Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur få ut vindfällen

20 inlägg 6007 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621300 Det går inte med vilken bortklemad ridhäst som helst heller. =))

Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

Vardon  
#621312 Vinsch på ena traktorn och eventuellt kombinera med en äldre griplastarkärra om du vill hålla nere budgeten.

Köp en solosåg och såga eget plank och låt resten ligga. Är vad jag hade gjort. Med tiden lär du dig var kärran kommer fram och kan hoppa över ett steg.

Det är så jag hade gjort med begränsad budget.

Problemet blir att fler maskiner kostar, köper du en järnhäst ska den transporteras, ska starta när den behöver och tar plats den med

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

skogaliten  
#621362
Skogsola skrev:Hur funkar hästar i blöta? Har för mig att de inte alls gillar att bli blöta om fötterna.

Tja, det beror på vad vi menar med blöta, och hur man tänker ta ut timret.

Generellt sett, så är hästen lättare än de flesta maskiner, och fördelar tyngd på ett helt annat sätt än traktor/maskinskotare, och om man lunnar t.ex. stock för stock, eller med lätta lass på timmerkälke, och vi pratar blöt mark, snarare än mer eller mindre bottenlös blötmyr, så kan kan köra med häst, där det är omöjligt för vilken maskin som helst att komma fram.
Ofta är häst ett mycket bra val i stenig terräng, om man ska hämta hem vindfällen. Man lunnar ut stockarna de där 50-100 metrarna i de slingor som behövs för att komma runt stenblock och/eller surhål.

Pratar vi istället för lätta lass, ett par med hästar framför en griplastarvagn, så blir det lite tyngre, men fortfarande så kan man "slingra sig fram" lite enklare än med de flesta maskiner.

Men hästköraren måste såklart titta på objektet först.

Hästarna skiter fullständigt i om de blir blöta om fötterna, däremot så får de ju inte riskera att sjunka ner så de fastnar.
Vi pratar arbetshästar här...

Avatar Fallback

Re: Hur få ut vindfällen

skogaliten  
#621365
Torrgranen skrev:
skogaliten skrev:Kanske hyra in ett hästekipage? Alltså riktigt levande häst. Det finns hästkörare runt om i Sverige.


Har ju folk med hästar i närheten, men antar att det behövs lite utrustning förutom själva hästen?


Det finns hästentreprenörer som har som levebröd att köra med häst, och så finns det en del folk som huvudsakligen kör åt sig själva i skogen, men som tar uppdrag ibland.

Prova att kolla runt Sveriges Hästkörares entreprenörslista, http://www.hastkorare.se/, där kanske finns någon nära dig att prata med. Men det finns många fler som kör häst i skogen än på den listan, så prova också att googla på lämpligt fiffigt sätt.

Att köra häst i skogsbruket kräver tränad häst, kunnig kusk, utrustning och omdöme. Man kan liksom inte ta närmsta häst, och tro att man kan dra ut något ur skogen bara sådär.

Tar man uppdrag, oavsett det är med häst eller maskin, så bör man ha de kunskaper som krävs och alla papper i ordning (t.ex. försäkring som gäller). Det blir så dumt om något går fel annars...

Användarvisningsbild

Re: Hur få ut vindfällen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621367
Vardon skrev:... ska starta när den behöver ...

Järnhästar har Hondamotorer, startar alltid på först rycket :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).