Jakt och Fiske

Jaktarrende sökes Östergötland

30 inlägg 7146 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#584822 Jag och min sambo söker ett mindre arrende för jakt (70-100 ha). 26 år gamla och jobbar i vården båda två.
Jagar i dagsläget tillsammans med ett jaktlag men en bit bort från där vi bor därför söker vi nu ett mindre arrende i Östergötland med omnejd (gärna ca 1 timme från Linköping).
Vi är ute efter ett långvarigt och givande samarbete med viltvård och förvaltning i fokus


Senast redigerad av David93 mån 02 sep 2019, 10:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Jakt hos Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584826
David93 skrev:Vi är ute efter ett långvarigt och givande samarbete med viltvård mer än att fälla vilt.


Jag tror många markägare föredrar att ni fäller vilt. Vad har ni för tankar kring rovdjursjakt (räv, tex)?

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#584840 Predatorjakt ingår ju i viltvården, skulle kanske skrivit på ett annat sätt. Det primära är att förvalta stammarna rätt och inte bara skjuta vilket djur som helst 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619142
David93 skrev:Det primära är att förvalta stammarna rätt och inte bara skjuta vilket djur som helst 🙂


Så ni söker ett viltmatningsarrende? ;)

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619153
Mangan skrev:
David93 skrev:Det primära är att förvalta stammarna rätt och inte bara skjuta vilket djur som helst 🙂


Så ni söker ett viltmatningsarrende? ;)


Vet jag inte ens vad det är, men det verkar va många lustiga människor just här som tror att jakt är att kasta ut mat o sitta still o skjuta allt man ser? Du verkar vara en av dom. Låt oss som faktiskt brinner för jakt och vilt göra vår grej, så kan du kommentera dumma saker nån annanstans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

tallen100  
#619154 Ja det finns många olika personer här med olika uppfattningar om det mesta, du har nyss träffat på en som är ganska lättstött om han inte får de svar han önskar sej själv, så det är lite egendomligt att han inte bemöter andra som han själv vill bli bemött :wink:
Senast redigerad av tallen100 ons 15 jan 2020, 17:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619155 Är det din inställing till potentiella arrendegivare, så tror jag det kan bli svårt att få något arrende. Många markägare ser att man inte skjuter rovdjur, tex. Vill du verkligen "göra din grej", så är det nog köp av egen mark som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619157
Mangan skrev:Är det din inställing till potentiella arrendegivare, så tror jag det kan bli svårt att få något arrende. Många markägare ser att man inte skjuter rovdjur, tex. Vill du verkligen "göra din grej", så är det nog köp av egen mark som gäller.

Om en markägare har såna förutfattade meningar och larvar sådär så är jag ändå inte intresserad. Sen har jag aldrig hört talas om att inte skjuta predatorer, inte där jag jagat iallafall, och om en markägare nu vill ha massa predatorer på marken så känns det som att jägaren är överflödig? Att inte skjuta räv låter helt orimligt enligt mig. Du skrev ju själv om det lite högre upp i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619158
tallen100 skrev:Ja det finns många olika personer här med olika uppfattningar om det mesta, du har nyss träffat på en som är ganska lättstött om han inte får de svar han önskar sej själv, så det är lite egendomligt att han inte bemöter andra som han själv vill bli bemött :wink:


Verkligen. Tycker väl det är roligare att förstöra för andra istället :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619160
David93 skrev:Om en markägare har såna förutfattade meningar och larvar sådär så är jag ändå inte intresserad. Sen har jag aldrig hört talas om att inte skjuta predatorer, inte där jag jagat iallafall, och om en markägare nu vill ha massa predatorer på marken så känns det som att jägaren är överflödig? Att inte skjuta räv låter helt orimligt enligt mig. Du skrev ju själv om det lite högre upp i tråden.


Ja, det finns ju folk här på Skogsforum tex som sagt att de inte tillåter jakt av bland annat äv. Har även hört det av grannar. De anser att det finns för mycket vilt som det är.

Men visst, om du tycker det är trams och larv så är det ju ärligt av dig att säga det när du letar efter arrende.

Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

tallen100  
#619162 Inte konstigt att vissa har problem att få jägare till sina marker :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

rokon  
#619165
David93 skrev:
Mangan skrev:Är det din inställing till potentiella arrendegivare, så tror jag det kan bli svårt att få något arrende. Många markägare ser att man inte skjuter rovdjur, tex. Vill du verkligen "göra din grej", så är det nog köp av egen mark som gäller.

