Skogsmiljö och Trädlära

Tjädern – ett modernt rättshaveri

19 inlägg 10255 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tjädern – ett modernt rättshaveri

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606014
p till p skrev:Är det sanning att de sa på tv 4 efter 5 fredag den 10e att tjädern är på nergång och all gammal skog måste sparas?
Jag har hört att det är gott om Tjäder ?
Tacksam för svar!


De menar väl att de stora spelplatserna försvinner i takt med att den gamla skogen huggs ner. Tjäder hittar nog nya platser att spela på men dessa har inte folk koll på så man ser bara nedgången i de kända spelplatserna.
Det är iallafall min teori.

Däremot så är det tufft för hönan och kycklingarna eftersom vi ofta röjer bort underväxt ända fram till sump, de håller till vid sumpar och surdråg och behöver skydd av underväxt. Men de håller lika gärna till i yngre skog så där är inte brist på gammelskog nåt hinder.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern – ett modernt rättshaveri

p till p  
#606305 Det säges att nyckelbiotoper och liknande är bra men och vilken skog som binder mest kol .
Men vad händer då i Australien.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern – ett modernt rättshaveri

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606309 Det som händer i Australien med bränderna där är en del av den naturliga kolcykeln och del av det naturliga kretsloppet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tjädern – ett modernt rättshaveri

Torbjörn Johnsen  
#646514 Det var verkligen på tiden att det nu tas tag i Artskyddsförordningen och dess orimliga konsekvenser som den tillämpas idag. Bla när det gäller förekomsten av tjäder. I tråden Tjäderskydd skapar barkborrefabrik i Härryda
har vi beskrivit ett fall där en skogsägare förbjuds att avverka delar av skogen i närheten av en förmodad spelplats men heller inte har så stora chanser att få någon ersättning.

Nu tillsätts en utredning om Artskyddsförordningen och ni kan läsa mer om den här:
Nu startar en översyn av artskyddsförordningen

Det finns ytterligare och identiska fall i samma västsvenska område som jag har fått detaljerad information om men som inte renderat i några artiklar eller reportage (än): skogsägare som förbjuds att avverka delar av sin skog för att det finns tjäder i området men som inte kan få någon ersättning för att skogen i sig inte innehåller tillräckligt höga naturvärden. Återstår att se vad denna utredning kan komma fram till men det framgå tydligt i kommittédirektivet (se länken här ovan) att

För att värna äganderätten ska rättssäkerheten för markägare och företag stärkas. Det ska även säkerställas att markägare får ekonomisk kompensation för inskränkningar i ägande- och nyttjanderätten i den utsträckning de har rätt till.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).