Logistik, Transport

Problem med bärigheten - dåligt före i skogen?

23 inlägg 8628 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med bärigheten - dåligt före i skogen?

Torbjörn Johnsen  
#618946 Det är ju inte mycket till vinter i år. I alla fall inte i Götaland eller stora delar av Svealand. Även Norrlandskusten såg ut att vara snöfri när meteorologen visade snödjupskartan på TV igår. Dessutom har det regnat en hel del tidigare i höst/vinter vilket ju borde innebära en sak: Dåligt före i skogen och problem med bärigheten både på vägarna och i terrängen. Så verkar det i alla fall att döma av detta inslag i SVT Dalarna i går:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalar ... an-vanligt

Hur ser det ut på era breddgrader? Går det att köra ut virke på vägarna? Går det att skota utan allt för djupa hjulspår?

TS

Re: Problem med bärigheten - dåligt före i skogen?

isteskog  
#618948 I södra Hälsingland var det tjällossning förra veckan. Här har några kallnätter gjort det möjligt att transportera virke från vägarna. I skogen finns ingen tjäle alls!

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618949 Här i Dalarna där jag bor, norr om Borlänge, så är det väldigt mjukt. Går bra köra ut men banden måste vara på och på mjukare delar av marken så går det inte alls egentligen.
Dessutom så känner m a hur det gungar på en del ställen, så vattensjukt är det.
Ett annat exempel är att du med handkraft kan välta tunnare tallar, så löst i marken.

Användarvisningsbild

Vardon  
#618984 Får egoistiskt säga att det passar mig bra då jag ändå inte kan vara i skogen än men blött är det..samtidigt lite skönt att grundvattnet fyller på

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618985 Här i norra Lappland är det ganska mjukt på myren jag gör iordning till vinterväg.
Jag trampade med snöskotern där i mitten av november och har sedan plogat efter snöfall
men det är mjukt där ännu pga mild vinter.
Vi har ca -7° och i grannbyarna nära -20° så det är hyfsat milt här.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618986 Där granplantorna torkade bort i somras, står det nu regnvatten och dränker dem... 👍 Traktorn står still, jag promerar ut i skogen med ryggsäck.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#618993 Har det ungefär som Isteskog, även om jag håller till några mil närmare kusten. Håller på att göra klart en gallring på ungefär en hektar och hade det inte varit för att det bara var några träd kvar hade jag väl väntat tills det blev kallare - om det nu blir det...för tjäle finns det ingen i alla fall.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619008 Jag har också en gallring på ca 1 ha som är kanske 80% klar nu. Men hoppas hinna klart innan nästa gång det blir några minusgrader. Och blir det inte det, så får jag väl risa som f-n och använda massaveden att köra på.,

80-90  
#619010 Totalt hopplöst i vinter !!! E illa tvungen å bruka atv å lunna fram träd för träd !!! Hopplöst å få gjort nått vettigt i skogen denna vinter 😩

Avslutat-02  
#619011 Tycker det går jättebra...röjt ca 45 ha sedan innan jul... Inga problem.
Får gärna fortsätta...

80-90  
vinterrojarn skrev:Tycker det går jättebra...röjt ca 45 ha sedan innan jul... Inga problem.
Får gärna fortsätta...

Jo tack för den :((

Amatörhuggare 62  
#619016 Ja nu frestar det byvägarna.
Med allt Bbg virke.

Såg Svanar som flög norrut.
Änder i bäcken.
Å snödroppar redan.

Upp och ned,precis.
Men 1971 var d något liknande.

Avslutat-02  
80-90 skrev:
vinterrojarn skrev:Tycker det går jättebra...röjt ca 45 ha sedan innan jul... Inga problem.
Får gärna fortsätta...

Jo tack för den :((

Menade inget illa, men den enes bröd den andres död.... :mrgreen:
Hoppas det fryser på åt er som kör i skogen.
Vägarna får gärna frysa på...gör inget om det blir ca -5-10 grader... Bara snön håller sig väck.

skogsbonne  
#619026 Jobbar på sågverk och där är det tomt på virke som ska mätas för lastbilarna kan inte köra speciellt mycket, skogsmaskinerna har gått på dom posterna som ska avverkas på tjällossningen.

Fortsätter det såhär kommer det inte bli roligt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).