Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

49 inlägg 31179 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Larsj  
#566736 Kanon det skall jag göra

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

totte  
#566827 Här är den efterfrågade videon:


Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#566888 Sprang på Åke på Kranman nere i byn i eftermiddag. Så nu har jag beställt en P25:a också.
Så det blir Alstor 840 och P25:an som får sällskap senare i höst.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Larsj  
#566890 Det blir nog en bra kombination.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#566892
källshult skrev:
Larsj skrev:Här kommer min subjektiva uppfattning av min Alstor 840 Pro med Tapio 160 aggregatet.

Maskinen är en av de första 840 maskinerna som kom ut. Den är försedd med "vanliga" spakar till kranen.
När jag nu har kört en till säsong har jag följande synpunkter.

Den går fram på Alstorvis det vill säga nästan över allt. I vinter har jag inte behövt att använda kedjor någon gång och har fått ut granbarkborre timmer, gallringsmassaved och björkved ca 300 m3sk.
Allt är inte hämtat och inmätt ännu.
Komforten är bra och det har varit varmt och skönt i hytten. Driftsäkerheten har varit bra och jag har inte behövt att stå still för reparationer.
Saker som går att förbättra är några småfel här och där t.ex oljeläckage pga lossade kopplingar, värmereglage som inte fungerar och lampor till knappar som inte lyser. Jag hoppas att det kommer att åtgärdas vid nästa service.

När det gäller kranen så är den stark och effektiv. Jag och några till som har provkört upplever den som "nervös". Det är svårt att köra i mjuka svepande tag och det vill gärna bli lite ryckigt. För att reglera det måste jag sänka varvet mycket och då går det lite långsammare.

Här skulle jag vilja ha en fotgas så att det går lätta att reglera varvtalet. Det är min uppfattning att det skulle vara ett stort lyft, i alla fall för mig.

En annan sak som det finns utvecklingspotential i både när det gäller mig och också maskinen är stödbenen. Jag begriper inte att jag inte kan lära mig att ta upp dem. Mitt önskemål är att när de är i backen skall man inte kunna röra maskinen, precis som det är när stolen inte är i sitt rätta läge. Det händer för ofta att de är där de inte skall vara.

Stegmataren är en sak för sig. Första året trodde jag att det skulle hända saker när man tryckte på rätt knapp, men nu har jag lärt mig att så icke är fallet. Aggregatet har sitt eget liv och det är bara att anpassa sig till det. I bland men inte ofta händer det som förväntas men oftast inte. Det kan ju upplevas som charmigt med omväxling, men ibland blir det för mycket.
Inte ens den förträfflige Nicklas Hoflund får det att lyda. Kanske måste det tilltalas på finska. Hur som helst jag har fått mycket gjort med det.

Ett nytt område som jag har provat den senaste veckan är att markbereda med en skopa på kranen. Det gick förvånansvärt bra och jag blev positivt överraskad. Det var i en hjälpplantering och det gick smidigt att ta sig fram mellan de plantor som fanns kvar. Trevligt.

Sammanfattningsvis så är jag mycket positiv till mitt beslut att köpa den här maskinen även om den är hiskeligt dyr, men om jag jämför vad jag skulle gjort i stället så är valet lätt. Det som retar mig mest är dock att när man betalar så mycket inte kan få med en instruktionsbok. Det tycker jag är dåligt

Larsj
det med stödben hade jag också stora problem på min skogsvagn så dom knäcktes. Jag monterat på gränslägesbrytare på stödbenen och kopplade in det på traktorns elsystem för när handbromsen är dragen kan jag inte lägga i växel på traktorn är ju enkelt på nya traktor där det mesta sköts elektriskt. Borde gå att lösa på ALSTOR också

Det där med stödbenen kan du beställa av Alstor. Du kan få maskinen så den inte rör sig med stödbenen nere.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Vedproducent  
#568060


Får se på lite kort och film från Demodagen i väntan på Alstorn.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Kryssfeldt  
#585113
Larsj skrev:Här kommer min subjektiva uppfattning av min Alstor 840 Pro med Tapio 160 aggregatet.

Maskinen är en av de första 840 maskinerna som kom ut. Den är försedd med "vanliga" spakar till kranen.
När jag nu har kört en till säsong har jag följande synpunkter.

Den går fram på Alstorvis det vill säga nästan över allt. I vinter har jag inte behövt att använda kedjor någon gång och har fått ut granbarkborre timmer, gallringsmassaved och björkved ca 300 m3sk.
Allt är inte hämtat och inmätt ännu.
Komforten är bra och det har varit varmt och skönt i hytten. Driftsäkerheten har varit bra och jag har inte behövt att stå still för reparationer.
Saker som går att förbättra är några småfel här och där t.ex oljeläckage pga lossade kopplingar, värmereglage som inte fungerar och lampor till knappar som inte lyser. Jag hoppas att det kommer att åtgärdas vid nästa service.

När det gäller kranen så är den stark och effektiv. Jag och några till som har provkört upplever den som "nervös". Det är svårt att köra i mjuka svepande tag och det vill gärna bli lite ryckigt. För att reglera det måste jag sänka varvet mycket och då går det lite långsammare.

