källshult skrev:det med stödben hade jag också stora problem på min skogsvagn så dom knäcktes. Jag monterat på gränslägesbrytare på stödbenen och kopplade in det på traktorns elsystem för när handbromsen är dragen kan jag inte lägga i växel på traktorn är ju enkelt på nya traktor där det mesta sköts elektriskt. Borde gå att lösa på ALSTOR ocksåLarsj skrev:Här kommer min subjektiva uppfattning av min Alstor 840 Pro med Tapio 160 aggregatet.
Maskinen är en av de första 840 maskinerna som kom ut. Den är försedd med "vanliga" spakar till kranen.
När jag nu har kört en till säsong har jag följande synpunkter.
Den går fram på Alstorvis det vill säga nästan över allt. I vinter har jag inte behövt att använda kedjor någon gång och har fått ut granbarkborre timmer, gallringsmassaved och björkved ca 300 m3sk.
Allt är inte hämtat och inmätt ännu.
Komforten är bra och det har varit varmt och skönt i hytten. Driftsäkerheten har varit bra och jag har inte behövt att stå still för reparationer.
Saker som går att förbättra är några småfel här och där t.ex oljeläckage pga lossade kopplingar, värmereglage som inte fungerar och lampor till knappar som inte lyser. Jag hoppas att det kommer att åtgärdas vid nästa service.
När det gäller kranen så är den stark och effektiv. Jag och några till som har provkört upplever den som "nervös". Det är svårt att köra i mjuka svepande tag och det vill gärna bli lite ryckigt. För att reglera det måste jag sänka varvet mycket och då går det lite långsammare.
Här skulle jag vilja ha en fotgas så att det går lätta att reglera varvtalet. Det är min uppfattning att det skulle vara ett stort lyft, i alla fall för mig.
En annan sak som det finns utvecklingspotential i både när det gäller mig och också maskinen är stödbenen. Jag begriper inte att jag inte kan lära mig att ta upp dem. Mitt önskemål är att när de är i backen skall man inte kunna röra maskinen, precis som det är när stolen inte är i sitt rätta läge. Det händer för ofta att de är där de inte skall vara.
Stegmataren är en sak för sig. Första året trodde jag att det skulle hända saker när man tryckte på rätt knapp, men nu har jag lärt mig att så icke är fallet. Aggregatet har sitt eget liv och det är bara att anpassa sig till det. I bland men inte ofta händer det som förväntas men oftast inte. Det kan ju upplevas som charmigt med omväxling, men ibland blir det för mycket.
Inte ens den förträfflige Nicklas Hoflund får det att lyda. Kanske måste det tilltalas på finska. Hur som helst jag har fått mycket gjort med det.
Ett nytt område som jag har provat den senaste veckan är att markbereda med en skopa på kranen. Det gick förvånansvärt bra och jag blev positivt överraskad. Det var i en hjälpplantering och det gick smidigt att ta sig fram mellan de plantor som fanns kvar. Trevligt.
Sammanfattningsvis så är jag mycket positiv till mitt beslut att köpa den här maskinen även om den är hiskeligt dyr, men om jag jämför vad jag skulle gjort i stället så är valet lätt. Det som retar mig mest är dock att när man betalar så mycket inte kan få med en instruktionsbok. Det tycker jag är dåligt
Larsj
Larsj skrev:Här kommer min subjektiva uppfattning av min Alstor 840 Pro med Tapio 160 aggregatet.
Maskinen är en av de första 840 maskinerna som kom ut. Den är försedd med "vanliga" spakar till kranen.
När jag nu har kört en till säsong har jag följande synpunkter.
Den går fram på Alstorvis det vill säga nästan över allt. I vinter har jag inte behövt att använda kedjor någon gång och har fått ut granbarkborre timmer, gallringsmassaved och björkved ca 300 m3sk.
Allt är inte hämtat och inmätt ännu.
Komforten är bra och det har varit varmt och skönt i hytten. Driftsäkerheten har varit bra och jag har inte behövt att stå still för reparationer.
Saker som går att förbättra är några småfel här och där t.ex oljeläckage pga lossade kopplingar, värmereglage som inte fungerar och lampor till knappar som inte lyser. Jag hoppas att det kommer att åtgärdas vid nästa service.
När det gäller kranen så är den stark och effektiv. Jag och några till som har provkört upplever den som "nervös". Det är svårt att köra i mjuka svepande tag och det vill gärna bli lite ryckigt. För att reglera det måste jag sänka varvet mycket och då går det lite långsammare.
Här skulle jag vilja ha en fotgas så att det går lätta att reglera varvtalet. Det är min uppfattning att det skulle vara ett stort lyft, i alla fall för mig.
En annan sak som det finns utvecklingspotential i både när det gäller mig och också maskinen är stödbenen. Jag begriper inte att jag inte kan lära mig att ta upp dem. Mitt önskemål är att när de är i backen skall man inte kunna röra maskinen, precis som det är när stolen inte är i sitt rätta läge. Det händer för ofta att de är där de inte skall vara.
Stegmataren är en sak för sig. Första året trodde jag att det skulle hända saker när man tryckte på rätt knapp, men nu har jag lärt mig att så icke är fallet. Aggregatet har sitt eget liv och det är bara att anpassa sig till det. I bland men inte ofta händer det som förväntas men oftast inte. Det kan ju upplevas som charmigt med omväxling, men ibland blir det för mycket.
Inte ens den förträfflige Nicklas Hoflund får det att lyda. Kanske måste det tilltalas på finska. Hur som helst jag har fått mycket gjort med det.
Ett nytt område som jag har provat den senaste veckan är att markbereda med en skopa på kranen. Det gick förvånansvärt bra och jag blev positivt överraskad. Det var i en hjälpplantering och det gick smidigt att ta sig fram mellan de plantor som fanns kvar. Trevligt.
Sammanfattningsvis så är jag mycket positiv till mitt beslut att köpa den här maskinen även om den är hiskeligt dyr, men om jag jämför vad jag skulle gjort i stället så är valet lätt. Det som retar mig mest är dock att när man betalar så mycket inte kan få med en instruktionsbok. Det tycker jag är dåligt
Larsj
mats@gotala.se skrev:Såg en video där Kinetic T8H Kombi använde en AM 300 till den maskinen som är snarlik Alstor. Det skördarhuvet väger bara lite mera och tar samma dimensioner så det borde fungera till Alstorn också. Ska fråga återförsäljaren. Tittar just nu runt på det mesta i minikombiväg och Alstorn ser ju trevlgi ut.