Skotare

810E

32 inlägg 9705 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Thunborg  
#40696
Skog skrev:Ja sist jag körde Elepfant orkade den då med en Hsp 0.40 med timmer ivarje fall, men kan nog hända att både Cranab & JD kran i samma storlek har lite mera i lyftstyrka, men de är väll 1 m kortare med.

Jo då Thunborg, nästa storlek neråt på grip blir väll å knycka "farmors" sockertång i sockerskålen :lol:
Nä maskinjäv........ 810:an går väl annars skapligt på rätt körning.
Men de är då stenålder att ha kran på maskindelen, tycker jag :)

Har farmor sockertången på sockerskålen eller :?: Nej den skulle vippa :roll:

Rottne skotare
Användarvisningsbild
GremoNiclas  
#40712
Simba skrev:De ska ju gå att få en annan växellåda som tillval till E-modellerna,en "Vario Speed" så man ska kunna växla under gång. :D
Nån som har nån aning hur det är gjort :?:


JD har nog snokat hos Gremo :)
Måste vara något liknande som Gremo har på 1350 skotarn.
Gremo var före JD... 8)

http://www.gremo.se/?ID=SKOTARE1350VT&sLang=sv-se

Användarvisningsbild

Re: 810E

GremoNiclas  
#60959 Satt och kikade i skörden av broschyrer från Elmia och konstaterar att JD:s E-skotare besitter en hel del järn(skrot?).
810:an väger från 12950kg och lastar 9ton.
1010:an 8wd väger från 16500kg och lastar 11 ton. Väger 5,5 ton mer än den lastar. :shock:
1110:an från 17300kg och lastar 12 ton.

Uselt lastindex alltså. Inte godkänt i mina ögon. :???:

Valmets nya 901TX vägde ju skapligt också. Ca 17 ton. En 911.4 ca 17,3 ton.
Allt enligt broschyruppgifter alltså. Kanske får ta siffrorna med en skopa salt. De väger väll ännu mer :D

Avatar Fallback

Re: 810E

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60972 Instämmer helt i detta resonemang,var själv lite "sugen" på en 1010E men gick nog om sen jag läste vikten,detta med 24 tums däcken.
Enligt viktindex skulle 810E vara bäst (lr minst dålig) av dom,men misstänker att dom vägt en kraftigt "strippad" version för att komma under 13 ton.
Kanske dags att skrota samarbetet med NAF och börja om från ruta 1 :?:

Avatar Fallback

Re: 810E

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60976 Att maskinerna blivit så tunga nu beror nog snarare på att det är verkliga siffror nu och inga fantasivikter som förut. Tror nog ingen maskin vägt som det stått i broshyren förut....

Användarvisningsbild

Re: 810E

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61054 Vet inte om det bara var jag som tänkte på det med om ni kollade på 810;an som stog i john deeres monter så var det ett frontblad...? så nu är min fråga varför i allsindar har man frontblad på en sådan liten skotare för som i stort sett bara går i gallring?

Avatar Fallback

Re: 810E

grotförare  
#61055 aa jag stog också å kolla på de å fundera vad i helveteska man ha de till på den lilla maskin. den blir juh genast tyngre den lillen..

Avatar Fallback

Re: 810E

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61097 skotta snö :lol:

Användarvisningsbild

Re: 810E

Skog  
#61116 Vad ska man överhuvudtaget ha en 810;a till :lol:

Användarvisningsbild

Re: 810E

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61145 Därför att det är manligt med frontblad! :D

Avatar Fallback

Re: 810E

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61207 På 1710an äre perfekt att ha till ex vägsladd/hyvel,skotta bort snökanter,schakta bort busk från ett igenväxt avlägg,domkraft mm.Är inga problem att lyfta upp hela traktor delen.Men att släpa på ett i gallring är nog ingen hit!

Användarvisningsbild

Re: 810E

stegmaster  
#61224 En fråga från en okunnig om detta?
Hur kan en skotare väga nästan 13t (810e) bara lasta 9t. :surp:
Min traktor och huggarvagn väger ca 5200kg(traktor3300+vagn 1900) tilsammans, och kan ochså lasta 9t. :???:
Nu används ju en huggarvagn mindre en en skotare, fast min e nu 10 år och gått med fulla lass hela tiden,och den håller fortfarande(laster ca 7fkb), kranen har even en fortid som skördare (et tapio stegmater agg.), men inga sprickar an. :grin:
Tycker det e konstigt att en så tung skotare inte kan lasta mer enn en huggarvagn?

Användarvisningsbild

Re: 810E

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61256 En liten skillnad är väl att man på en 9tons skotare lastar 9m3 massaved...en 9tons huggarvagn lastar "bara" 7m3.
Men jag håller ändå med om att skotarna lastar alldeles för lite i förhållande till vikt 😡

Användarvisningsbild

Re: 810E

Pidden  
#61539 JDs 1010 kan nog bli intressant med 24,5 och 8 hjul, men är det tvunget att ha snurrhytt på'n. Jag vill nog hellre ha fast hytt på den, eftersom den känns som en gallringsmaskin så.. blir ju ett jäkla snurrande på'n och inne i en 1a-gallring är det väl inte så uppskattat?? :surp: eller?? :-? ,

Avatar Fallback

Re: 810E

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61573
Pidden skrev:JDs 1010 kan nog bli intressant med 24,5 och 8 hjul, men är det tvunget att ha snurrhytt på'n. Jag vill nog hellre ha fast hytt på den, eftersom den känns som en gallringsmaskin så.. blir ju ett jäkla snurrande på'n och inne i en 1a-gallring är det väl inte så uppskattat?? :surp: eller?? :-? ,


Mjaa,går nog inte att få dom med fast hytt,finns inget utrymme att svänga stolen :lol:
Men "snurren" blir man fort van med,efter ca 5 minuter är det hur logiskt som helst,blir mycket snabbare oxå :mrgreen:
Sen behöver man inte snurra helt framåt,finns knappar så man kan svänga tex 90 grader.
Nä "snurren" är suverän,bara dom skulle få till en dämpning ala Rottne så vore lyckan (nästan) total :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).