mån 20 jan 2020, 07:33#620007
"I Sverige regleras handeln med utsläppsrätter av lagen (2004:1199) om handel med utsläppsrätter och förordningen (2004:1205) om handel med utsläppsrätter. [1][2]
Länsstyrelsen är tillståndsmyndighet.[3] Naturvårdsverket är den myndighet som planerar, utreder och prövar frågor om tilldelning av utsläppsrätter. Naturvårdsverket har också tillsynsansvaret. När det gäller flygverksamhet ska Naturvårdsverket samråda med Transportstyrelsen.[3]
Ansökan om tilldelning får göras hos Naturvårdsverket av behörig firmatecknare.[4]
De nationella utsläppsregistren ersätts 2013-01-01 av ett nytt unionsregister på EU-nivå. Reglerna kring rapportering av flygutsläpp blir tydligare och omfattar inte bara EU-länder utan samtliga länder inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Det blir också tydligare att det är endast sådana utsläpp av koldioxid, dikväveoxid och perfluorkolväten som är tillståndspliktiga enligt lagen om handel med utsläppsrätter som inte får omfattas av andra villkor för att begränsa utsläppen.[5] Syftet är att utsläppen inte ska ingå i två system för begränsningar samtidigt.
Kritik Redigera
Kritik har riktats mot systemet med utsläppsrätter. Kritikerna menar att priset på utsläppsrätter har blivit för lågt och därmed har incitamenten, för de företag som omfattas av systemet, att minska sina utsläpp försvunnit. En av anledningen till att priset på utsläppsrätter är lågt är att en omröstning i EU under våren 2013 beslutade att inte begränsa antalet utsläppsrätter i systemet. Vidare är det oklart vilken total effekt utsläppsrätterna kommer att få på utsläppsminskningen vilket visar sig först i efterhand.
Ibland används utsläppsrätter som instrument för klimatkompensation av de som ej omfattas av lagen om utsläppshandel. Exempelvis organisationer eller företag som vill bli klimatneutrala eller privatpersoner som vill kompensera för sina utsläpp."
Varför skulle detta vara en sådan bra idé att ingen annan ens har funderat på detta?
Låt den där bollen rulla över någon annan...