Avverkning (slutavverkning)

Grov björk

5 inlägg 2882 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grov björk

Mwelander82  
#621721 Hej,
Markfälla en björk på 75cm i diameter, något särskilt att tänka på där?

Jag har aldrig fällt ett så grovt träd tidigare. Har införskaffat ett lite större svärd (20") och kommer göra instick från två håll men undrar om man behöver fler/större kilar eller hur kommer hävarmen att fungera jämfört med träd som har normalstor bas (30cm)?

Jag kan fästa rep högt upp och dra med om det skulle behövas 😊



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Grov björk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621722 Tre kilar kan vara bra, när du slagit in den ena lägger du de två andra på varandra och bankar in dom också. Så skall det gå bra.

Normalstora 30cm? Bor du norröver? :)

Avatar Fallback

Re: Grov björk

Benny Nilsson  
#621740 Gamla björkar i den storleken är inte sällan sjuka. Ta det lugnt och metodiskt. Kolla om sågspånen ser friska ut när du sågar.

Användarvisningsbild

Re: Grov björk

Älgfoderodlare  
#621741
Mwelander82 skrev:Hej,
Markfälla en björk på 75cm i diameter, något särskilt att tänka på där?

Jag har aldrig fällt ett så grovt träd tidigare. Har införskaffat ett lite större svärd (20") och kommer göra instick från två håll men undrar om man behöver fler/större kilar eller hur kommer hävarmen att fungera jämfört med träd som har normalstor bas (30cm)?

Jag kan fästa rep högt upp och dra med om det skulle behövas 😊


Tog ner en på 71 cm för några år sedan. Viktigast då var ju att kolla in grenstorleken o beräkna åt vilket håll man hade störst "viktpåverkan" av fällriktningen. Därefter fäster man ev. rep för att rikta fällningen o därmed fällskäret.

Användarvisningsbild

Re: Grov björk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621757
Mangan skrev:Tre kilar kan vara bra, när du slagit in den ena lägger du de två andra på varandra och bankar in dom också. Så skall det gå bra.

Det kan också vara bra att ha lite jord eller spån mellan kilarna. Det ökar friktionen mellan dem och minskar risken att någon hoppar ur.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).