Avverkning (slutavverkning)

Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

95 inlägg 29034 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

karhuerik  
#620291 Hej!
Jag har en bekant jag hjälper med skogsbruket, denne har nyligen fått en nycklbiotop på ca35ha registrerad på sin fastighet i samband med att han skickade in en avverkningsanmälan på samma område.
Han äger ca 900ha och har drygt 6%av arealen målklassad som NO och bedriver i övrigt ett ansvarsfullt skogsbruk.
Svaret från SS´s chef i Jämtland är att:
-Staten inte är skyldig att ersätta nyckelbiotoper.
-Markägaren kan begära omprövning av nycklbiotopsbeslutet, men har ytters liten chans att få beslutet omprövat.
-Markägaren kan ansökan om reservatsbildning från LST/Naturvårdsverket men med tanke på att de har ett stort antal pågående reservatsbildningar som de inte haft råd att lösa in än så känns det som en liten chans att de skulle vilja bilda reservat osv ersätta markägaren för intrånget.
Det rör sig om ca 10 000m3sk vilket skulle ge ett netto efter avverkningen på 3-3,5´´kr.
Som det är nu kan markägaren inte belåna eller sälja fastigheten till marknadsmässig pris.

Är det någon som har något tips- förslag-råd om hur jag kan hjälpa markägaren att gå vidare?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop- Förtvivlan!!!

TrioBrake  
#620293 Total anarki?

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop- Förtvivlan!!!

karhuerik  
#620296 Ja, som Ryssland kring 1917.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop- Förtvivlan!!!

Rohdin  
#620298 Det är ju i sig inte olagligt att avverka nyckelbiotoper.
Problem är ju att få till avsättning av virket.
Mindre by såg, göra ved.

Det brukar på skynda att en nyckelbiotop blir områdesskydd/ersättning skyldigt om man förklara att man tänker göra detta med nyckelbiotopen.

Men steg 1 kan vara inom nyckelbiotopbedömning finns det 3 "nivåer".
Man kan som du säger överklaga beslutet då kommer skogsstyrelsen skicka ditt personal från annat distrikt.
Överklaga man ännu en gång har dom en "special" enhet som om jag inte minns fel utgår från Jönköping (kan minnas fel).

Detta gjorde en markägare som gjorde affären med tidigare arbetsgivare till mig.
Resultatet blev att nyckelbiotop iallafall minskade med 40-50%.
Men risken är /finns ju även att det går att andra hålet.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Norrtälje  
#620329 Nyckelbiotop är ett informellt skydd, vi hade en färsk tråd häromveckan som denna med samma frågeställning skulle kunna införlivas i här Registrering av nyckelbiotop

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620352 Begär samråd och medla att ni tänker avverka nyckelbiotopen, då får du ut skogsstyrelsen att titta och bedöma om din bekant kan avverka delar av nyckelbiotopen.

Är det mer än 10% (som man ska tåla i generell hänsyn) som din bekant inte får avverka, är dom skyldiga att ersätta markägaren.
Då får ni i alla fall reda på om det är tillräckliga naturvärde för att bilda någon typ av skydd, och skulle det inte vara det har du eventuellt fått bra argument för en omprövning av delar av nyckelbiotopen.

Tyvärr kan det vara lite besvärligt att sälja virket från en nyckelbiotop, framför allt när det rör sig om så stora volymer.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#620353 Gallra bort det som ställt till detta i omgångar...

Sälja virket är inget problem, prata med en likasinnad och lägg virket i hans välta..
Gör detta några gånger så är saken biff.

Har själv skickat på detta sättet...
Eller gör en avverkning på ett annat bestånd och lägg dit virke, ingen som har en aning...

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620355 En flink virkesköpare dribblar lite med koordinaterna i traktdirektivet.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Norrtälje  
#620403
vinterrojarn skrev:Gallra bort det som ställt till detta i omgångar...


Skogsstyrelsen lägger en hand över skogen genom att märka med nyckelbiotop, ett syfte är att få dialog med markägaren så han blir införstådd med naturvärdena de har hittat osv, nyckeln vi kom fram till i andra tråden verkar bottna i att alltid anmäla för samråd först så har man torrare på fötterna juridiskt och det kan sen skickas både hit och dit såklart men att inte samråda innan man går in är direkt olagligt så det vill jag avråda från.

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620405 Framför allt när det rör sig om 35 Ha och 10 000 m3sk börjar det bli lite svårt att dölja och trolla bort.

