dröjer lite för ska vara bortrest en stund.

Behöver en bättre bild med reläna urtagna ur socklarna, så vinkelrätt som möjligt och utan bländning från blixt.
På den här bilden skymmer reläna kretsarna i nedre delen
1581788101_ehc_kort_framsida.jpg

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625199 Hej
Ser på bilden att det är 3 reläer på EHC-kortet.
På mitt finns 4 st. Vad har det fjärde reläet för någon funktion?

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625208
LasseHenrysson skrev:Hej
Ser på bilden att det är 3 reläer på EHC-kortet.
På mitt finns 4 st. Vad har det fjärde reläet för någon funktion?

Bad har du för serienummer på din maskin?
Med 4 relä borde det bara en med serienummer #5xxx
Men det finns några "brytpunkter" med varianter.
Men jag tror det är R33 du menar. Du har väl terrängstyrning via en proportionell "joystick" på en av kranspakspaletterna?
R32 kastar om riktningen på joysticken när man vänder på stolen. R33 känner av stolsensoreläet R31
Svänga stolen så skall både R31 och R33 klicka

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625212 Återkommer i morgon med serienummer.

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625225 Jag har serienummer 3895

   TS
Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625310 Fick lite tid över idag så har nu fått tillbaka strömmen in i IPS boxarna. Den skulle kopplas på #14 på kopplingslisten
Nu går kranen som den ska, det som saknas är nu att få terrängstyrningen att fungera.
Om jag förstod det rätt så ska höger/ vänster signalen från knappen kopplad in på kopplingslistens anslutningar #26 samt #38. Stämmer det?
Både relä 35&34 klickar nu när jag trycker på terrängstyrningsknappen. Men maskinen svänger ej.
Vidare har jag nu två kablar kvar som jag ej vet vart på kopplingslisten de skall vara kopplade.
Försöker med nedan bild förklara vart de går där jag pekar på vardera kabel. Det här är kabelstammen som går vidare sen från stolen till maskinen.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]


Nu har jag ingen kabel kopplad på följande punkter på kopplingslisten av de du nämnt I tidigare inlägg
#12
#30
#32
#34

Har också fått maskinen att gå lustigt. Oavsett om stolscensor är av eller på så går maskinen enbart fram/bakåt genom användande av fotpedal och varvtalsgivare frånkopplad. Maskinen rör sig inte alls på andra sätt.

Här kommer även efterfrågade bilder
$matches[2]
$matches[2]


Gamla kretskortet med lödda kablar
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]


Korrekt kretskort
1581871772_f9dc281b-565c-43b3-83a4-c17052c1399b.jpeg
1581871772_a0f5bbdf-44fa-4877-87db-dc632523dfc4.jpeg
1581871772_c214f888-0d2e-42db-8baa-13a3c8285388.jpeg
1581871772_be4a745e-0925-44ec-9be2-904d6f3aeba7.jpeg


Kopplingslisten
$matches[2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625317 Hej
Min maskin har ni 3611
Mvh
Lassehenrysson

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625318 Hej igen.
Glömde nämna att jag har en kopierad instruktionsbok, men den är tyvärr inte komplett. Det som saknas är hela elsystemet, det finns bara delar av det, och det som finns verkar inte alltid stämma med verkligheten. Försvårar felsökning till viss del 😉

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625322 Hej,
AKKAMAAN har flertalet instruktioner du kan ta del av vi länkar i den här tråden, se de första sidorna. Har fått massor av hjälp hittills. Om något saknas har jag en del i pappersformat jag kan se om jag kan scanna in👍🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

LasseHenrysson  
#625331 Hej
Såg att ditt tillverkningsnummer är lite högre än mitt. Enligt de uppgifter jag har så är min maskin tillverkad 1990. Jag vet inte vilka kompletteringar och ändringar som gjorts under resans gång. Till detta kommer ändringar som gjorts av andra ägare. Se mitt tidigare inlägg om det konstiga tidreläet

Avatar Fallback

Re: Styrförstärkare ÖSA250

AKKAMAAN  
#625332
Leer skrev:Jag har serienummer 3895

Det som hänt din maskin är att tidigare ägare troligen drabbades av "avundsjuka" då man från och med maskinnummer 3904 introducerade proportionell terrängstyrning via utskjutets kattskalle. Har man då nyss köpt maskinnummer 3895 som tillverkades några veckor innan så svär man nog lite granna över att ha missat detta.
1581875778_ehc_kattskalle_utskjut_terraengstyrning.jpg

Antar att man försökt bygga om till proportionell efterhand?

Den skulle kopplas på #14 på kopplingslisten

Korrekt!
Om jag förstod det rätt så ska höger/ vänster signalen från knappen kopplad in på kopplingslistens anslutningar #26 samt #38. Stämmer det?

Enligt schema så har båda knapparna 70 gemensam ingående matning via #12 och utgående matning via #26 och #38.
Korrekt!
Både relä 35&34 klickar nu när jag trycker på terrängstyrningsknappen.

Det är två stycken separata knappar för terrängstyrningen. De skall var för sig aktivera var sitt relä R34 och R35. Reläna ska INTE kunna aktiveras samtidigt, för då kommer inte terrängstyrningsventilsliden kunna flytta sig åt endera hållet. Vad gäller detta så måste det vara nån "överledning" av spänning mellan magnetspolarna på relä R34 och R35 när du trycker på knapparna.

Nu har jag ingen kabel kopplad på följande punkter på kopplingslisten av de du nämnt I tidigare inlägg
#12
#30
#32
#34

#12 är plusmatning från R31 till båda terrängstyrningsknapparna
#32 är plusmatning från huvudplinten i elcentralen Plint #59 via ett par stickkontakter (kabel märktt 45)
#30 skall gå till ena terrängstyrningsventilen och #34 till den andra

Har också fått maskinen att gå lustigt. Oavsett om stolscensor är av eller på så går maskinen enbart fram/bakåt genom användande av fotpedal och varvtalsgivare frånkopplad. Maskinen rör sig inte alls på andra sätt.

Troligen nåt sidofel som uppstått av allt annat som kopplats från och till...
Får ta det separat när du fått till terrängstyrningen
Studera elschemat jag bifogade till
Här en länk till mera info om olika kontakter, nummer, anslutninger mm i elsystemet

Användarvisningsbild

Re: Styrförstärkare ÖSA250

Leer  
#625344 Ja så är det säkert, det satt två små knappar när jag köpte maskinen, likt din bild men dessa var också enbart on/off och var ditlimmade 🙂

Okej då är nog #12 ett problem. Idag får jag matningen ifrån en av stiften på IPS boxen, tror det är A1 alt A7 eller A6 alt A13. Minns inte i vilken ände av kontakten sladden var inkopplad. Den är i sin tur även skarvad och går upp i minispaken.
1581882111_3c034e0a-2bff-4956-a1f4-dead0aed27b4.png

Har du något kopplingsschema för IPS boxarna så man vet vad vardera stift har för funktion?

Gällande relä 34&35 så klickar de inte samtidigt, de klickar var för sig beroende på om jag trycker höger/vänster på terrängstyrningsknappen. Lika är det på IPS boxen, vardera diod lyser var för sig vi vardera tryck vänster/höger.
Så bör vara att jag nu inte har någon signal ner till ventilerna utan dessa är de två kablar jag ej vet vart de skall monteras.
Då ska den signalen alltså komma ut från EHC kortets jag luntar nummer #30&#34?

Kan du förklara funktionen av #32 lite mer? Är det strömförsörjning till EHC kortet?
Jag verkar få all ström till EHC kortet via stolsensorn nu men vet ej vart den går in på EHC kortet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).