Här skulle jag vilja ha en fotgas så att det går lätta att reglera varvtalet. Det är min uppfattning att det skulle vara ett stort lyft, i alla fall för mig.

En annan sak som det finns utvecklingspotential i både när det gäller mig och också maskinen är stödbenen. Jag begriper inte att jag inte kan lära mig att ta upp dem. Mitt önskemål är att när de är i backen skall man inte kunna röra maskinen, precis som det är när stolen inte är i sitt rätta läge. Det händer för ofta att de är där de inte skall vara.

Stegmataren är en sak för sig. Första året trodde jag att det skulle hända saker när man tryckte på rätt knapp, men nu har jag lärt mig att så icke är fallet. Aggregatet har sitt eget liv och det är bara att anpassa sig till det. I bland men inte ofta händer det som förväntas men oftast inte. Det kan ju upplevas som charmigt med omväxling, men ibland blir det för mycket.
Inte ens den förträfflige Nicklas Hoflund får det att lyda. Kanske måste det tilltalas på finska. Hur som helst jag har fått mycket gjort med det.

Ett nytt område som jag har provat den senaste veckan är att markbereda med en skopa på kranen. Det gick förvånansvärt bra och jag blev positivt överraskad. Det var i en hjälpplantering och det gick smidigt att ta sig fram mellan de plantor som fanns kvar. Trevligt.

Sammanfattningsvis så är jag mycket positiv till mitt beslut att köpa den här maskinen även om den är hiskeligt dyr, men om jag jämför vad jag skulle gjort i stället så är valet lätt. Det som retar mig mest är dock att när man betalar så mycket inte kan få med en instruktionsbok. Det tycker jag är dåligt

Larsj


Hur fungerar maskin för dig nu Larsj?
Och framförallt har problemen med stegmataren fortsatt känns märkligt för mig då Alstor annars enligt mig har god kvalitet på sina maskiner

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Larsj  
#585215 Vi kommer åt gå igenom allt i denna månaden för att fixa till stegmataren. För övrigt är jag tacksam att ha Alstorn i dessa granbarkborras tider, som skotare är den väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Kryssfeldt  
#585242 Ser framemot att få höra om den funkar bättre sen, håller med i kampen mot granbarkborrarna är den ypperlig. Man kanske skulle våga sig på att investera i en Alstor Combi.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Larsj  
#585306 Jag har provat att använda stegmataren till barkborre granar. Det fungerar inte så bra. Granarnas diameter är för grova och tar man några timmerstockar med motorsågen så är de torra kvistarna i toppen för hårda för mitt aggregat. Stegmataren fungerar bäst på färsk förstagallring. Jag har inte ångrat att jag köpt en kombination så köp en du också. Kolla Jobo 50 aggregat det kanske är ett alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Kryssfeldt  
#586058 Okej kanske blir stegmataren starkare om den är byggd som Jobo 50 antar din maskin är utrustad med ett tapio 160. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

mats@gotala.se  
#623283 Vet någon varför Alstor valt stegmatare, vore ju nice med ett vanligt skördeaggregat. Jag antar att det kan ha med vikten att göra och om det vore så skulle man önska en något förstärkt Alstor med rejäla stödben för att klara av det.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Torbjörn Johnsen  
#623294 Det har nog mest med kapaciteten/flödet på hydraulpumpen att göra skulle jag tro?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

mats@gotala.se  
#623313 Såg en video där Kinetic T8H Kombi använde en AM 300 till den maskinen som är snarlik Alstor. Det skördarhuvet väger bara lite mera och tar samma dimensioner så det borde fungera till Alstorn också. Ska fråga återförsäljaren. Tittar just nu runt på det mesta i minikombiväg och Alstorn ser ju trevlgi ut.

Avatar Fallback

Re: Alstor 840 Pro Combi (med Tapio 160)

Norrtälje  
#623428
mats@gotala.se skrev:Såg en video där Kinetic T8H Kombi använde en AM 300 till den maskinen som är snarlik Alstor. Det skördarhuvet väger bara lite mera och tar samma dimensioner så det borde fungera till Alstorn också. Ska fråga återförsäljaren. Tittar just nu runt på det mesta i minikombiväg och Alstorn ser ju trevlgi ut.


Usewood har rullmatat också men det som brukar hävdas är att stegmatat är snabbt nog vs rullmatat och att rullmatat behöver betydligt högre hydraulkapacitet och det betyder större motor och större pump mm, Alstor 300 aggregatet med Hypro 300 processor har som jämförelse en 49hk motor mot både Kranman och Alstor med 24/25hk Kubota diesel och om jag inte missminner så är nästa motorsteg uppåt ett ganska stort sådant då det är hårdare avgaskrav för dessa större dieselmotorer i EU. 25hk diesel är då ungefär vid tröskeln och maskinvikten är likaså uppe nu vid tröskeln på ungefär 2300-2500kg då en naturlig viktgräns landar ungefär där för möjligheten att traila på BE kort. En Malwa 560 Combi som med säkerhet kan dra ett mer riktigt aggregat läser jag väger 5500kg som jämförelse.

Men du får passa på och ställa frågan till Alstor om en specialare till bara dig där du får monterat 49hk 4-cyl diesel och pump från Alstor 300 processorn istället för lilla kubotan så har du tagit höjd för rullmatat och annat skoj :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).