tis 31 dec 2019, 10:51#603816
Jag lovade skriva efter jag testat sågen.
Jag provade sågen för en dryg månad sedan, men dock inte så mycket som jag hade önskat. Så jag har inte någon "full bild" av sågen ännu men jag skriver de intryck jag fick.
Testet började med att jag glömt kolla laddningen på batteriet så när jag skulle såga var batteriet slut. Och då var det ju inte bara att tanka och köra vidare utan då fick jag sätta batteriet i laddning och ta bensinsågen istället. Och när batteriet var laddat var jobbet klart. Slutsatts: När man kör med batteri får man tänka på annat sätt och se till att ladda batteri kvällen innan.
Sen fick jag testat sågen bättre och följande intryck fick jag:
1. Riktigt bra kapförmåga. Snabb kedja som gick bra att både kvista (gran) med och kapa med. Riktigt bra.
2. En elmotor är mer "av-på" än en bensinare. När man kapar med bensinsåg trycker man tills man får den där balansen så motorn går ner lite i varv men ändå fortsätter skära maximalt. Med batterisåg tryckte jag för att hitta det men då stannade kedjan. Alltså svårt att hitta "dragläget" eller vad man ska säga.
3. Spärren mot ofrivilligt gaspådrag sitter som en knapp på vänster sida om handtaget så man måste trycka in den med tummen för att kunna gasa. Det är riktigt dåligt. När man jobbar som arborist eller kapar ved eller liknande är det inget problem. Då jobbar man lite så här "nu ska jag kapa av denna grenen, tryck på knappen och kapa av". Men när man jobbar i skogen och kvistar så tänker man ju inte kvist för kvist utan sågen "bara sågar och flyter fram". Då märkte jag flera gånger att jag inte kunde gasa eftersom inte knappen var inne. Det är framför allt när man lägger ner sågen och gasar med tummen, då funkar det inte. Man kan inte både gasa med tummen och trycka på knappen med tummen.
Hade det inte varit för denna knapp hade jag nog köpt sågen redan. Nu tvekar jag lite. Det är en mycket bra såg, men knappen stör mig.
- alla träd är möjliga -