Användarvisningsbild

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Mellberg  
#620409 Ta kontakt med LRF om skogsägaren är medlem där, ev. din skogsägarförening. Har ni annan virkesköpare, vad kan den bidra med? Detta handlar om juridik och hur skogsstyrelsen i Jämtland agerar i dessa frågor.

Nyckelbiotopsinventeringen skulle ju pausas i detta område och generellt skulle inga nya nyckelbiotoper registreras i samband med hyggesanmälningar. Men jag kanske minns fel :mrgreen:

Sen har vi en utredning som skall stärka äganderätten, så hav hopp. Samtidigt föreslår skogsstyrelsen åtgärder som skall öka tillväxten i våra skogar med 20 % fram till ??? Någon som minns :d

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

Avslutat-02  
#620418
Norrtälje skrev:
vinterrojarn skrev:Gallra bort det som ställt till detta i omgångar...


Skogsstyrelsen lägger en hand över skogen genom att märka med nyckelbiotop, ett syfte är att få dialog med markägaren så han blir införstådd med naturvärdena de har hittat osv, nyckeln vi kom fram till i andra tråden verkar bottna i att alltid anmäla för samråd först så har man torrare på fötterna juridiskt och det kan sen skickas både hit och dit såklart men att inte samråda innan man går in är direkt olagligt så det vill jag avråda från.



Det är bara att samråda, innan gallring och sedan låta maskinerna såg bort skiten...

Mera krångel,japp hänvisa till att SS inte skulle ha flera nyckelbiotoper i området...
Alltså så har tjänstemannen agerat emot ett myndighetsbeslut, vilket är illegalt.
Har man inom myndigheten beslutat annorlunda än vad tjänstemannen tagit i beslut är beslutet fattat så att överklagandet med stor sannolikhet kommer riva upp beslutet.

Annars när det rör sig om så mycket virke,så kan man "ta" bötesbeloppet för att visa myndigheten att nog är nog...

Tänk på en sak till, även om SS skulle vilja så är det inte bara för denna myndighet att "döma" dig till böter eller annat.
De måste ha bevis och bevisbördan ligger fortfarande hos dem, annars blir det högst en avgift... Polisen är enda myndighet med detta mandat, och SS måste vänd sig dit för att få stöd i frågan... De tar sällan upp detta för de hinner inte.... Åklagarna inom miljömål hinner inte med, så har dessutom en tjänsteman gått emot ett myndighetsbeslut så är det redan färdigt...

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

isteskog  
#620426 Beslutet om nyckelbiotop kanske är tagit under 2019, då gällde gamla reglerna.
Samråd och efteråt förändring av nyckelbiotopens karaktär kan ge böter. Icke att rekommendera!

Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

karhuerik  
#620431
jl skrev:Begär samråd och medla att ni tänker avverka nyckelbiotopen, då får du ut skogsstyrelsen att titta och bedöma om din bekant kan avverka delar av nyckelbiotopen.

Är det mer än 10% (som man ska tåla i generell hänsyn) som din bekant inte får avverka, är dom skyldiga att ersätta markägaren.
Då får ni i alla fall reda på om det är tillräckliga naturvärde för att bilda någon typ av skydd, och skulle det inte vara det har du eventuellt fått bra argument för en omprövning av delar av nyckelbiotopen.

Tyvärr kan det vara lite besvärligt att sälja virket från en nyckelbiotop, framför allt när det rör sig om så stora volymer.


Enligt SS regionchef så är de INTE skyldiga att ersätta nyckelbiotoper.
Markägaren får avverka( vilket inte är möjligt, vad skall denne göra med allt virke...)men ingen seriös aktör kan köpa något virke.
Biotopskydd bildas inte på större ytor än 20ha enl. SS.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyckelbiotop - Förtvivlan!!!

karhuerik  
#620433
vinterrojarn skrev:Gallra bort det som ställt till detta i omgångar...

Sälja virket är inget problem, prata med en likasinnad och lägg virket i hans välta..
Gör detta några gånger så är saken biff.

Har själv skickat på detta sättet...
Eller gör en avverkning på ett annat bestånd och lägg dit virke, ingen som har en aning...


Drygt 8000m3f är lite väl mkt att dribbla bort...
Egentligen så är jag inte ute efter att "lösa" problemet tillfälligt, utan jag vill fortfarande ha nån sorts tilltro på staten och att de inte beslagtar mark utan att ersätta den.

Med de nya bedömningskriterierna så är det inte arter som bedöms utan strukturer. Enl SS chef så kan de i stort sett göra nyckelbiotop av all odikad, ogallrad (plockhuggen undantagen) granskog mellan Östersund och Borgafjäll...
Senast redigerad av karhuerik ons 22 jan 2020, 09:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).