Om en markägare har såna förutfattade meningar och larvar sådär så är jag ändå inte intresserad. Sen har jag aldrig hört talas om att inte skjuta predatorer, inte där jag jagat iallafall, och om en markägare nu vill ha massa predatorer på marken så känns det som att jägaren är överflödig? Att inte skjuta räv låter helt orimligt enligt mig. Du skrev ju själv om det lite högre upp i tråden.

Hej hoppar in lite här i tråden, jag har inga jaktmarker att erbjuda dig för jag finns med mina marker i Norrbotten, men jag hoppas det löser sig för dig så att du kan jaga.
Jag vill främst förklara för dig varför man kan vilja hålla räv på sina marker och det är om man har nyplanterade områden då sorken kan gå hårt åt rötterna på plantorna och då är det bra att räven finns där och jagar. Det kanske kan röra sig om vissa år när plantorna är små, då går ju det att skriva in i avtalet för de åren.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619167
Mangan skrev:
David93 skrev:Om en markägare har såna förutfattade meningar och larvar sådär så är jag ändå inte intresserad. Sen har jag aldrig hört talas om att inte skjuta predatorer, inte där jag jagat iallafall, och om en markägare nu vill ha massa predatorer på marken så känns det som att jägaren är överflödig? Att inte skjuta räv låter helt orimligt enligt mig. Du skrev ju själv om det lite högre upp i tråden.


Ja, det finns ju folk här på Skogsforum tex som sagt att de inte tillåter jakt av bland annat äv. Har även hört det av grannar. De anser att det finns för mycket vilt som det är.

Men visst, om du tycker det är trams och larv så är det ju ärligt av dig att säga det när du letar efter arrende.



Trams o trams, men definitivt orimligt att man ska skjuta rådjur men sen låta räv vara, då har man inte många rådjur kvar efter ett tag med tanke på hur mycket kid räv faktiskt tar. Tycker mest det låter konstigt och inte hört det innan bara

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

David93  
#619168
rokon skrev:
David93 skrev:
Mangan skrev:Är det din inställing till potentiella arrendegivare, så tror jag det kan bli svårt att få något arrende. Många markägare ser att man inte skjuter rovdjur, tex. Vill du verkligen "göra din grej", så är det nog köp av egen mark som gäller.

Om en markägare har såna förutfattade meningar och larvar sådär så är jag ändå inte intresserad. Sen har jag aldrig hört talas om att inte skjuta predatorer, inte där jag jagat iallafall, och om en markägare nu vill ha massa predatorer på marken så känns det som att jägaren är överflödig? Att inte skjuta räv låter helt orimligt enligt mig. Du skrev ju själv om det lite högre upp i tråden.

Hej hoppar in lite här i tråden, jag har inga jaktmarker att erbjuda dig för jag finns med mina marker i Norrbotten, men jag hoppas det löser sig för dig så att du kan jaga.
Jag vill främst förklara för dig varför man kan vilja hålla räv på sina marker och det är om man har nyplanterade områden då sorken kan gå hårt åt rötterna på plantorna och då är det bra att räven finns där och jagar. Det kanske kan röra sig om vissa år när plantorna är små, då går ju det att skriva in i avtalet för de åren.
Lycka till!


Absolut, men då har man ju en plan och en tanke bakom det. Men här lät det mer som att man förbjöd predatorjakt totalt, vilket bara låter konstigt tycker jag :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jaktarrende sökes Östergötland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619169
David93 skrev:
Trams o trams, men definitivt orimligt att man ska skjuta rådjur men sen låta räv vara, då har man inte många rådjur kvar efter ett tag med tanke på hur mycket kid räv faktiskt tar. Tycker mest det låter konstigt och inte hört det innan bara


Jo, men det är ju därför man tar in jägare, för att man har för många djur.

Du har kanske inte tänkt på betesskadorna de orsakar på skogen varje år? Vi har ju en explosionsartad ökning av rådjur, kronhjort, älg och vildsvin i det här landet. VIldsvinen är väl inte det stora problemet för skogsägare, men de är det för lantbrukare. Kronhjorten orskar väldigt tråkiga skador på medelålders granskog, tex.

Så mycket räv och lodjur har vi inte här så att de orkar äta upp särskilt många hjortdjur, men något hjälper de till när jägarna inte hinner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).